Czym różni się wyścigowy Lexus RC od auta drogowego?

Już w ten weekend na włoskim torze w Misano odbędzie się kolejny wyścig serii Blancpain GT – Sprint Cup. Wystartują w nim specjalnie przygotowane Lexusy RC F GT3 zespołu Emil Frey Racing, który po niedawnych sukcesach plasuje się na drugim miejscu klasyfikacji zespołowej. Zobaczmy, czym różni się wyścigowe auto od seryjnego Lexusa RC F.

Lexus RC F GT3
Lexus RC F GT3Informacja prasowa (moto)

Wyścigowego Lexusa RC oparto na dostępnej w salonach, wyczynowej wersji RC F. To luksusowe auto sportowe napędza wolnossący, pięciolitrowy silnik V8 o mocy maksymalnej wynoszącej 477 KM i osiąganej przy 7100 obr.min i maksymalnym momencie obrotowym 520 Nm w zakresie 4800-5600 obr./min. Z takim zapasem mocy pod maską seryjne coupe Lexusa przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy i może osiągnąć prędkość maksymalną 270 km/h.

Dysponując taką bazą zespół konstruktorów Lexusa pod kierownictwem głównego inżyniera Yukihiko Yaguchi stworzył auto specjalnie przygotowane do startów w wyścigach. Dążąc do uzyskania jak najlepszych parametrów, inżynierowie musieli jednocześnie spełnić surowe wymagania określone przez Fédération Internationale de l’Automobile dla kategorii GT3, aby uzyskać konieczną do startów w wyścigach homologację FIA.

Areodynamiczna konstrukcja z kompozytów

Zmiany w stosunku do oryginału widoczne są już na pierwszy rzut oka. Nadwozie wyścigowego Lexusa zyskało poszerzone błotniki, mieszczące szerokie, wyścigowe koła o rozmiarze 13x18 z centralną śrubą, umożliwiającą ich szybka wymianę. Karoserię zmodyfikowano pod kątem aerodynamiki z szerokim wykorzystaniem lekkich i bardzo wytrzymałych kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, z których wykonano prawie wszystkie elementy zewnętrzne. Samochód zyskał kompozytową pokrywę silnika, dach, pokrywę bagażnika, panele drzwi, poszerzone zderzaki, przedni spojler, dopasowane do szerokości błotników progi, tylny dyfuzor i pokaźne skrzydło z tyłu. Większość zewnętrznych elementów nadwozia, nawet drzwi, można szybko wymienić w pit stopie. Kompozytowy jest także airbox, tablica przyrządów i wykończenie wnętrza, które w niczym nie przypomina luksusowej kabiny seryjnego Lexusa RC. Szklane szyby zastąpiono poliwęglanowymi. Dzięki wszystkim tym zabiegom masę samochodu udało się obniżyć w stosunku do standardowego RC F aż o 495 kilogramów - do 1300 kg.

Lexus RC F GT3

. 
. 
. 
. 
. 
. 

Cztery komputery na pokładzie

Modyfikacje wprowadzono również pod maską. W Lexusie RC F GT3 zastosowano silnik V8 o pojemności skokowej 5,4 litra, osiągający moc przekraczającą 500 KM, z którym współpracuje sportowa, sześciobiegowa przekładnia sekwencyjna. Praca zespołu napędowego i wielu innych systemów nadzorowana jest przez cztery komputery sterujące z magistralą CAN bus. Kierowca może podczas jazdy zmieniać np. mapy parametrów pracy silnika i skrzyni biegów, a dane o stanie systemów przesyłane są telemetrycznie do stanowiska inżynierów. Rozwiązania te umożliwiają lepszą optymalizację ustawień z uwzględnieniem specyfiki toru i pozwalają ekipie szybciej reagować na rozwój sytuacji lub nieprzewidziane zdarzenia.

Lexus RC F GT3 w drodze po kolejne sukcesy

Czerwcowe zwycięstwo na torze Paul Ricard w Le Castellet na południu Francji, miejsce na podium zdobyte w maju w Silverstone i punktowany wynik w brytyjskim Brands Hatch dowodzą znakomitych możliwości RC F GT3 i rosnącej formy szwajcarskiej ekipy Lexusa. Kolejne wyścigi serii Blancpain GT to Sprint Cup, rozgrywany w dniach 22-24 czerwca we włoskim Misano oraz 24 Hours of Spa-Francorchamps w Belgii (Endurance Cup), który odbędzie się 26-29 lipca.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas