Najdłuższe z nich mają ponad 50 kilometrów! Jak powstają tunele?
Polacy często narzekają na remonty, czy budowy dróg w naszym kraju. Nic dziwnego, bo kolejne utrudnienia powodują piętrzące się korki, jednak warto pocierpieć, by później przejechać się piękną, nowiutką autostradą. To, co widzimy na powierzchni to jedno, jednak ostatnie lata to nasilenie się pracy w... podziemiach. I nie chodzi o czarny rynek, a o drążenie tuneli, które mają przyspieszyć przeprawy pomiędzy miastami.
Tunele to nie jest wynalazek ostatnich lat, a nawet ostatnich dziesięcioleci. Jednak teraz przeżywamy prawdziwy boom na takie inwestycje. Skąd takie ruchy? Dzięki temu nie tylko zmniejszamy odległości, ale także zostawiamy więcej pieniędzy w portfelu, oszczedzając na paliwie.
Na to pytanie ciężko znaleźć jednoznaczą odpowiedź, bo pojawiają się informacje, jakoby taką budowlą mógł być tunel na greckiej wyspie Samos i powstał około 531 roku p.n.e. W tym przypadku jest sporo wątpliwości, tak więc bardziej prawdopodobnym są tunele budowane przez Rzymian w I wieku p.n.e. Tyle o historii, gdzie sam proces budowania wyglądał zupełnie inaczej. Teraz, dzięki nowoczesnym technologiom inżynierowie mają o wiele łatwiej, przynajmniej w teorii.
Najgłębiej położonym tunelem, w którym mieści się stacja metra jest budowla w Kijowie. Pociągi jeżdżą na głębokości aż 105,5 metra pod powierzchnią ziemi. Co ciekawe, takie głębokości tuneli właśnie w ukraińskiej stolicy są wykorzystywane jako schrony podczas nalotów rosyjskich agresorów w ostatnich latach. Najdłuższym tunelem na świecie jest natomiast Aplejski tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel). Budowany był między 1996 a 2016 rokiem, a jego długość to 57 km! Z kolei najdłuższym podmorskim tunelem jest tunel Seikan (tunel kolejowy), łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Jego podwodny odcinek ma długość 23 km (całość 54 km). W Europie rekordzistą jest tunel w Norwegii, Lærdal (Lærdalstunnelen), który jest jednocześnie najdłuższym tunelem samochodowym (24,51 km).
Jedną z najbardziej znanych katastrof w tunelach była ta z 1999 roku. W tunelu pod Mont Blanc wybuchł wtedy pożar. Powodem była ciężarówka, która sie zapaliła, a przewoziła margarynę i mąkę. Łatwopalny materiał doprowadził do szybkiego rozprzestrzeniania się ognia, czego skutkiem była śmierć aż 39 osób, które spłonęły w podziemiach. Czy można więc przygotować się na tego typu sytuacje?
Przed wjazdem dowiemy się jaka jest maksymalna prędkość w tunelu, jaka jest całowita długość tunelu, a także - co najważniejsze - jaka jest częstotliwość radiowa, na której dostajemy bieżące informacje o sytuacji w podziemiach. W przypadku sytuacji awaryjnych najważniejsze to zachować spokój i opanowanie. Zarówno tyczy to się wypadków, pożarów, jak i przecieku tunelu. Obiekty te są coraz lepiej zabezpieczane, a tunele podwodne - izolowane specjalnymi materiałami.
Chcecie wiedzieć więcej? Obejrzyjcie cały odcinek programu "Nauka, co słychać?"!
Program "Nauka, co słychać?" to popularnonaukowa seria, poruszająca aktualne tematy. Chcesz wiedzieć, czy suplementy są Ci potrzebne? Zastanawiasz się nad tym jak powstają tunele? Szukasz wiedzy o tym, czy atom jest bezpieczny? A może interesuje Cię fotografia albo rozwój sztucznej inteligencji. Przygotuj się na podróż po najnowszych odkryciach i technologicznych rewolucjach, które zmieniają oblicze świata. "Nauka, co słychać?" z Maciejem Dowborem to nie tylko naukowy przegląd, ale także przewodnik po świecie współczesnych osiągnięć.
Maciej Dowbor to dziennikarz radiowy i telewizyjny, od 2005 roku związany z Telewizją Polsat. Prowadzi największe hity stacji, w tym program "Twoja Twarz Brzmi Znajomo". Przez siedem sezonów był także twarzą popularnonaukowego projektu "Kopernik była kobietą".