Stare czyli nowe auto...
Według definicji, która obowiązywać będzie od 1 maja br. nowy samochód, to pojazd, który przejechał nie więcej niż 6 000 km lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. Mogą więc zdarzyć sie takie przypadki, że za nowy pojazd może być uznane np. 20-letnie auto, które - tylko i wyłącznie za sprawą przypadku - nie przejechało jeszcze 6 tysięcy kilometrów w swojej karierze.
Inną rewelacją będzie (nowy!) samochód z przebiegiem np. 60 tysiecy kilometrów (po, załóżmy 10 naprawach), którego jedynym świadectwem nowości będzie okres niecałych 6 miesięcy od daty zakupu.
Zbliża się 1 maja, dzień integracji Polski z Unią Europejską. We Wspólnocie zakazane jest stosowanie między państwami członkowskimi ceł i innych opłat wywierających ten sam skutek co cła. Nie oznacza to jednak, iż nie będzie innych opłat o charakterze fiskalnym.
Przywóz z innego państwa członkowskiego nabywanego tam samochodu uznanego za nowy (patrz definicja powyżej) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Oznacza to, iż w przypadku samochodu uznanego za nowy środek transportu podatek zawsze jest pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany, niezależnie od statusu sprzedającego i nabywcy (niezależnie od tego, czy są oni podatnikami VAT, czy nie).
Zatem jeżeli kupimy w innym państwie członkowskim samochód uznany za nowy zobowiązani będziemy do odprowadzenia podatku VAT według stawki podstawowej 22%. W przypadku samochodów używanych (a więc, tych które przejechały więcej niż 6 000 km i od momentu dopuszczenia do użytku upłynęło więcej niż 6 miesięcy) podatek VAT będzie wliczony w cenę.
Nasze zainteresowanie wzbudziła szczególnie definicja nowego samochodu, od którego - przypomnijmy - będziemy musieli odprowadzić podatek VAT w wysokości 22%. Dochodzi bowiem do takich kuriozalnych sytuacji, że za nowy pojazd może być uznane np. 20-letnie auto, które - tylko i wyłącznie za sprawą przypadku - nie przejechało jeszcze 6 tysięcy kilometrów w swojej karierze. Inną rewelacją będzie (nowy!) samochód z przebiegiem np. 60 tysiecy kilometrów (po, załóżmy 10 naprawach), którego jedynym świadectwem nowości będzie okres niecałych 6 miesięcy od daty zakupu.
Zobacz co na temat rynku motoryzacyjnego po wejściu Polski do UE sądzą nasi czytelnicy - TUTAJ wyniki ankiety.