Poznaj przepisy: Drogowa strefa zamieszania
Mandat na osiedlowej uliczce możesz dostać nawet za teoretycznie prawidłowo zaparkowany samochód.
Strefa ruchu, strefa zamieszkania lub droga wewnętrzna, taki status może mieć osiedlowa uliczka. Podpowiadamy, co to oznacza w praktyce dla kierowcy.
Można jeździć bez pasów bezpieczeństwa czy świateł, rozmawiać przez telefon, parkować niemal wszędzie, a także poruszać się bez prawa jazdy, niesprawnym pojazdem. A nawet jeśli komuś będzie to przeszkadzało i wezwie policję czy straż miejską - ta nie będzie mogła reagować. Krótko mówiąc czy można nie stosować do większości przepisów zawartych w kodeksie ruchu drogowego? Tak, po warunkiem, że dana jezdnia jest drogą niepubliczną czyli wewnętrzną. Trzeba jednak przestrzegać znaków drogowych.
Z kolei na innej uliczce, oznaczonej jako strefa zamieszkania, nie dość, że dostaniemy mandat za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa, to kara grozi także za parkowanie na ulicy nawet jeśli nie ma tam zakazu postoju. Żeby jeszcze bardziej skomplikować życie, na jeszcze innym osiedlu policjant wypisze nam mandat za brak pasów bezpieczeństwa, ale już za parkowanie na ulicy w miejscu gdzie nie jest to zabronione znakami, nie może wymierzyć grzywny.
Nic dziwnego, że w takim gąszczu przepisów można się łatwo pogubić. Jeśli do tego dodać błędy drogowców i zarządców osiedli w oznakowaniu osiedlowych uliczek, kierowca jest zawsze na przegranej pozycji. Tymczasem pomyłka w najlepszym przypadku oznacza mandat, np. za niewłaściwe parkowanie, ale może się też skończyć wypadkiem z powodu nieświadomego wymuszenia pierwszeństwa na innym pojeździe lub pieszym.
Na kolejnych podstronach przypominamy najważniejsze przepisy obowiązujące na osiedlowych uliczkach, w zależności od tego, czy są one w strefie ruchu, strefie zamieszkania, czy też mają status drogi wewnętrznej:
Początek drogi wewnętrznej oznaczony może być znakiem drogowym "droga wewnętrzna". Wyjazd z drogi wewnętrznej na drogę publiczną oznaczony może być znakiem "koniec drogi wewnętrznej".
Na kierowców czeka jednak pułapka, ponieważ drogowcy czasem zapominają o ustawieniu odpowiedniej tablicy. Co więcej, nawet przepisy nie zawsze jej wymagają. Inny problem to znaki zniszczone lub zasłonięte przez gałęzie drzew.
W PRAKTYCE DROGI WEWNĘTRZNE TO NAJCZĘŚCIEJ:
- drogi na osiedlach mieszkaniowych
- drogi dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych
- drogi dojazdowe do biurowców i sklepów
- place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami lotniczymi czy morskimi
Najważniejsze zasady
OBOWIĄZEK PRZESTRZEGANIA ZNAKÓW DROGOWYCH
Kierowca musi przestrzegać znaków i sygnałów drogowych. Co to oznacza w praktyce? Można dostać mandat za zignorowanie znaku zakazu postoju, ale już za ustawienie się na chodniku, bez pozostawienia 1,5 m dla pieszych już nie.
NIE MOŻNA STWARZAĆ ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA
Trzeba unikać sytuacji, które mogą doprowadzić do potrącenia pieszego lub najechania na inny pojazd.
NIE OBOWIĄZUJĄ NAKAZY
Policjant nie może interweniować, jeśli kierowca porusza się bez pasów, świateł lub trzyma telefon w ręku.
NIE TRZEBA MIEĆ DOKUMENTÓW
Można poruszać się pojazdem bez posiadania prawa jazdy, bez dokumentów pojazdu lub ważnego badania technicznego.
WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU
Wyjeżdżając z drogi wewnętrznej na drogę publiczną, trzeba ustąpić pierwszeństwa.
Szczególne zasady
Przy drobnej kolizji na drodze wewnętrznej, policjant nie zawsze może wypisać mandat dla sprawcy. Mimo że wezwany na miejsce patrol przyjedzie (niechętnie) i zanotuje zeznania kierowcy biorącego udział w zdarzeniu oraz ewentualnie ustali sprawcę, nie ukarze winnego grzywną. Powód? Nie można mówić o spowodowaniu zagrożenia (a za to można ukarać) w przypadku stłuczki parkingowej na drodze wewnętrznej, kiedy kierowca uderza w auto, w którym nikogo nie ma.
Wjazd i wyjazd ze strefy zamieszkania musi być zawsze oznakowany. Bez ustawienia takiego znaku droga nie ma statusu strefy zamieszkania. Ta najczęściej jest ustanawiana na osiedlowych drogach wewnętrznych, aby wymusić na kierowcach przestrzeganie kodeksu drogowego i zdyscyplinować w parkowaniu oraz dać większe przywileje pieszym. Pozwala także montować progi zwalniające bez potrzeby ustawiania przed nimi znaków ostrzegawczych.
W PRAKTYCE DROGI W STREFIE ZAMIESZKANIA TO NAJCZĘŚCIEJ:
- drogi na osiedlach mieszkaniowych
- deptaki miejskie
Najważniejsze zasady
TRZEBA PRZESTRZEGAĆ KODEKS RUCHU DROGOWEGO
W strefie zamieszkania trzeba stosować się do wszelkich zapisów kodeksu ruchu, czyli obowiązują tam zasady jak na każdej innej ulicy publicznej.
