Opony. Niby prosta, a bardzo skomplikowana sprawa

O ile sprawdzanie głębokości bieżnika u wielu kierowców stało się już nawykiem, to szersze kontrolowanie opon jeszcze na dobre nie zadomowiło się w świadomości kierujących.

Fot. Piotr Jedzura
Fot. Piotr JedzuraReporter

Sprawdź dlaczego warto kontrolować stan całego swojego auta.

Statystyki wypadków przeprowadzane przez Policję pokazują, że np. w 2011 r. stan techniczny pojazdu był przyczyną 80 wypadków drogowych, w których zginęło 5 osób, a rannych zostało 97 osób. Przyczyną ponad połowy tych wypadków były braki w oświetleniu, a kolejnych 22,5% niesprawność układu hamulcowego. Trójkę najczęstszych przyczyn tych wypadków zamykają właśnie braki w ogumieniu (16,3%). Rannych zostało wówczas 25 osób. Liczby te może i nie są wysokie, ale w większości wypadków można było ich uniknąć. Jak to zrobić? O tym przeczytasz poniżej.

Prawidłowo dobrane, zamontowane i kontrolowane opony mogą bardzo długo służyć kierowcy.

Sprawdzanie opon - od czego zacząć?

1. Wiek opony

Wszystkim klientom pytającym o podstawowe zasady używania opon mówimy, aby nie używali wyposażenia, które liczy sobie więcej niż 10 lat - mówi Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl - Na takich oponach oczywiście da się jeździć, ale podróżowanie na nich niesie ze sobą duże ryzyko - tłumaczy.

Jak sprawdzić wiek opony? Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 cyfry tego kodu to wyznaczenie daty produkcji opony.

Np. DOT J3EX 4208 to opona wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.

2. Głębokość bieżnika, kontrola ciśnienia, stanu opon

Oprócz sprawdzania głębokości bieżnika bardzo ważna jest też regularna kontrola ciśnienia (tj. co 2 tygodnie). Trzeba także regularnie sprawdzać stan techniczny opony (wygląd bieżnika), ale i auta. Pamiętaj, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon letnich warto jednak zmienić opony, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy ma znacznie ograniczone osiągi.

Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości też już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Ciśnienie opon najlepiej jest sprawdzać rano lub po min. 30-minutowym postoju. Przestrzegaj ciśnienia zalecanego przez producenta.

Jeśli nie masz czasu na regularną kontrolę opon, to postaraj się obejrzeć je dokładnie gdy:

- często jeździsz z dużymi obciążeniami,

- masz podejrzenie uszkodzenia, bo otarłeś bok opony, najechałeś na jakiś przedmiot, krawężnik, dziurę w jezdni. Dlaczego? Silne uderzenie opony o krawężnik, krawędź dziury może spowodować zerwanie osnowy opony, czyli osłabienie jej szkieletu. W miejscu takiego uszkodzenia pojawia się bąbel, który może pęknąć w czasie jazdy i spowodować gwałtowny spadek ciśnienia w oponie a dalej utratę panowania nad pojazdem.

Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach uchroni oponę przed wieloma uszkodzeniami.

Co sprawdzić przy samodzielnym przeglądzie opon?

1. Sprawdź czy w bieżniku opony nie zalegają kamienie. Możesz je usunąć, ale tylko nieostrym narzędziem.

2. Sprawdź oponę pod względem uszkodzeń eksploatacyjnych.

Czym są uszkodzenia eksploatacyjne? To takie uszkodzenia, które powstają w trakcie eksploatacji opony.

Jak je sprawdzić? Zbadaj czy powierzchnia opony jest wolna od ciał obcych (np. gwoździ), czy nie jest przecięta lub nie ma ubytków w budowie, czy nie jest rozerwana, czy bieżnik i każdy inny element opony pozostają na swoim miejscu i mają odpowiedni wygląd, czy opona nie ma wybrzuszeń i nieregularności i, przede wszystkim, czy bieżnik opony zużywa się równomiernie.

Jak się objawiają? W przypadku uszkodzeń eksploatacyjnych wskazówką dla kierowców może być ściąganie auta na boki lub drżenie kierownicy. Najczęstszą przyczyną uszkodzeń eksploatacyjnych jest niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach, nieprawidłowy montaż opon, zły dobór i montaż felg. Przecięcia, uszkodzenia przez środki chemiczne i oleje, odseparowanie bieżnika, rozwarstwienia gumy od razu dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji.

Uwaga! Pamiętaj, żeby nie naprawiać opon samodzielnie. Jeśli zauważyłeś jakąś nieprawidłowość udaj się do zakładu wulkanizacyjnego na profesjonalny przegląd opon.

Powodem uszkodzeń eksploatacyjnych może być niewłaściwy dobór i montaż felgi.

3. Sprawdź oponę pod względem uszkodzeń fabrycznych

Czym są uszkodzenia fabryczne? To takie uszkodzenia, których źródłem jest wadliwy proces produkcyjny. Do uszkodzeń fabrycznych zaliczyć też można oczywiście występowanie (jeszcze przed jazdą) wszelkiego rodzaju ciał obcych w oponach.

Kiedy je sprawdzić?

- w ruchu: zwróć uwagę czy toczenie opon powoduje mocne wibracje, hałas, drżenia kierownicy (objawy niejednorodności opony), zwiększone zużycie paliwa. Zwróć też uwagę na to czy samochód nie ma tendencji do znoszenia w prawo lub w lewo (kolejny objaw niejednorodności opony).

- na postoju: czy są trudności z wyważeniem opony, czy bieżnik opony, łożyska i elementy zawieszenia nienaturalnie szybko się zużywają (są to objawy niewyrównoważenia opony, które powinien zauważyć wulkanizator lub mechanik).

Niezauważone uszkodzenia fabryczne i eksploatacyjne opon prowadzą często do konieczności wymiany opon czy elementów zawieszenia auta, ale w skrajnych wypadkach do niebezpiecznego wystrzału opony w trakcie jazdy. Regularne kontrole oraz dbałość zarówno o samochód, jak i opony mocno zmniejszy ryzyko wystrzału opony.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas