Reklama

Chcesz być lepszym kierowcą? Graj w gry!

Gry wideo to strata czasu? Gracze od dawna utrzymywali, że mają one na nich dobry wpływ i przekonanie to mogę teraz podeprzeć konkretnymi badaniami naukowymi.

W czasopiśmie naukowym "Psychological Science" pojawił się ostatnio artykuł, opisujący wyniki bardzo ciekawych badań. Przeprowadzili je dwaj chińscy naukowcy - wykładowca na wydziale psychologicznym Uniwersytetu w Hong Kongu, Rongrong Chen oraz pracownik instytutu zajmującego się badaniami mózgu oraz procesów poznawczych, Jing Chen.

Reklama

Ich problemem badawczym było to, czy gry wideo wpływają na koordynację wzrokowo-ruchową, potrzebną na przykład podczas prowadzenia samochodu. Wyniki przeprowadzonych badań były jednoznaczne - gracze zauważalnie lepiej radzą sobie w zadaniach wymagających owej koordynacji.

Co ciekawe, wcale nie trzeba być zapalonym graczem, aby umiejętności te uległy poprawie. Część badanych osób, która nie miała do tej pory zbyt wiele do czynienia z grami, została w dalszej części eksperymentu poproszona o pogranie przez kilka godzin. Okazało się, że już od 5 do 10 godzin takiej zabawy wystarczy, aby koordynacja wzrokowo-ruchowa uległa poprawie.

Nie każda jednak gra ma tak dobroczynny wpływ. Najlepsze są tytuły wyścigowe oraz FPSy, czyli tak zwane "strzelanki" pierwszoosobowe. W przypadku obydwu gatunków mamy bowiem do czynienia z bardzo szybkim tempem akcji i koniecznością instynktownego reagowania. Wymagają one szybkiej orientacji w przestrzeni i identyfikowania zagrożeń w otoczeniu (przeszkoda na torze lub pojawiający się nagle przeciwnik). Każdy kto miał do czynienia z takimi grami wie, że nie ma w nich czasu na myślenie, decyzje trzeba podejmować w ułamku sekundy, a wszystkie działania wykonywać bardzo precyzyjnie.

Autorzy badań konkludują ich opis mówiąc, że istnienie związku między graniem w gry, a poprawą koordynacji wzrokowo-ruchowej, zostało potwierdzone. Gry wideo mogą być zatem przydatnymi narzędziami do poprawy umiejętności jazdy samochodem.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama