Jeden kieliszek na 100 km

"Ile pali ten wóz"? - pytanie najbanalniejsze z banalnych, a jednocześnie takie, na które nie sposób udzielić w pełni prawidłowej odpowiedzi.

Wiadomo przecież, że zużycie paliwa zależy nie tylko od konstrukcji samochodu, ale także od jego stanu technicznego, drogi, po której się porusza, warunków atmosferycznych, wreszcie od stylu jazdy kierowcy.

Dane fabryczne są z reguły zbyt optymistyczne. Podobnie jak informacje, przekazywane przez właścicieli aut. Są tacy, którzy będą się zarzekać, że trasę Kraków - Gdańsk - Kraków robią na jednym baku, a gdyby tylko się postarali, zamiast spalania notowaliby uzysk paliwa. Mało miarodajne, ze względu na nienaturalne warunki, w których się odbywają, są również wyniki osiągane podczas rajdów "o kropelce".

Reklama

Mimo wszelkich zastrzeżeń, warto spojrzeć na listę najoszczędniejszych, produkowanych w Europie samochodów.

Nie jest żadnym zaskoczeniem, że 14 spośród 15 umieszczonych na niej aut to pojazdy napędzane silnikami Diesla, z których większość, w związku ze stale zaostrzającymi się normami czystości spalin, została wyposażona w filtr cząstek stałych DPF.

Równie zrozumiała jest wysoka pozycja "ekologicznych" odmian poszczególnych modeli, charakteryzujących się m.in. samoczynnym wyłączaniem się silnika, gdy czekamy na skrzyżowaniu na zielone światło.

Dziwić może za to fakt, że poniższe zestawienie nie zostało bynajmniej zdominowane przez małe, słabowite, miejskie toczydełka. Ranking najoszczędniejszych wygrał, co prawda, mikrusowaty smart fortwo, ale już na drugim miejscu znalazł się dziewięćdziesięciokonny ford fiesta.

Gdyby wziąć pod uwagę stosunek zużycia paliwa do mocy silnika, zwycięzcą klasyfikacji najoszczędniejszych okazałaby się hybrydowa toyota prius. Każdy jej koń mechaniczny "wypija" niespełna 29 mililitrów paliwa na 100 km. To ledwie niewielki kieliszek...

Samochód                        Moc silnika      Śr. spalanie
                                  (w KM)         (w l/100 km)
1. Smart fortwo coupé 0.8 cdi        54               3.4
2. Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic     90               3.7 
3. Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotive      80               3.7
4. VW Polo 1.6 TDI BlueMotion        90               3.7 
5. Mini One D DPF                    90               3.9
6. Toyota Prius 1.8 Hybrid          136               3.9
7. Volvo C30 1.6D DRIVe             109               3.9
8. Volvo S40/V50 1.6D DRIVe         109               3.9
9. Renault Twingo 1.5 dCi            84               4.0
10. Toyota iQ 1.4 D-4D DPF           90               4.0
11. Audi A3 1.6 TDI                 105               4.1
12. Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFlex      75               4.1
13. Skoda Fabia 1.4 TDI GreenLine    80               4.1	
14. VW Golf 1.6 TDI BlueMotion      105               4.1
15. Fiat 500 1.3 JTD Multijet        75               4.2
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: paliwa | 100
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy