A Polacy kupują auta...
W marcu 2009 roku sprzedano w Polsce 31 098 samochodów osobowych. Było to więcej niż przed rokiem o 2,5%, tj. o 749 sztuk, oraz więcej niż w lutym bieżącego roku o 3%, tj. o 904 sztuki.
Sprzedaż narastająca od początku roku była o 1,3% wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. W dwóch poprzednich latach to marzec był miesiącem o najwyższej miesięcznej sprzedaży danego roku - poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
W ciągu ostatnich 6 miesięcy sprzedano 172 314 samochodów, o 9 745 sztuk (6%) więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Przed miesiącem wskaźnik ten wynosił 6,1%.
Sprzedaż w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniosła 321 073 samochody. Było to więcej o 14 179 samochodów (4,6%) niż rok wcześniej. W styczniu i w lutym 2009 r. analogiczne wskaźniki wskazywały na wzrost odpowiednio o 6,8% i 5,3%.
Liderem sprzedaży w marcu jest Fiat. Włosi sprzedali 3347 samochodów, co dało im niemal 11 proc. udział w rynku. Pierwszą trójkę uzupełniły Skoda (3271 aut, 10.5 proc. udziału) i Toyota (2936 samochodów, 9,4 proc. udziału w rynku).
W całym pierwszym kwartale tego roku najlepiej sprzedawały się fiaty (9385 aut, 10,7 proc. udziału w rynku), skody (9019 aut, 10,3 proc.) i toyoty (7866 aut, 8,9 proc.). W czołówce znalazł się również Opel (7514 aut, 8,5 proc.), Volkswagen (7235 aut, 8,2 proc.), Ford (5999 aut, 6,8 proc.) i Renault (4987 aut, 5,7 proc.).
Na uwagę zasługuje wynik Mazdy. Rok temu ta japońska firma nie miała w naszym kraju przedstawicielstwa, a od początku roku ulokowała na rynku 1000 pojazdów.
Absolutną nowością w Polsce jest hinduska Tata. W marcu firma ta sprzedała w naszym kraju 103 auta, a pierwszy kwartał zamknęła liczbą 263 samochodów. To wynik lepszy np. od Subaru, którego sprzedaż w stosunku do pierwszego kwartału zeszłego roku spadła o 1/3 zatrzymując się na liczbie 202 aut.
Do największych przegranych należą również smart (spadek rok do roku o 54 procent), Saab (w dół o 35,5 proc.) i marki amerykańskie: Chrysler, Cadillac, Dodge, Hummer i Jeep. Mimo wysokiej pozycji w statystykach, spory spadek sprzedaży (-25,8 proc.) zanotowała także Toyota.
Analiza danych pokazuje, że nowe modele, o ile są ładne lub w przystępnej cenie, mogą znacząco wpłynąć na wynik sprzedaży. Wprowadzenie mito zaowocowało niemal 100-procentowym wzrostem sprzedaży Alfy Romeo, delta dała 131-procentowy wzrost Lancii, nowy lancer - 195-procentowy wzrost Mitsubishi.