Testy Euro NCAP. Niezwykle bezpieczne Volvo XC90
Euro NCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych kolejnych pojazdów, które debiutują właśnie na drogach Starego Kontynentu.

Tym razem specjaliści od drogowego bezpieczeństwa rozbili aż dziewięć samochodów. Czy obyło się bez wpadek?
Próbom zderzeniowym poddano: Audi Q7, Mazdę CX-3, Mitsubishi L200, Forda Galaxy, Forda S-MAX, Renault Kadjar, Toyotę Avensis, Volvo XC90 i Volkswagena Tourana. Które z modeli wyszły z nich obronną ręką?
Aż siedem z dziewięciu pojazdów, zdaniem ekspertów, zasłużyło na najwyższą ogólną notę - pięciu gwiazdek.
W gronie wyjątków - ocenionych na cztery gwiazdki - znalazły się tylko Mazda CX-3 i użytkowy Mitsubishi L200. Wypada jednak zauważyć, że w kluczowych kategoriach oba auta otrzymały dość wysokie noty. Na wyniku zaważyła głównie ocena dodatkowych elektronicznych systemów zwiększających bezpieczeństwo. Euro NCAP wymaga by systemy te były dostępne przynajmniej w opcji we wszystkich wersjach danego modelu.
Za zwycięzcę najnowszych testów uznać można nowe Volvo XC90. Aż w dwóch kategoriach samochód otrzymał najwyższe noty w zestawieniu. Za ochronę dorosłych przyznano mu 97 punktów procentowych. Wysoko - na 87 proc. - oceniono ochronę pasażerów dorosłych. Zaskakująco dobry wynik - 72 punkty procentowe - biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z pojazdem segmentu SUV - przyznano też XC90 za ochronę pieszych.
To jednak nie koniec. Volvo XC90 otrzymało 100% punktów w kategorii systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę (Safety Assist) oraz w kategorii Samoczynnego hamowania w sytuacjach awaryjnych w mieście i poza nim. W Volvo XC90 zastosowano także nowy system zapobiegający potrąceniu pieszych. Jest on tak zaawansowany, że obecne procedury testów Euro NCAP... nie pozwalają w pełni sprawdzić jego możliwości.

- Jesteśmy pierwszym producentem samochodów, który wykroczył poza obowiązujące kryteria badawcze Euro NCAP. City Safety to najbardziej zaawansowany seryjny pakiet systemów bezpieczeństwa na rynku. Volvo XC90 wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowerzystów i jest w stanie zareagować w wielu sytuacjach drogowych. Działa równie dobrze w dzień, jak i w nocy - powiedział Peter Mertens, wiceprezes i szef działu badawczo-rozwojowego Volvo Car Group.
Z wyników nowych testów zadowoleni mogą być również klienci szukający bezpiecznego środka transportu dla większych rodzin. Na ogólny wynik 5 gwiazdek zasłużyły zarówno bliźniacze Fordy Galaxy i S-MAX, jak i cieszący się dużym powodzeniem wśród nabywców Volkswagen Touran. W tym ostatnim poziomom ochrony dzieci przed skutkami wypadków oceniono na bardzo wysokie 89 punktów procentowych.
Wraz z rozpoczęciem bieżącego roku Euro NCAP wprowadziło kilka poprawek do zestawu swoich standardowych testów zderzeniowych. Zmieniono m.in. zasady testu dotyczącego uderzenia bocznego. W jego przypadku używa się obecnie cięższego słupa, którego uderzenie powoduje znacznie poważniejsze uszkodzenia konstrukcji auta niż do tej pory.
Mimo znacznie podniesionej poprzeczki na 19 aut przetestowanych w bieżącym roku aż 10 otrzymało maksymalną notę ogólną 5 gwiazdek. Najsłabsze rezultaty w tegorocznych testach - po trzy gwiazdki - otrzymały: Fiat Panda Cross oraz - użytkowe, bliźniacze - modele Opla Vivaro i Renault Traffic.
