Szokujące dane. Połowa "tirowców" ginie przez lenistwo?

Liczba poważnych wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych spada, ale pojazdy te wciąż stanowią ogromne niebezpieczeństwo dla niechronionych użytkowników dróg. Ponadto kierowcy ciężarówek niechętnie podchodzą do stosowania pasów bezpieczeństwa.

Wypadków z udziałem ciężarówek nie ma dużo, ale często są tragiczne
Wypadków z udziałem ciężarówek nie ma dużo, ale często są tragiczneAdam StaśkiewiczEast News

Takie wnioski płyną z najnowszej, opublikowanej przez Volvo Trucks, analizy dotyczącej bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W raporcie "2017 Volvo Trucks Safety Report" Szwedzi skupili się na kwestiach bezpieczeństwa związanych z drogowym transportem ciężkim. Przeanalizowano dlaczego i jak dochodzi do wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Skupiono się też na kwestiach ograniczenia ryzyka i minimalizowania konsekwencji tych zdarzeń.

- Informacje te są ważne nie tylko z punktu widzenia naszego własnego procesu rozwoju produktów, ale także dla każdego, kto zajmuje się poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Peter Wells, szef Zespołu ds. Badania Rzeczywistych Wypadków w Volvo Trucks. "2017 Volvo Trucks Safety Report" został przygotowany w oparciu o przeprowadzone przez Volvo własne analizy wypadków, a także dane uzyskane od różnych organów w Europie. Jedną z konkluzji raportu jest potrzeba skoncentrowania się na ograniczeniu zagrożeń dla niechronionych użytkowników dróg, takich jak: piesi, rowerzyści i motocykliści.

Autorem dokumentu jest wewnętrzny zespół ART - działająca w strukturach szwedzkiego producenta od 1969 roku grupa, powołana specjalnie do badań i analiz wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych. To drugi z kolei upubliczniony raport współtworzony przy udziale Zespołu ds. Badania Rzeczywistych Wypadków. Volvo, jako jeden z niewielu producentów aut na świecie, od lat dysponuje tego rodzaju komórką. - W ciągu minionej dekady liczba poważnych wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych spadła w Europie o niemal połowę. Jednak liczba wypadków, w których ucierpieli niechronieni użytkownicy dróg, malała w mniejszym zakresie - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Statystyka wskazuje, że spośród wszystkich osób uczestniczących w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych około 35 proc. odniosło poważne obrażenia lub zginęło. Biorąc pod uwagę rosnące tempo urbanizacji oraz coraz większą liczbę pojazdów i ludzi na drogach, zagrożenie będzie narastać, o ile nie podjęte zostaną zdecydowane działania.- W celu zmniejszenia liczby wypadków należy rozwijać rozwiązania techniczne, które mogą pomóc kierowcom samochodów ciężarowych unikać potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Ponadto, wszyscy użytkownicy dróg muszą być bardziej świadomi zagrożeń występujących w ruchu drogowym i sposobów ich skutecznego unikania - wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

Kluczowe znaczenie dla zapobiegania wypadkom ma zapewnienie kierowcy dobrej widoczności najbliższego otoczenia samochodu ciężarowego. Z tego względu, jako jedno z wielu rozwiązań uzupełniających lusterka wsteczne, lusterka rampowe i kamery cofania, Volvo oferuje kamerę narożną, umożliwiającą kierowcy obserwację przestrzeni w sąsiedztwie przedniego prawego narożnika kabiny. Dlaczego to takie ważne? Można się o tym przekonać, oglądając ten film: Potrącenie pieszego przez ciężarówkę. Z raportu płyną też inne ciekawe wnioski. Chociaż nowoczesne samochody wyposażone są w różnorodne aktywne systemy bezpieczeństwa, gdy dochodzi do wypadku, skutecznym, sprawdzonym i najważniejszym zabezpieczeniem pozostaje pas bezpieczeństwa! Niestety, zwłaszcza kierowcy ciężarówek, wciąż niechętnie z nich korzystają. To o tyle szokujące, że z opublikowanych przez Volvo danych wynika, iż połowa(!) niezapiętych kierowców, którzy zginęli w wypadkach drogowych, przeżyłaby, gdyby używała pasa!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas