Land Rover Discovery Sport pociągnął 100-tonowe wagony
Nietypowa prezentacja możliwości uciągu brytyjskiego SUVa robi duże wrażenie, ale pozostawia z kilkoma wątpliwościami.
Samochody osobowe cechują się zróżnicowanymi możliwościami ciągnięcia przyczepy. Podczas gdy dla zwykłego kompaktu homologacja przewiduje zwykle uciąg rzędu 1300 kg, o tyle w przypadku niektórych SUVów wartość ta może przekroczyć 3 tony!
Land Rover Discovery Sport z 2-litrowym dieslem o mocy 180 KM i oferującym 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zdecydowanie gra w tej wyższej lidze. Według producenta może on ciągnąc przyczepę o masie własnej nawet 2,5 tony.
Warto jednak pamiętać, że nie jest to górna granica tego, co Discovery potrafi pociągnąć, a jedynie informacja o tym, co producent uważa za bezpieczne podczas poruszania się w normalnym ruchu drogowym. Maksimum możliwości jest bowiem znacznie, znacznie większe.
Jak duże? Około 100 (sto) ton. Mniej więcej tyle waży zestaw trzech wagonów kolejowych, które Land Rover Discovery Sport pociągnął i to przez 10 km szwajcarskich torów! Producent zapewnia, że jedyną wprowadzoną modyfikacją, były stabilizatory, zapobiegające zsunięciu się auta z torów.
W zrealizowaniu tego nietypowego przedsięwzięcia bardzo pomógł system All Terrain Progress Control. Najprościej można porównać go do aktywnego tempomatu, ale działającego na bezdrożach. Wystarczy wybrać żądaną prędkość, z jaką chcemy się poruszać (od 1,5 do 30 km/h), a samochód sam będzie operował gazem i hamulcem, aby ją utrzymać, bez względu na to, czy jedziemy z góry, pod górę, albo pokonujemy grząski teren.
Wyczyn naprawdę godzien podziwu, ale pojawiają się jednak pewne wątpliwości co do jego realizacji. Aby pociągnąć ładunek ważący 100 ton, potrzebna jest nie tylko odpowiednia moc i przełożenie skrzyni biegów, ale także przyczepność, aby moc tą przenieść. Ważący około 1,8 t Land Rover, stojący na śliskich torach, raczej nie ma jej dostatecznie dużo. Warto przypomnieć w tym momencie, że kiedy wiele lat temu brytyjski program Fifth Gear chciał pociągnąć ważącego 155 ton Jumbo Jeta (747) przy pomocy Volkswagena Touarega V10, konieczne było dociążenie 2,5-tonowego SUVa ładunkiem o masie 4,3 tony.
Jak sądzicie? Faktycznie Land Rover Discovery Sport pociągnął 100 ton po torach bez żadnych dodatkowych przeróbek?