Grupa Renault opublikowała wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2022 r.
Francuski producent pomimo zakłóceń dostaw spowodowanych wojną w Ukrainie oraz niesłabnącym kryzysem na rynku półprzewodników, sprzedał 552 000 pojazdów w I kwartale 2022 r. Chociaż spadek jest wyraźnie zauważalny, początkowe prognozy były dużo gorsze.
W oficjalnych wynikach finansowych grupy Renault za pierwszy kwartał 2022 r. można zaobserwować spadek sprzedaży samochodów o 17,1 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 roku. Z uwagi na panujący kryzys w branży półprzewodników oraz problemy związane z toczącą się wojną w Ukrainie, francuski producent sprzedał w sumie 552 000 pojazdów. Obniżeniu uległy także przychody grupy, które wyniosły 9,7 mld euro, a więc o 2,7 proc. mniej w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Chociaż spadki są znaczące, ostatecznie wyniki są i tak dużo lepsze niż zakładano. Początkowo analitycy zwiastowali o wiele większe problemy finansowe firmy, skutkujące zmniejszę przychodów do 9,27 mld euro.
Pomimo tego, grupa wciąż realizuje politykę sprzedażową skoncentrowaną na tworzeniu wartości, co umożliwia zwiększenie asortymentu w najbardziej rentowanych kanałach. Spośród pięciu głównych krajów europejskich (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania) mix detaliczny stanowi 69 proc. w porównaniu do 54 proc. w I kwartale 2021 r.
Przychody z rynku rosyjskiego mocno w dół
Koncern przedstawił także wyniki finansowe dotyczące rynku rosyjskiego. Z uwagi na zawieszenie działalności w zakładzie produkcyjnym w Moskwie w związku z objęciem rosyjskiego rynku zachodnimi sankcjami, firma szacuje, że przychody AwtoWAZ i "Renault Russia" obniżyły się o 15,7 proc.
Rosja jest drugim największym rynkiem dla Renault, za rodzimym, francuskim. W sumie do koncernu należy około 30 procent rosyjskiego rynku, a w fabrykach należących do Renault (i AwtoWAZ) pracuje około 45 tysięcy osób. Zaangażowanie Francuzów w Rosji było więc do tej pory potężne, a inwestycje w samego tylko AwtoWAZ-a wyniosły 2 mld euro.