Już nie ksenony, nie LED-y, ale... lasery!

Wielu kierowców, nawet tych, którzy legitymują się dużym doświadczeniem za kółkiem, nie lubi podróżować w nocy.

Wprawdzie ruch jest wówczas sporo mniejszy, ale rażące światła nadjeżdżających z przeciwka pojazdów sprawiają, że wzrok bardzo szybko się męczy. Podróżowanie nocą niesie również za sobą sporo niebezpieczeństw - w ciemnościach wypatrywać trzeba pieszych i zwierzęta, także oznakowanie naszych dróg pozostawia wiele do życzenia.

Na szczęście, wiele wskazuje na to, że jazda po zmroku stanie się już niedługo przyjemniejsza niż kiedykolwiek. Wszystko za sprawą inżynierów BMW, którzy opracowali właśnie rewolucyjny system oświetlenia drogi.

Reklama

W ostatnim czasie nastąpił szybki postęp w konstrukcji samochodowych reflektorów. Kamieniem milowym było wprowadzenie reflektorów ksenonowych, najnowszą zdobyczą techniki są światła wykonywane w technologii LED. Ta już wkrótce odejść może jednak do lamusa. Kolejnym krokiem w historii samochodowego oświetlenia mają zostać lasery. Dlaczego właśnie one?

Światło lasera ma wiele zalet. Po pierwsze jest ono monochromatyczne (ma ono określoną częstotliwość czyli długość fali), a więc konkretny kolor. Dzięki tej właściwości specjalistom BMW udało się uzyskać reflektory, które zużywać mogą aż o połowę mniej energii, niż te pracujące w technologii LED, dając przy tym o wiele jaśniejsze światło. Jak to możliwe?

Niebieskie światło generowane za pomocą maleńkich laserowych diod, za pomocą zawartego wewnątrz reflektorów materiału fluorescencyjnego przekształcane jest na czyste, jasne (niemal białe) światło, które jest bardzo przyjemne dla oka. Warto dodać, że diody LED generują jedynie około 100 lumenów, a laserowe światła projektu BMW aż 170 lumenów! Tego rodzaju oświetlenie zapewnia więc nie tylko lepszą widoczność, ale pozwala również obniżyć zużycie paliwa.

Na tym jednak zalety technologii laserowej się nie kończą. Promienie lasera można kierować w sposób bardzo precyzyjny, a to z kolei oznacza, że typowy dla współczesnych reflektorów efekt oślepiania innych kierowców zostanie prawie całkowicie wyeliminowany. Wprowadzenie techniki laserowej pozwoli również na stworzenie nowych, o wiele wydajniejszych reflektorów adaptacyjnych.

Pierwszym pojazdem, który otrzyma reflektory wykonane w nowej technologii będzie koncepcyjne BMW i8, którego premiera przewidziana została na salon we Frankfurcie. Można się spodziewać, że następnym krokiem będzie flagowe BMW serii 7. Krótko mówiąc - zanim na laserowe oświetlenie pozwolić sobie będzie mógł zwykły "śmiertelnik" minie jeszcze, niestety, sporo czasu...

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ksenony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy