Uwaga! ESP obowiązkowe!

Parlament Europejski wydał zgodę na wprowadzenie obowiązkowego stosowania ESP przez producentów aut.

Działanie systemu ESP. Fot. Bosch
Działanie systemu ESP. Fot. BoschInformacja prasowa (moto)

Zgodnie z nowym przepisem wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP. Od listopada 2014 przepis ten obejmie wszystkie nowe pojazdy.

Informacja prasowa (moto)

Obowiązkowe stosowanie systemu ESP jest częścią obszernego pakietu środków, przy pomocy których Unia Europejska zamierza poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym, dlatego pojazdy użytkowe o masie przekraczającej 3,5 tony oraz pojazdy do przewozu osób, liczące ponad 8 miejsc siedzących od listopada 2013 (nowe modele) lub od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być przepisowo wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy.

Informacja prasowa (moto)

W USA ustawę nakazującą seryjne wyposażenie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych począwszy od modeli z roku 2012 wydano już w roku 2007.

Badania dotyczące wypadków wskazują na samoistny poślizg pojazdu jako główną przyczynę wypadków ze skutkiem śmiertelnym. System ESP może zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków, których przyczyną był poślizg, dlatego jest, zaraz po pasach bezpieczeństwa, najważniejszym systemem chroniącym zdrowie i życie pasażerów w samochodzie.

Czym jest i jak działa ESP?

O tym przeczytasz na następnej stronie.

Informacja prasowa (moto)

Elektroniczny system kontroli trakcji ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziła go do produkcji seryjnej. Pierwszą marką, w której zaczęto montować system był Mercedes. Według analiz Bosch, w pierwszej połowie 2008 roku już 53 proc. nowo rejestrowanych samochodów w Europie miało na pokładzie ESP, w Niemczech było to aż 81 proc, podczas gdy w roku 2006 na całym świecie tylko 26 proc. wszystkich nowych pojazdów było wyposażonych w ten system.

Wśród polskich kierowców świadomość dotycząca systemów aktywnego bezpieczeństwa wciąż jest bardzo niska, a wyposażenie samochodu w te systemy nie jest spontanicznie kojarzone z bezpieczeństwem. ESP zna jedynie 8,8 proc. polskich kierowców, a 30 proc. z nich błędnie opisuje jego działanie.

Informacja prasowa (moto)

Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze, zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). System rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała.

Organizacja Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) badająca bezpieczeństwo samochodów w symulowanych sytuacjach zagrożenia i przyznająca oceny, od lutego 2009 uwzględnia system ESP w swojej nowej procedurze oceny. Od roku 2010 najwyższą ocenę - 5 gwiazdek - będą mogły otrzymać tylko modele samochodów seryjnie wyposażone w ESP.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas