Z Krakowa do Wrocławia...

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku będzie można przejechać autostradą A4 z Katowic do Gliwic. Całą trasą z Krakowa do Wrocławia bez przeszkód będzie można jechać mniej więcej za rok.

W Śląskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się dziś spotkanie poświęcone inwestycjom drogowym w województwie śląskim.

W pierwszym kwartale przyszłego roku rząd ma przyjąć i skierować do parlamentu program budowy dróg krajowych i autostrad do roku 2013. Wraz z programem do parlamentu zostanie skierowany wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania ustawy o budowie autostrad, ułatwiającej przygotowania do budowy i upraszczającej związane z tym procedury. Spora część tego programu, konsultowanego w tej chwili ze wszystkimi środowiskami, będzie poświęcona inwestycjom drogowym na Śląsku. „Wiem, że województwu śląskiemu zależy na maksymalnym przyspieszeniu budowy autostrady A4, ukończeniu budowy Drogowej Trasy Średnicowej, połączeniu lotniska w Pyrzowicach z trasą S1 oraz na budowie terminalu w Sławkowie. Dla mnie, wiceministra infrastruktury to są również rzeczy ważne i na ich poparcie możecie zawsze u mnie liczyć” - powiedział wiceminister infrastruktury Jan Ryszard Kurylczyk.

Reklama

Zgodnie z założeniami programu do 2013 roku w Polsce ma być wybudowanych 2 tysiące 850 kilometrów autostrad. Za priorytetowe wiceminister uznał przyśpieszenie budowy autostrad A1 i S3 z p0ółnocy na południe, aby jak to ujął minister Kurylczyk odblokować polskie porty i połączyć je z systemem tras zachodnich. Ważne jest również zakończenie budowy autostrady A4 na całym odcinku między granicą z Niemcami a Tarnowem.

Obecny na spotkaniu Dyrektor Katowickiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Krzysztof Raj przedstawił stan realizacji i finansowania poszczególnych projektów infrastruktury drogowej oraz plany rozbudowy sieci autostrad w województwie śląskim do roku 2013 w ramach krajowego programu rozbudowy dróg i autostrad. Z tegorocznego budżetu katowickiej GDDiA przeznaczono 70 mln zł na wykupienie terenu i dokumentację odcinka autostrady A1 Sośnica - Gorzyczki. W sumie w tym roku w województwie śląskim na budowę autostrad zostanie wydanych niespełna 950 mln zł. W tym roku w województwie śląskim było realizowanych ponad 38 procent wszystkich drogowych inwestycji realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych i Autostrad. Niestety w najbliższym czasie nie ma, co liczyć na poprawę stanu dróg wojewódzkich. Aby sprostać potrzebom samorząd wojewódzki przez najbliższych 5 lat powinien wydawać na remonty dróg 160 mln złotych rocznie. Tymczasem w tym roku na ten cel przeznaczy 85 mln złotych.

W Polsce jest 370 tys. km dróg. 80 procent z nich to drogi powiatowe i gminne, a 12 procent wojewódzkie i krajowe. Tylko 4 procent z nich spełnia standardy europejskie. Wg pomiarów GDDiA w województwie śląskim jest największe natężenie ruchu drogowego. Średnia krajowa oscyluje w okolicach 11 tysięcy pojazdów na dobę. Na Śląsku jest to średnio 21 tysięcy. Rekord zanotowano na dwupasmowej drodze S86 Sosnowiec – Katowice, którą jeździ ponad 53 tys. pojazdów na dobę i to w jedną stronę. Tymczasem natężenie ruchu na Drogowej Trasie Średnicowej wynosi 40 tys. pojazdów na dobę.

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Kraków | Wrocław | infrastruktura | autostrady | procent | budowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy