Niezły styczeń
W styczniu sprzedano w Polsce 29 316 nowych samochodów osobowych. Jest to wynik wyraźnie (o 22,18%) gorszy od sprzedaży w grudniu ubiegłego roku, jednak porównując go do stycznia 2003 uzyskujemy rezultat o 3,97% lepszy. Ten rok, startuje zatem lepiej, niż poprzedni.
Według analizy firmy Samar, największą popularnością w pierwszym miesiącu 2004 r. cieszyły się auta wyprodukowane przez Fiata (5 835 sztuk), Skodę (3 965 sztuk) i Renault (3 179 sztuk). W czołówce producentów znalazły się również Toyota (3 042 sprzedane auta), Opel (2 611 aut), Ford (2 591 aut) i Peugeot (2 265 aut).
Kolejne pozycje w pierwszej dziesiątce zajęły Citroen, Volkswagen i Nissan. Najchętniej kupowanym modelem była w tym miesiącu Skoda Fabia (3 021 sztuk, 10,30% udziału w rynku). Na uwagę zasługuje drugie miejsce Fiata Pandy (2 718 sztuk, udział w rynku 9,27%). Do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się modeli trafiły również Toyota Yaris (1 534 sztuki) i Fiat Seicento (1 476 sztuk) oraz Peugeot 206 (1 288 sztuk), Ford Focus (1 107 sztuk), Renault Thalia (1 034 sztuki), Opel Corsa (1 030 sztuk), a także Toyota Corolla i Fiat Punto.
Udział aut produkcji krajowej w sprzedaży wyniósł 16,56%, z czego 14,58% stanowiły samochody wyprodukowane w polskich zakładach Fiata. Głównie dzięki sprzedaży Pandy udział samochodów tej marki wyprodukowanych w kraju w całości rynku zwiększył się nieco w stosunku do poprzedniego roku (o 0,74%).
Jak informuje Samar, najwięcej sprzedano aut należących do segmentu małych samochodów (11 469). Na drugim miejscu znalazła się klasa niższa średnia (6 257), a następnie klasa wyższa średnia (4 139), segment mini plus (2 894, wzrost o 743,73%, udział tych pojazdów w rynku zwiększył się z 1,22 do 9,87%), grupa vanów (2 059) oraz mini (1 793, spadek o 61,21%).
W segmentacji cenowej zwyciężyły auta w przedziale od 50 do 70 tys. zł (7 215), następnie w cenie od 35 do 40 tys. zł (6 490) i od 40 do 50 tys. zł (5 523), przy czym w stosunku do ubiegłego roku najwyraźniej spadła sprzedaż aut w przedziale 30-35 tys. zł (-61,39%) oraz najtańszych, kosztujących poniżej 25 tys. zł (-58,28%). Największy wzrost odnotowano natomiast w segmencie cenowym 25-30 tys. zł (+78,20%) oraz aut najdroższych, kosztujących powyżej 70 tys. zł. (samar)