BMW, Mercedes czy Volvo? Kto u licha liderem w premium?
Rok 2011 odszedł już do lamusa, a to oznacza, że w branży motoryzacyjnej naszedł właśnie czas na podsumowania.
Po zmianie przepisów dotyczących podatku VAT, które poskutkowały skurczeniem się rynku pojazdów nowych, dealerzy nie mają się ostatnio czym chwalić.
Trudne czasy sprawiają, że specjaliści od public relations prześcigają się w pomysłach, jak podkreślić wysoką pozycję marki na polskim rynku. Najlepszym na to sposobem jest przedstawienie jej w roli lidera konkretnego segmentu, nawet jeśli nie do końca odpowiada to rzeczywistości... Przykłady?
W oficjalnym komunikacie przesłanym naszej redakcji przez Mercedesa czytamy, że "Mercedes-Benz Polska utrzymał silną pozycję na rynku uzyskując wynik 4862* rejestracji nowych samochodów, tym samym objął pozycję lidera w klasie Premium w Polsce". Podana przy liczbie pojazdów gwiazdka prowadzi nas do przypisu, z którego dowiadujemy się, że dane zaczerpnięto z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
W komunikacie nie byłoby możne nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że w podobnym tonie brzmiała również informacja prasowa wystosowana do mediów przez polskiego importera BMW. Czytamy w niej m.in., że "dziewiąty rok działalności firma BMW Group Polska zakończyła na pozycji lidera samochodów segmentu premium z wynikiem 6 057 sprzedanych aut (BMW i MINI) oraz 695 motocykli".
Nie chcąc zarzucać żadnej z firm złej woli, spieszymy wyjaśnić, że komunikat BMW - w przeciwieństwie do mercedesowskiego - opierał się o dane instytutu Samar - dotyczył więc pojazdów sprzedanych w polskiej sieci dealerskiej. Informacja prasowa Mercedesa - przygotowana w oparciu o dane CEPIK - mówi natomiast o ilości nowych aut danej marki zarejestrowanych w zeszłym roku na terenie Polski.
Komunikat Mercedesa wywołał jednak szybką reakcję działu prasowego polskiego oddziału Volvo. W mailu skierowanym do naszej redakcji czytamy, że szwedzka marka odniosła na polskim rynku historyczny sukces, i że to ona jest obecnie liderem w segmencie premium... Zgodnie z danymi instytutu Samar, polski oddział Volvo wydał w minionym roku klientom 5151 samochodów, wg danych CEPiK'u do Polski trafiło 4952 z tych pojazdów. Przedstawiciele Volvo ubolewają również, że ludzie z Mercedesa nie zaliczają ich pojazdów do segmentu premium, dlatego też niemiecka marka twierdzi, że to ona jest obecnie liderem w Polsce.
Biorąc powyższe pod uwagę, z niecierpliwością czekamy na komunikat przygotowany przez dział prasowy Audi.