PROGI ZWALNIAJĄCE NIE SĄ OZNAKOWANE
W strefie zwykle nie występują znaki ostrzegające o "garbie" na drodze.
DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ TO 20 KM/H
Maksymalna szybkość dla wszystkich pojazdów w "strefie zamieszkania" wynosi zaledwie 20 km/h.
PIESZY MA ZAWSZE PIERWSZEŃSTWO
Pieszy może korzystać z całej szerokości jezdni i zawsze ma pierwszeństwo przed nadjeżdżającym pojazdem.
Szczególne zasady
Kierowca poruszający się po strefie zamieszkania musi pamiętać, że wolno parkować tylko na wyznaczonych stanowiskach parkingowych. Pozostawianie samochodu w pozostałych miejscach jest zabronione, nawet jeśli nie utrudnia się ruchu i nie łamie ogólnie obowiązujących zapisów kodeksu ruchu dotyczących postoju. Wielu kierowców nie pamięta o tej pułapce, narażając się na mandat. Złamanie zakazu parkowania poza wyznaczonymi miejscami w strefie zamieszkania oznacza 100 zł mandatu i 1 punkt karny.
Droga wewnętrzna może mieć status strefy ruchu, o czym świadczą znaki na wszystkich wjazdach i wyjazdach ze strefy.
W PRAKTYCE DROGI W STREFIE RUCHU TO NAJCZĘŚCIEJ:
- drogi w osiedlach mieszkaniowych
- drogi dojazdowe do biurowców i sklepów
Najważniejsze zasady
TRZEBA PRZESTRZEGAĆ KODEKSU RUCHU
O ile na drodze wewnętrznej obowiązują tylko wybrane przepisy, to w "strefie ruchu" trzeba stosować się do wszelkich zapisów kodeksu ruchu.
MOŻNA DOSTAĆ MANDAT ZA KAŻDE WYKROCZENIE
Policja czy straż miejska mają prawo wypisać mandat za wszelkie wykroczenia przewidziane w kodeksie ruchu drogowego.
OBOWIĄZEK USTĄPIENIA PIERWSZEŃSTWA
Wyjeżdżanie z strefy ruchu to wyjazd z "drogi wewnętrznej" na drogę publiczną, więc jest to włączanie się do ruchu. W związku z tym, nawet jeśli nie ma znaku "ustąp pierwszeństwa", trzeba ustąpić pierwszeństwo.
Szczególne zasady
W strefie ruchu obowiązują takie same reguły jak na każdej publicznej drodze. To właśnie z tego powodu została wprowadzona ta kategoria drogi, aby zmusić kierowców, np. na terenie parkingów przy centrach handlowych, do przestrzegania wszelkich przepisów ruchu.
Pierwszeństwo z prawej strony
Na skrzyżowaniu, a dokładnie połączeniu dróg wewnętrznych, jeśli znaki nie rozstrzygają pierwszeństwa przejazdu, obowiązuje reguła "prawej strony". Ale jeśli z prawej strony znajduje się wjazd do garażu, to przyjmuje się, że kierowca wyjeżdżający z niego jest włączającym się do ruchu, a więc musi ustąpić pierwszeństwa.
Nieoznakowane progi zwalniające
Progi zwalniające w strefie zamieszkania nie muszą być oznakowane znakiem ostrzegawczym. Na pozostałych drogach takie ostrzeżenie musi się znaleźć.
Włączanie się do ruchu
Wyjazd z drogi wewnętrznej, strefy ruchu lub strefy zamieszkania na drogę publiczną to włączanie się do ruchu. W związku z tym trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdowi na drodze publicznej, nawet jeśli nie ma innych znaków drogowych, np. ustąp pierwszeństwa czy stop.
Ograniczenia w karaniu
Na drodze wewnętrznej można jeździć bez pasów, prawa jazdy, świateł, przekraczać prędkość. Mundurowy ma prawo ukarać tylko za nieprzestrzeganie znaków i sygnałów drogowych oraz za jazdę po alkoholu. Uwaga! Na drodze oznaczonej jako strefa ruchu lub strefa zamieszkania można być ukaranym za każde wykroczenie.
Ograniczenia prędkości
Obowiązująca prędkość w strefie zamieszkania to tylko 20 km/h. W strefie ruchu i na drogach wewnętrznych, które znajdują się najczęściej w obszarze zabudowanym, obowiązuje 50 km/h w dzień i 60 km/h w nocy. Uwaga! Prędkość ta może być także ograniczona dodatkowymi znakami.
Parkowanie przed wjazdem na drogę osiedlową
Połączenie drogi wewnętrznej i strefy ruchu z drogą publiczną nie jest skrzyżowaniem, a połączeniem dróg. Co to oznacza w praktyce? Na połączeniu dróg można bezkarnie zaparkować samochód, o ile nie utrudnia to ruchu i nie zagraża bezpieczeństwu.
Trzy rodzaje dróg osiedlowych, gdzie panują różne, czasem dość osobliwe zakazy i nakazy, nie ma sensu. Kierowcy zwyczajnie się gubią w takim gąszczu przepisów i dziwnych reguł trudnych do zapamiętania. Zlikwidowanie znaku droga wewnętrzna i strefa ruchu uprościłoby znacznie zasady obowiązujące na osiedlowych uliczkach. Wzorem innych państw, należy jedynie pozostawić możliwość ustanawiania na osiedlach mieszkaniowych stref zamieszkania, aby chronić pieszych i dyscyplinować kierowców w kwestii parkowania i prędkości maksymalnej.
Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Robert Brykała, archiwum