Lawety na wstecznym? Import używanych aut cofnął się do 2014 roku

Problemy z dostępnością nowych aut w coraz większym stopniu przekładają się rynek wtórny. W kwietniu do Polski sprowadzono zaledwie 67 542 samochody osobowe. Pomijając wynik z 2020 roku, gdy import praktycznie zamarł w wyniku ograniczeń pandemicznych, podobny wynik zanotowaliśmy w roku 2014.

Zdaniem Instytutu Samar Na kwietniową liczbę 67 542 pierwszych rejestracji samochodów używanych w Polsce złożyły się:

  • 61 461 samochody osobowe (spadek o 16,8 proc.),
  • 6 081 samochody dostawcze (spadek o 19,1 proc.)

W kwietniu padł również inny rekord. Średni wiek sprowadzanego samochodu przekroczył 12,6 roku. Dla porównania w kwietniu 2021 roku statystyczny sprowadzony do Polski samochód był o ponad miesiąc młodszy.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, większość - bo aż 36,3 proc. sprowadzonych od stycznia pojazdów spełniało normę emisji spalin Euro4.

Reklama

Najstarsze są sprowadzane auta z silnikami benzynowymi. Te mają przeważnie 13,5 roku. W przypadku diesli sytuacja jest zauważalnie lepsza. Średnio mają one po 11,5 roku.

Import używanych aut rekordowo niski

W skali całego pierwszego kwartału 2022 roku do Polski trafiło zaledwie 265 500 aut, czyli aż o 14,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak wynika z danych instytutu Samar, mimo poważnych problemów z "zatowarowaniem" głównym kierunkiem importu pozostają Niemcy. W sumie, biorąc pod uwagę cały pierwszy kwartał, zza Odry trafiło do nas ponad 135,6 tys. aut, co stanowi około 51 proc. ogółu importu.

Na kolejnych miejscach, z gigantyczną stratą do Niemiec, znajdują się:

  • Francja - 34 678 sprowadzonych aut,
  • Belgia - 18 328 sprowadzonych aut,
  • Holandia - 14 434 sprowadzonych aut,
  • Stany Zjednoczone - 11 138 sprowadzonych aut

W rankingu najchętniej sprowadzanych marek króluje Volkswagen (24,4 tys. sprowadzonych od początku roku), przed: Oplem (blisko 24 tys. rejestracji), Fordem (22,5 tys. rejestracji), Audi (blisko 20,7 tys. rejestracji) i BMW (15,1 rejestracji).

Piątka najchętniej sprowadzanych do Polski w 2022 aut prezentuje się następująco:

  1. Audi A4 (7,4 tys. rejestracji),
  2. Opel Astra (7,4 tys. rejestracji),
  3. Volkswagen Golf (6,9 tys. rejestracji),
  4. BMW serii 3 (5,3 tys. rejestracji),
  5. Audi A3 (4,8 tys. rejestracji).

***

Zobacz rozwiązania akrusza maturalnego z matematyki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: import samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy