Reklama

Nowy system na skrzyżowaniach. To rewolucja

Niewiele osób wie, że najczęstszą przyczyną wypadków na polskich drogach nie jest wcale przekroczenie prędkości.

Jeśli wierzyć policyjnym statystykom z powodu "niedostosowania prędkości do warunków ruchu" w ubiegłym roku doszło na naszych drogach do 3536 wypadków. Sęk w tym, że 2030 wypadków było wynikiem "nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu", a kolejne 1933 wypadki spowodowane były "nieustąpieniem pierwszeństwa pieszemu na przejściu". W sumie daje to aż 3963 wypadki związane z wymuszeniem pierwszeństwa. Większość z nich nie jest tylko wynikiem błędów kierowców. Do ich powstawania przyczynia się również infrastruktura.

Reklama

Problem związany z bezpieczeństwem na skrzyżowaniach dostrzegają nie tylko inżynierowie ruchu, ale też konstruktorzy związani ze światem motoryzacji. Ciekawy system opracowały właśnie firmy Volkswagen i Siemens. Nowe rozwiązanie wykorzystuje technologię WLANp (ITS-G5) w łączności samochodów z otoczeniem i jest obecnie testowane na ulicach Wolfsburga.

W ramach wspólnego projektu miasto Wolfsburg, Volkswagen i Siemens utworzyły obszar testowy na głównej ulicy miasta, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do pojazdów znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5). W przyszłości pojazdy wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i poinformować kierowcę o tym, że - na przykład - zielone światło jest lub za moment będzie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłuż jego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli uniknąć niepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. Już w najbliższej przyszłości samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje bez udziału kierowcy.

Funkcja "przewidywania" przez samochody kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały już wyposażone w nowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów.

Samochody wyposażone w łączność z otoczeniem za pomocą technologii WLANp Volkswagen wprowadzi do oferty już w przyszłym roku. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu samochody będą w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca nie dostrzega innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów albo zauważa ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób lepiej chronieni będą w szczególności piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków.

Wiele firm pracuje obecnie nad rozszerzeniem istniejących standardów technologii WLANp. Za sprawą projektu pilotażowego w rzeczywistym ruchu drogowym rozwija się ona bardzo szybko i powinna być gotowa już wkrótce. Jedno jest pewne: Rozbudowany system bezpieczeństwa na drogach będzie skuteczny tylko wtedy, gdy infrastruktura drogowa i wszyscy użytkownicy dróg będą porozumiewać się tym samym językiem. Właśnie dlatego Volkswagen i Siemens wspierają Unię Europejską w jak najszybszym ustanowieniu wiążących ram systemu łączności samochodów z otoczeniem.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje