Polacy coraz chętniej szukają aut w sieci
Zainteresowanie motoryzacją wśród polskich internautów systematycznie rośnie. W 2017 r. użytkownicy wpisali w wyszukiwarkę 12% więcej zapytań związanych z tą branżą niż w roku poprzednim. Co ciekawe, wzrost wyszukiwań dotyczących motoryzacji pochodzi głównie z urządzeń mobilnych. Użytkownicy najczęściej rozglądają się za pojazdami czy częściami konkretnych marek, a największe względne zainteresowanie zarówno używanymi, jak i nowymi samochodami wykazują mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Małopolski.
Spośród wyszukiwań związanych z motoryzacją najpopularniejsze są hasła dotyczące samochodów osobowych i ciężarówek. W 2017 r. internauci wpisali w wyszukiwarkę o 10% więcej takich zapytań niż w poprzednim roku. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się hasła dotyczące części do pojazdów i akcesoriów (+12% r/r). W okresie od stycznia 2016 r. do marca 2018 r. na zbliżonych do siebie poziomach utrzymywało się zainteresowanie zarówno motocyklami (+8% r/r), kursami na prawo jazdy (+7% r/r), jak i dilerami samochodowymi - ci ostatni zanotowali największy wzrost wyszukiwań w wysokości aż 25% r/r.
Kiedy szukamy?
Największe zainteresowanie samochodami, ciężarówkami, częściami i akcesoriami samochodowymi, a także kursami na prawo jazdy przypada na październik i listopad oraz w trochę mniejszym stopniu na styczeń i marzec. Natomiast wyszukiwania dotyczące motocykli pokrywają się z warunkami klimatycznymi, jakie występują w Polsce. Pierwsze zapytania na ten temat pojawiają się w marcu, aby osiągnąć swoje maksimum w maju i zacząć spadać z końcem sierpnia. Z kolei najmniejsze zainteresowanie wszystkimi wymienionymi zagadnieniami zaobserwowano w lutym, wrześniu i grudniu.
Kierowcy są mobilni nie tylko na drodze
Wzrost liczby wyszukiwań w obrębie prawie wszystkich podkategorii związanych z motoryzacją pochodzi z urządzeń mobilnych. Internauci z poziomu swoich smartfonów rozglądali się za częściami i akcesoriami samochodowymi (+47% r/r), pojazdami ogółem (+44% r/r), samochodami i ciężarówkami (+39% r/r), motocyklami (+36% r/r) oraz kursami na prawo jazdy (+35% r/r). Zapytania dotyczące dilerów samochodowych zyskały aż 60% r/r na smartfonach, a oprócz tego jako jedyne zanotowały wzrost zainteresowania na komputerach i tabletach w wysokości 7% r/r.
Marka się liczy
Najwięcej zapytań motoryzacyjnych związanych jest z konkretnymi markami. Użytkownicy wpisując hasło w wyszukiwarce od razu łączą je z nazwą firmy, która ich interesuje. Liczba tych zapytań w 2017 r. wzrosła także o 11% r/r w stosunku do roku poprzedniego. Na drugim miejscu plasują się wyszukiwania powiązane ze sklepami motoryzacyjnymi, z rocznym wzrostem o 3%. Kolejne pod względem liczby całkowitej są zapytania generyczne, czyli niepowiązane z żadną marką czy sklepem (+1% r/r) oraz hasła dotyczące portali samochodowych (+3% r/r).
Aż 96% wyszukiwań związanych z konkretnymi markami dotyczy samochodów. W 2017 r. zapytań o auta danych firm było o 21% więcej niż w roku poprzednim. Kolejno 2,6% wyszukiwań brandowych stanowią zapytania o motocykle (+4% r/r), a 1,3% - o części samochodowe (+11% r/r). Marki, za którymi najczęściej rozglądają się użytkownicy, to Audi, BMW, VW, Toyota, Opel, Ford, Fiat, Skoda czy Mercedes. Polacy poszukują głównie standardowych samochodów, jednak już ⅕ zapytań dotyczy ofert premium, a 2,6% aut luksusowych. Prawie połowę wyszukiwań stanowią hasła odnoszące się do samochodów rodzinnych. Kolejno 20,2% to zapytania o SUV-y, 16,3% o auta kompaktowe, 11,7% o sportowe, a 3,3% o limuzyny. Najwięcej wyszukiwań dotyczy samochodów używanych, jednak to nowe auta coraz szybciej zyskują popularność (+38% r/r vs. +15% r/r). Co ciekawe, w stosunku do liczby internautów w danym województwie, najwięcej zapytań o samochody ogółem wpisują mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Małopolski, z czego w dwóch pierwszych częściej o używane, a w ostatnim o nowe.
Samochody stanowią prawie 70% wyszukiwań związanych z konkretnymi sklepami motoryzacyjnymi, a w 2017 r. było ich o 4% więcej niż w roku poprzednim. Natomiast prawie 30% zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę razem z nazwą sklepu dotyczy części samochodowych (+23% r/r) i 1,4% motocykli (+29% r/r).
Zapytania generyczne
Z kolei wyszukiwania generyczne, czyli nieskojarzone z żadną marką czy sklepem, są już bardziej rozproszone pod względem poszczególnych podkategorii motoryzacyjnych. W tym wypadku również największy udział mają samochody - 36,1%, z rocznym wzrostem popularności na poziomie 8%. Kolejno pod względem całkowitej liczby zapytań na poziomie 25,8% plasują się: części samochodowe (+12% r/r), prawo jazdy 19,6% (+14% r/r), inne 10,2% (+10% r/r) oraz motocykle 7,5% (+5% r/r). Co ciekawe, o 9% w skali roku wzrosła liczba wyszukiwań w podkategorii how to. Oznacza to, że kierowcy coraz częściej interesują się tym jak mogą samodzielnie dokonać napraw czy drobnych usprawnień w swoich pojazdach. Natomiast najczęściej wyszukiwane generyczne frazy to samochody, części samochodowe, opony zimowe, sklep motoryzacyjny, przyczepy kempingowe, nauka jazdy, wulkanizacja, quad, kalkulator opon, opony letnie, historia pojazdu, mechanik, dane techniczne.
Na co stawiają kierowcy za granicą?
Warto przyjrzeć się również trendom obecnym w innych krajach, takich jak Stany Zjednoczone, Niemcy czy Japonia, aby spróbować ocenić, czym w niedalekiej przyszłości mogą zacząć interesować się także polscy kierowcy.
W Stanach Zjednoczonych utrzymuje się stały wzrost zainteresowania oklejaniem samochodów specjalną folią umożliwiającą całkowitą zmianę wyglądu auta, a także pokrowcami na kierownicę. Sezonowo wzrasta popularność kamer cofania oraz foteli samochodowych dla psów. Wśród amerykańskich internautów gwałtownie zaczęło zwiększać się zainteresowanie lusterkami samochodowymi z kamerą HD, jak i wideorejestratorami do zamontowania na desce rozdzielczej. To, co wyróżnia Stany Zjednoczone spośród pozostałych analizowanych krajów, to duże zainteresowanie akcesoriami samochodowymi dla zwierząt. Poza wspomnianymi fotelami dla psów poszukiwane są też pokrowce na siedzenia czy hamaki do przewozu zwierząt, a także fotele dostosowane dla małych psów. Amerykańscy internauci rozglądają się również za samochodowymi pasami bezpieczeństwa czy schodkami dla swoich pupili.
W Niemczech stabilnie wzrasta zainteresowanie samochodowymi głośnikami (subwoofer) i radiami DAB (Digital Audio Broadcasting). Sezonowo rośnie popularność odtwarzaczy radiowych z Bluetooth oraz kwestia związana z legalnością używania wideorejestratorów samochodowych. Niemieccy internauci zaczęli się również mocno rozglądać za wysuwanymi radiami do aut czy akcesoriami samochodowymi dla dzieci. Na tle pozostałych analizowanych krajów w Niemczech występuje szczególne zainteresowanie cyfrowym sprzętem grającym, jak wymienionymi już radiami DAB, a także antenami samochodowymi DAB i radiami DAB+ na Bluetooth. Internauci, chcąc zasięgnąć opinii innych przed zakupem, wpisują w wyszukiwarkę hasła związane z testami radia DAB+. Trend ten jest najprawdopodobniej spowodowany ogólnokrajową inicjatywą z 2010 r. mającą na celu przekształcenie wszystkich stacji radiowych i telewizyjnych w cyfrowe. Jednak pomimo upływu czasu wzrost zainteresowania urządzeniami tego typu utrzymuje się na stałym poziomie 41% rocznie.
W Japonii stabilnie rośnie popularność wideorejestratorów i akcesoriów samochodowych. Sezonowo internauci rozglądają się za pokrowcami na kierownicę czy na fotel samochodowy. Użytkownicy zaczęli się także znacznie interesować kamerami samochodowymi nagrywającymi wideo w 360 stopniach czy silikonowymi sprayami do karoserii. Spośród analizowanych krajów to właśnie w Japonii kierowcy najbardziej stawiają na wygodę i estetykę chcąc upodobnić wnętrze samochodu do własnego domu. Rozglądają się za poduszkami na fotele, zasłonkami, nawilżaczami powietrza czy lodówkami samochodowymi.