Kierowcy dziś się cieszą, a od stycznia będą płakać. Idą niebotyczne kary

Wiadomości, które dziś są dla kierowców (i nie tylko) dobre, w przyszłym roku odbiją się im czkawką. Zmiana zapowiedziana w tym roku będzie miała wpływ na drastyczny wzrost kar dla kierowców od stycznia 2023 r.

Chodzi o zapowiedzianą podwyżkę (nawet dwie) płacy minimalnej w 2023 r. Ministerstwo rodziny i polityki społecznej poinformowało, że w przyszłym roku nastąpi jej dwukrotna waloryzacja. To przez wysoką inflację - dzieje się tak, gdy jej wartość przekracza 5 proc.

Zostawmy jednak kwestie gospodarcze na boku i skupmy się, co ta zmiana oznacza dla kierowców. Bo oznacza bardzo wiele.

Brak OC w 2022 r. - jaka kara

Jak wzrost płalcy minimalnej wpływa na kierowców? Im większa płaca minimalna, tym większa kara za brak ważnej, obowiązkowej polisy OC. Obecnie jeśli minęło więcej niż 14 dni od konieczności zawarcia nowej polisy OC, to w przypadku samochodu osobowego trzeba się liczyć z karą w wysokości 6020 złotych, co stanowi dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. 

Reklama

Dla porównania w przypadku motocykli i motorowerów zapłacimy jedną trzecią minimalnego wynagrodzenia (1000 zł). Z kolei właściciele samochodów ciężarowych, ciągników i autobusów zostaną naliczeni na trzykrotność minimalnego wynagrodzenia (9030 zł).

Trzeba wiedzieć, że karę można dostać nawet wtedy, gdy samochód nie wyjeżdża na ulice. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny jest w stanie wykryć brak OC bez fizycznej kontroli kierowcy czy samochodu. Specjalny system cały czas przetwarza bazy danych o zarejestrowanych pojazdach z udostępnianymi na bieżąco danymi na temat nowych polis.

W pierwszej połowie przyszłego roku kara dla kierowców samochodów osobowych wzrośnie z obecnych 6 tys. zł do niespełna 7 tys. zł. W drugiej połowie roku, po ponownej waloryzacji płacy minimalnej, kwota ta wzroście o kolejne 200 zł (do 7,2 tys. zł).

Jaka kara za brak OC 2023

15 września w dzienniku ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 roku. Czytamy w nim, że w kolejnych miesiącach czekają nas aż dwie podwyżki płacy minimalnej. Od 1 stycznia minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie do poziomu 3490 zł. W drugim etapie - od 1 lipca 2023 roku - wynagrodzenie minimalne ma zostać podniesione  do poziomu 3600 zł. 

Oznacza to, że:

  • od 1 stycznia 2023 roku kara za brak OC (powyżej 14 dni - samochód osobowy) wynosić będzie już 6 980 zł (art. 88 ust. 5 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi o zaokrąglaniu kwoty do dziesiątek złotych). 
  • po 1 sierpnia 2023 roku - kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu osobowego trwający powyżej 14 - pierwszy raz w historii - przekroczy 7 tys. zł i wyniesie 7200 zł.

Czy naprawdę można dostać karę za brak polisy OC?

Co roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny identyfikuje ok. 200 tys. kierowców, którzy nie zadbali o ciągłość obowiązkowej polisy OC swoich pojazdów. Dla większości oznacza to bardzo dotkliwe konsekwencje. Trwająca ponad 14 dni przerwa w ubezpieczeniu samochodu osobowego oznacza dziś karę w wysokości 6020 zł. Taka przerwa dotyczy aż 60 proc. ukaranych.

Teoretycznie w rok po zawarciu polisy OC powinna ona odnowić się automatycznie. Od tej reguły są jednak wyjątki. Jakie?

  1. Polisa nie odnowi się automatycznie w sytuacji, gdy pojazd zmienił właściciela - jeśli kupujemy używane auto, możemy korzystać z polisy poprzedniego właściciela do końca okresu jej obowiązywania. Po tej dacie ubezpieczenie nie odnowi się automatycznie, musimy zadbać o zawarcie nowej umowy.
  2. Polisa nie odnowiła się automatycznie , gdy składka za poprzednią nie została opłacona w całości. To bardzo częsty przypadek, gdy np. kierowcy zapominają uiścić jedną z rat za ubezpieczenie.
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kierowcy | kara | ubezpieczenie OC | samochody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy