Ksenonów się nie reguluje - fakt czy mit?

Powszechne przekonania i prawdy krążące wśród kierowców nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości. Dotyczy ?to między innymi zagadnień związanych ze światłami samochodu. Rozprawiamy się z mitami na ten temat.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Żarówki +50% świecą mocniej - FAKT

Testy przeprowadzone przez "Motor" wykazały, że homologowane żarówki o tzw. zwiększonym strumieniu świetlnym dają zwykle mocniejsze światło, choć poprawa oświetlenia drogi nie będzie taka, jak podaje producent na opakowaniu (np. +50%, +90% itp.). Przykładowo, typowa żarówka H7 emituje strumień świetlny rzędu 1350-1400 lumenów. W żarówce Bosch Plus 50 zmierzony strumień światła wyniósł 1530 lm, natomiast w Osram Silverstar było to 1590 lm. Odbierany przez nas wzrost mocy światła wyniósł kilkanaście procent. Poprawa oświetlenia o 50 czy 90% odnosi się do wybranych punktów plamy świetlnej na drodze i nie musi wystąpić przy każdym reflektorze. Jest więc jaśniej, ale - mimo zapewnień producentów żarówek - nie dwukrotnie.

Ksenonów się nie reguluje - MIT

Wprawdzie oryginalne reflektory ksenonowe mają własną, automatyczną regulację, reagującą na obciążenie samochodu, ale podstawą jest właściwa regulacja wstępna. Układ samopoziomowania "nie wie", w jakiej pozycji został zamontowany reflektor. Po naprawie blacharskiej lub demontażu reflektorów warto udać się na kontrolę ustawienia świateł i ewentualnie skorygować tzw. ustawienie wstępne, od którego układ rozpoczyna poziomowanie.

Reflektory można regenerować - FAKT

Usuwanie zarysowań ma sens tylko przy reflektorach z gładkim, plastikowym kloszem. Umiejętnie zeszlifowując uszkodzoną warstwę można uzyskać znaczną poprawę oświetlenia, jednak jest to operacja wymagająca pewnych umiejętności oraz czasu. Kloszy szklanych nie da się łatwo polerować, a poza tym jeżeli są one elementami optycznymi (szkło nie jest gładkie, lecz ryflowane od wewnątrz), to jakakolwiek ingerencja w grubość szkła mogłaby zaburzyć rozkład światła. W sporadycznych przypadkach (np. auta historyczne) praktykuje się też regenerowanie odbłyśnika (nałożenie nowej warstwy).

Więcej o faktach i mitach na temat świateł w samochodzie przeczytasz na magazynauto.pl.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas