BMW należące prawdopodobnie do piłkarza Antoniego Szymanowskiego wylicytowane na aukcji
Auto nabyte podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w RFN w 1974 roku przez jednego z legendarnych Orłów Górskiego, zostało sprzedane podczas aukcji Ardor Auctions za ponad 32 tys. zł.
BMW serii 02 to małe sedany należące do rodziny samochodów określanych mianem "Neue Klasse", które ukształtowały wizerunek BMW i ugruntowały jej pozycję na światowym rynku. Neue Klasse łączyło w sobie elegancję i klasyczne proporcje z nowatorskimi rozwiązaniami i sportowym charakterem. Wtedy właśnie wprowadzono do stylistyki BMW charakterystyczne podcięcie tylnej szyby bocznej, zwane "Hofmeister-Knick" od nazwiska projektanta. Nowością było również niezależne tylne zawieszenie. Do napędu użyto legendarnej jednostki o znaczeniu M10 występującej w wariantach od 1500 do 2000 ccm. Topowa wersja BMW 2002 Turbo była pierwszym pojazdem z turbosprężarką seryjnie produkowanym w Europie. Silnik ten montowano w autach BMW przez kolejne 20 lat, a jego blok wykorzystywano nawet w wyścigach Formuły 1. Seria 02 odnosiła sukcesy w motorsporcie i okazała się sprzedażowym hitem, również za oceanem. Auto było chwalone za doskonałe właściwości jezdne i dobre osiągi, przy zachowaniu rozsądnej ceny i ekonomii i stało się protoplastą późniejszej serii 3.
Adam Musiał swoje BMW rozbił w głośnym wypadku
BMW 1802 oferowane przez Ardor Auctions miało wyjątkowe pochodzenie. Samochód został sprowadzony do Polski jako nowy w 1974 r. przez jednego z Orłów Górskiego. BMW stworzyło bowiem specjalną ofertę rabatową dla medalistów Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej rozgrywanych w RFN. Wówczas co najmniej kilku piłkarzy legendarnej polskiej drużyny skorzystało z okazji i zakupiło model E10. Dzięki źródłom prasowym, a także pomocy działaczy klubu Wisła Kraków, ustalono że dwa takie auta poruszały się po Krakowie kierowane przez lokalnych zawodników. Jedno z nich było w kolorze cytrynowym i należało do Adama Musiała, drugie w odcieniu "Inka Orange" do Antoniego Szymanowskiego. Musiał uczestniczył w głośnym wypadku i rozbił swoje auto, więc z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia z samochodem Szymanowskiego. Ten egzemplarz wydaje się być jedynym, które zostało wtedy sprowadzone przez wybitnych polskich sportowców i do dzisiaj jest w eksploatacji.
Naprawiony blacharsko i polakierowany na nowo
W rękach wystawiającego na aukcję właściciele pojazd był od roku 2009. Został zakupiony w Krakowie, jednak nie wiemy zbyt wiele o jego wcześniejszych właścicielach. Od czasu przyjazdu do Warszawy, BMW było używane sporadycznie, jako jedno z kilku w kolekcji. Pojazd został naprawiony blacharsko i polakierowany na nowo, wymaga jednak pewnych poprawek. Od strony mechanicznej nie przeprowadzono gruntownego remontu, z ważniejszych rzeczy wymieniono układ wydechowy, uszczelniono bak oraz naprawiono elektrykę. Auto jest sprawne i może jeździć, należy jednak wykonać dokładny przegląd przed rozpoczęciem regularnej eksploatacji. Stan wnętrza można określić jako dobry, nie brakuje oryginalnych elementów wyposażenia, w ostatnim czasie siedzenia i kanapa zyskały nowe poszycia z jakościowych materiałów. Fabryczna tapicerka jest jednak również dołączona do samochodu. Stylowym dodatkiem są klasyczne felgi 13-calowe pochodzące z epoki. Wylicytowane BMW to nie tylko pożądany zabytkowy model z dużym potencjałem do dalszych prac renowacyjnych, jednocześnie jest to część historii polskich sukcesów sportowych. Potencjalny nabywca miał zapewne na uwadze, że takie pochodzenie auta to duży kapitał inwestycyjny pod kątem kolekcjonerskim. Szacowana wartość tego wyjątkowego egzemplarza z 1974 roku to 35 - 50 tys. zł, cena wywoławcza wynosiła 28 tys. zł, a pojazd został sprzedany za 32,2 tys. zł.