Z Gdańska do Torunia w godzinę. A co poza tym?

- Najważniejszą inwestycją drogową zakończoną w tym roku w województwie kujawsko-pomorskim jest 62-kilometrowy odcinek autostrady A1 z Nowych Marz k. Grudziądza do Czerniewic k. Toruniu. Trasę oddano do użytku 14 października.

Jest to przedłużenie istniejącego już 90-kilometrowego odcinka trasy A1 z Rusocina k. Gdańska do Nowych Marz. Obecnie, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, w niewiele ponad godzinę można dotrzeć z Gdańska do Torunia.

W ramach realizacji drugiego etapu północnego fragmentu autostrady wybudowano pas autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz długości 51,72 km i most przez Wisłę w okolicach Grudziądza, a także zmodernizowano istniejący odcinek od węzła Lubicz do Czerniewic długości 10,70 km.

Odcinek Nowe Marzy-Czerniewice to jedyny w Polsce projekt drogowy, w ramach którego wykonano dwa duże mosty rzeczne: pod Grudziądzem i Toruniem. Most na Wiśle pod Grudziądzem długości 1 tys. 954 metry jest najdłuższym mostem w kraju. Na trasie wybudowano także około 60 innych obiektów mostowych i wiaduktów. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 730 mln euro, czyli ok. 3,1 mld zł.

Wiele ważnych inwestycji drogowych prowadzą samorządy lokalne, które uzyskały znaczące wsparcie z funduszy europejskich.

W Toruniu od roku trwa budowa drugiego w mieście mostu drogowego przez Wisłę, który ma zostać zakończony latem 2013 r. Stalowy most będzie miał dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze centralnej w rzece. Długość całej trasy wraz z dojazdami wyniesie 4,1 km. Inwestycja będzie kosztować 548,6 mln zł, z czego 321,01 mln zł stanowić będzie dofinansowanie unijne.

Włocławek prowadzi modernizację i przebudowę 15-kilometrowego fragmentu drogi krajowej nr 1 w obrębie miasta. Przejazd tą trasą od wielu lat był dla kierowców udręką z powodu złego stan nawierzchni. Jeszcze w listopadzie ma zostać zakończony pierwszy etap trasy o długości 2 kilometrów. Koszt całej inwestycji, która zostanie zrealizowana za dwa lata, wyniesie 223,9 mln zł, w tym 164,4 mln zł ze środków UE.

W Bydgoszczy trwa budowa Trasy Uniwersyteckiej od długości 1,6 km z mostem przez Brdę, który będzie nosił imię prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Budowa zakończy się pod koniec 2013 r. i będzie kosztować 213 mln zł, w tym 97 mln zł z UE.

W Grudziądzu budowana jest tzw. trasa średnicowa długości 11,8 km. Przedsięwzięcie podzielono na cztery etapy, z których gotowy jest pierwszy, a drugi dobiega końca. Budowa trzeciego etapu trasy o długości 2,7 km rozpoczęła się niedawno i będzie gotowa za rok, łącząc miasto z pobliską autostradą A1.

Część samorządów lokalnych wybudowała obwodnice, odciążające ruch na ulicach miast. W tym roku oddano do użytku obwodnice Chełmna i Janikowa, a także małą obwodnicę Inowrocławia. Obwodnica Chełma połączyła drogę krajową nr 1 z drogą wojewódzką nr 550, obwodnica Janikowa - drogi krajowe 15 i 25 z drogą wojewódzką 255, a mała obwodnica Inowrocławia - miejskie ulice Toruńską i Metalowców. Trwa budowa obwodnic Mogilna i Mroczy.

Zarząd Dróg Wojewódzkich zapowiada, że do końca roku zakończona zostanie przebudowa drogi nr 534 łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. W tym roku prace były prowadzone na odcinku pomiędzy Szafarnią i Centami. Wartość inwestycji to 34,7 mln zł, w tym 29,5 mln zł z UE.

W tym roku odebrano zmodernizowaną drogę, biegnącą od Brodnicy do Rypina i dalej do granic województwa oraz fragment drogi nr 241 z rondem w Paterku k. Nakła, a także przebudowany most w Golubiu-Dobrzyniu na drodze nr 534. Jeszcze przed końcem roku zostanie oddany do użytku most w Legbądzie k. Tucholi, gdzie na czas prowadzenia inwestycji zbudowano tymczasową przeprawę.

Oprócz modernizacji ZDW prowadził też remonty tras, m.in. drogi 252 Inowrocław- Włocławek i drogi 244 stanowiącej dla wielu kierowców namiastkę obwodnicy Bydgoszczy, a także uszkodzonej podczas zimy drogi 548 Solno-Wąbrzeźno, która prowadzi do węzła Lisewo autostrady A1.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w listopadzie ma oddać inwestycję wartości prawie 9 mln zł w Brodnicy, która połączy tzw. trasę przemysłową z drogą krajową nr 15. Nowe rondo pozwoli w pełni wykorzystać zakończoną w zeszłym roku małą obwodnicę miasta.

Mieszkańcy regionu czekają na budowę trasy szybkiego ruchu S-5 i obwodnicy Inowrocławia, których realizacja została odłożona na przyszłość.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas