System eCall obowiązkowy już za trzy lata
PE we wtorek przegłosował, że od końca marca 2018 r. nowe samochody sprzedawane w UE będą musiały mieć zamontowane urządzenie eCall, automatycznie powiadamiające centrum ratownicze o wypadku. Wg KE wdrożenie systemu może uratować życie 2,5 tys. osób rocznie.
Wtorkowe głosowanie Parlamentu kończy unijną procedurę prawodawczą.
Zgodnie z nowymi przepisami, wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze sprzedawane w UE od końca marca 2018 r. mają mieć instalowane urządzenia, które w razie wypadku automatycznie zawiadomią najbliższe centrum ratownictwa. Obok informacji o wypadku przekazane zostaną również inne dane, jak lokalizacja pojazdu, jego marka czy rodzaj używanego paliwa. Informacje zostaną przekazane nawet jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny.
Komisja Europejska szacuje, że w pełni wdrożony system skróci czas reakcji ratowników o 40 proc. w obszarze miejskim i o 50 proc. w terenie niezabudowanym, co może się przełożyć na uratowanie do 2,5 tys. osób rocznie. PE informuje, że w 2014 r. na drogach w UE zginęło ok. 25,7 tys. osób, a ponad 200 tys. odniosło poważne obrażenia. Z danych MSW wynika, że w Polsce w ubiegłym roku w wypadkach drogowych zginęło ok. 3,2 tys. ludzi, a ok. 42 tys. zostało rannych.
System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112. Ma być obowiązkowy i bezpłatny. Państwa członkowskie mają być gotowe do wdrożenia systemu przed 1 października 2017 r.
"Tekst rozporządzenia uwzględnia, że istnieją systemy prywatne i dobrze funkcjonują. Dzięki rozporządzeniu system eCall trafi do wszystkich" - powiedział podczas debaty przed głosowaniem reprezentujący Komisję Europejską Phil Hogan, komisarz ds. rolnictwa.
Podczas prac nad przepisami PE zwracał uwagę na ochronę danych i prywatność kierowców. Aby ją chronić, system śledzący pojazd będzie uśpiony, a uaktywni się w wypadku zderzenia lub gdy włączy go kierowca.
Zgodnie z przepisami informacje przekazane przez system eCall do centrum ratownictwa lub jego partnerów, nie mogą być udostępniane osobom trzecim bez wyraźnej zgody zainteresowanych. "Producenci będą też musieli zapewnić, że konstrukcja systemów umożliwi całkowite i nieodwracalne usunięcie zebranych informacji" - napisano w komunikacie PE.
Proponując przepisy w sprawie eCall, Komisja Europejska przewidywała, że system uda się wdrożyć już w 2015 r. O więcej czasu na testy prosił jednak przemysł samochodowy, a na jego korzyść zadziałały ciągnące się prace legislacyjne.
Komisja Europejska szacuje, że, uwzględniając efekty skali, koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall wyniesie maksymalnie 100 euro.
Ze Strasburga Filip Dutkowski