Polacy odwracają się od LPG. Co się stało?

W naszym kraju maleje zainteresowanie nowymi samochodami z instalacją LPG. Mimo spadającego popytu Polska pozostaje jednak drugim co do wielkości europejskim rynkiem tego paliwa.

Z danych monitorującej rynki motoryzacyjne firmy JATO Dynamics wynika, że w pierwszym kwartale bieżącego roku na polskich drogach przybyło zaledwie 2 167 nowych samochodów wyposażonych w instalacje gazowe. Dla porównania, w analogicznym okresie roku 2017 zanotowano 2 507 rejestracji tego typu pojazdów.

Niekwestionowanym liderem europejskiego rynku pozostają w tej kwestii Włochy. W pierwszych czterech miesiącach 2018 roku zarejestrowano tam aż 34 013 nowych aut z "fabryczną" instalacją LPG.

Trzecie miejsce w zestawieniu krajów, w których gaz płynny cieszy się największym uznaniem wśród kupujących, zajmuje Hiszpania (1 952 rejestracje). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze kolejno: 4. Niemcy (1 229 rejestracji) i 5. Portugalię (579 rejestracji).

Reklama

Niestety, statystyka dotycząca Polski niekoniecznie świadczy o bogaceniu się nabywców. Spadek liczby rejestracji zawdzięczamy raczej znikaniu z cenników jednostek napędowych wyposażonych w klasyczny, pośredni wtrysk paliwa. Można się spodziewać, że kolejny, skokowy spadek zainteresowania nowymi autami z LPG zanotujemy w ostatnim kwartale roku, gdy - w pełnym zakresie - obowiązywać już będzie nowa norma emisji spalin Euro6d-Temp.

Które auta z "fabrycznymi" instalacjami gazowymi cieszą się obecnie największą popularnością na Starym Kontynencie?

Miano lidera europejskiego rynku - z wynikiem 3 807 rejestracji (w pierwszym kwartale 2018) dzierży Opel Corsa. Na drugim miejscu uplasowała się Dacia Sandero. Zanotowane przez model 3 125 rejestracji to wynik aż o 754 egzemplarze lepszy niż przed rokiem. Ostatni stopień podium należy do Fiata Pandy (2 570 rejestracji).

Osoby, które rozważają zakup nowego auta z instalacją gazową mogą też zainteresować się: 4. Renault Clio (2 381 rejestracji), 5. Citroenem C3 (2 282 rejestracje), 6. Dacią Duster (2 238 rejestracji) czy 7. Fiatem Tipo (2 218 rejestracji).

8. z modeli - top ten - nowych aut z instalacją gazową w Europie - Lancia Ypsilon (2 191 rejestracji) oferowany jest wyłącznie na rodzimym, włoskim, ryku. W czołowej dziesiątce znajdziemy jeszcze: 9. Fiata 500 X (2 048 rejestracji) i 10. Opla Mokkę X (1 555 rejestracji).

Z prezentowanej dziesiątki w Polsce, z fabryczną instalacją LPG, kupić można m.in: Opla Corsę (od 45 050 zł z wersji 5d), Renault Clio (od 48 400 zł), Fiata Tipo (od 60 600 zł) czy Opla Mokkę X (od 81 950 zł).

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy