Otwarto nowe obwodnice

Ponad 170 mln zł kosztowała otwarta w środę obwodnica Ropczyc (Podkarpackie). Trasa o długości 4,5 km przebiega w ciągu drogi krajowej nr 4, prowadzącej od granicy z Niemcami do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.

Ponad 170 mln zł kosztowała otwarta w środę obwodnica Ropczyc (Podkarpackie). Trasa o długości 4,5 km przebiega w ciągu drogi krajowej nr 4, prowadzącej od granicy z Niemcami do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.

Jak poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Rarus, dzięki inwestycji zlikwidowane zostanie ostatnie "wąski gardło" na trasie Kraków-Rzeszów.

"Do tej pory krajowa +czwórka+ przebiegała przez centrum miasta, co powodowało ogromne utrudnienia w ruchu. Teraz obwodnica przejmie ruch tranzytowy. Zmniejszenie ilości przejeżdżających przez Ropczyce samochodów, szczególnie ciężarowych, wpłynie korzystnie na stan bezpieczeństwa i zmniejszy uciążliwości wynikające z emisji spalin" - dodała.

Reklama

Decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obwodnicy wraz z obiektami mostowymi wydał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (WINB) w Rzeszowie. Ale - jak zastrzega Rarus - wydanie decyzji nie oznacza jednak zakończenia wszystkich prac. "Wykonawca zobowiązany jest do dokończenia wszystkich pozostałych robót związanych z kontraktem, głównie z drogami serwisowymi" - zaznaczyła.

Budowa obwodnicy Ropczyc ruszyła latem 2008 r. i pierwotnie miała zakończyć się w grudniu 2009 r. Jednak po powodzi, jaka nawiedziła Ropczyce w ubiegłym roku, firma Drogbud wniosła o przedłużenie terminu robót.

***

We wtorek otwarto dla kierowców obwodnicę Kraśnika (woj. lubelskie), zbudowaną w ciągu drogi krajowej nr 74 - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt budowy to ok. 115,5 mln zł, z czego 105 mln zł zrefinansuje Unia Europejska.

Jak poinformowała GDDKiA, realizacja inwestycji trwała 19 miesięcy, prace przy budowie trasy o długości 5,3 km rozpoczęły się w kwietniu 2009 r.

Obwodnica omija miasto od południa. Przebieg drogi nad wąwozami lessowymi wymusił wybudowanie dwóch estakad - o długości ok. 200 m i 60 m. Inwestycja obejmowała także budowę dróg dojazdowych obsługujących ruch lokalny, czterech przejazdów pod główną trasą w ciągu dróg lokalnych, przepustów na rzekach oraz ronda na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Przemysłową i Janowską.

Do tej pory droga krajowa nr 74 przechodziła przez centrum Kraśnika. Jak poinformowała Dyrekcja, ruch ciężkich pojazdów powodował nadmierny hałas i drgania w mieście, a liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych wydłużały czas przejazdu. Drogowcy liczą, że obwodnica przejmie ruch tranzytowy na kierunku Kielce - Lublin i Kielce - Rzeszów. W przyszłości obwodnica Kraśnika ma zyskać połączenie z planowaną drogą ekspresową S19.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: GDDKiA | obwodnica
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy