Trochę o produkcji i sprzedaży
Zza oceanu dochodzą do nas coraz bardziej optymistyczne wieści. Zarówno Wielka Trójka (DaimlerChrysler, Ford i General Motors) jak i główni dostawcy komponentów do produkcji samochodów, zanotowali w ubiegłym kwartale lepsze wyniki niż sami oczekiwali. Wzrasta sprzedaż, wzrastają obroty, wzrastają zyski. Z pewnością wpływ ma na to agresywna polityka marketingowa producentów samochodów. Koncerny zachęcają klientów do nabycia samochodów stosując rabaty sięgające 3 tys. USD, nieoprocentowane kredyty na zakup auta czy 7-letnią gwarancję.
Dobre wyniki rynku motoryzacyjnego w Stanach Zjednoczonych weryfikują prognozy specjalistów na II półrocze tego roku. Zdaniem firmy J.D. Power and Associates w bieżącym półroczu produkcja samochodów wzrośnie w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego o 5%.
UE chce zmian w przepisach
Nie tylko producenci zachęcają do zakupu swoich aut. Także władze UE liczą, że wprowadzone zmiany dotyczące zasad sprzedaży samochodów w krajach "piętnastki" pozwolą na obniżenie cen samochodów, a co jest z tym związane, pozwolą na zwiększenie sprzedaży. Bardzo ważne jest też wyrównanie cen samochodów w poszczególnych krajach UE.
Według informacji Komisji Unii Europejskiej, samochody w Niemczech i Austrii mają najwyższe ceny netto spośród krajów Unii. Najkorzystniejsze ceny przed opodatkowaniem mają samochody sprzedawane w Finlandii. Do najtańszych krajów należą także Hiszpania, Grecja oraz Dania. Co ciekawe, w tym ostatnim kraju ceny samochodów po doliczeniu podatów należą do najwyższych w Europie. Różnice w różnicach cen netto między najtańszym, a najdroższym krajem przekracza 40%.
Słabszy czerwiec w Wielkiej Brytanii
W czerwcu bieżącego roku produkcja samochodów w Wielkiej Brytanii spadła w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku o 15% i wyniosła 112,8 tys. samochodów. W całym półroczu 2002 wyprodukowano w tym kraju ponad 850 tys. samochodów, co z kolei oznacza wzrost wobec I półrocza 2001 roku o 12%. W Wielkiej Brytanii znajdują się dwie najbardziej efektywne fabryki w Europie: Nissana i Toyoty.