Sprawdź ceny
Po raz kolejny chcemy przypomnieć, że wspólnie z firmą Eurotax prezentujemy na stronach naszego serwisu aktualne ceny samochodów nowych i używanych na polskim rynku. Oczywiście nie jest to zbiór wszystkich dostępnych modeli, ale mamy nadzieję, że te wybrane pozycje pomogą Wam w przy kupnie lub sprzedaży własnych samochodów.
Co ważne, podawane przez nas ceny nowych aut nie uwzględniają czasowych promocji dealerów, co oznacza, że możecie znaleźć w nich rozbieżności z tym, co spotykacie w salonach. Niemniej warto być na bieżąco z cenami aut, bo już niebawem może się ostro zakotłować w tym temacie.
Niestety sytuacja cenowa pojazdów w Polsce jest bardzo niepewna. Wciąż nie wiemy tak naprawdę, czy po majowym wstąpieniu naszego kraju w struktury Unii Europejskiej bardziej stracimy, czy też zyskamy. Producenci już zapowiadają podwyżki nowych aut, z kolei my doskonale zdajemy sobie sprawę ze zdecydowanie niższych cen samochodów używanych w krajach Europy Zachodniej.
Czy będzie więc tak, że modele nowe będą bardzo drogie, a auta używane wielokrotnie tańsze w stosunku do tych w salonie? Oznaczałoby to kilkudziesięcioprocentowy spadek wartości kupionego pojazdu, zaraz po tym, jak "wyjedziemy" nim z salonu. Taki stan rzeczy jest raczej mało prawdopodobny. Należy prędzej spodziewać się ingerencji naszego rządu, który - mimo zakazu stosowania akcyzy i norm czystości spalin Euro-2 w ramch UE - wymyśli w zastępstwie inny skuteczny sposób zniechęcenia klientów do samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy, podnosząc w inny sposób ich cenę. Już teraz mówi się o dość nieprawdopodobnie brzmiącym pomyśle wprowadzenia konieczności uiszczenia podatku VAT za używany samochód, który kupiliśmy w innym państwie. Aby coś takiego było legalne, ma pomóc specjalna ustawa, mówiąca o tym, że VAT jest powiązany z państwem do którego wwozimy nowy pojazd i bez względu na jego przeszłość podatek VAT musi wpłynąć do kasy skarbu państwa danego kraju. Nie pomogą tutaj argumenty, że przecież VAT był już raz zapłacony, w chwili gdy samochód ten kupowany był jako nowy z salonu.
Jest to, delikatnie mówiąc, mało przejrzyste i wywoła pewnie jeszcze wiele kontrowersji, ale musimy liczyć się z tym, że polski rząd będzie starał się wszystkimi sposobami pomóc dealerom nowych samochodów - zwłaszcza tych produkowanych w Polsce - między innymi Fiatów Panda Palio Weekend, Opli Agila i Astra, VW Combo czy też Daewoo Matiz i Lanos. Całkiem możliwe, że znajdą się sposoby na utrzymanie ogromnej akcyzy, która dziś uniemożliwia wręcz opłacalność sprowadzenia używanego samochodu do Polski. Wszystko okaże się zapewne dopiero w maju, gdy staniemy się prawnym członkiem UE.
Warto też przeczytać kilka naszych wcześniejszych materiałów, w których poruszyliśmy kwestię cen pojazdów w Polsce po majowym wstąpieniu naszego kraju w struktury UE. Polecamy takie materiały jak: Harmonizacja cen, czyli będzie drożej, I znów o droższych autach... oraz Taniej z "drugiej ręki".