Miliardy złotych z viaToll. Ale system ma większe możliwości
Ponad 4,1 mld zł netto wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego od początku funkcjonowania systemu viaToll - poinformował we wtorek Krzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services, operatora viaToll.
Na przychody systemu viaToll składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAuto od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej ponad 3 tys. 145 km sieci dróg płatnych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Gorzkowski poinformował na konferencji prasowej, że od początku działania systemu viaToll, czyli od 1 lipca 2011 r. do końca czerwca br., wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) dokładnie 6 mld 332 mln 876 tys. 580 zł. Wskazał, że całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaToll, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1 mld 129 mln 413 tys. 674 zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1 mld 82 mln 433 tys. 760 zł. W związku z tym zysk netto KFD wyniósł 4 mld 121 mln 29 tys. 146 zł.
"Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15 proc. kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg. Zaś procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał, wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych" - powiedział Marek Cywiński z Kapsch Telematic Services.
Firma poinformowała także, że obecnie w systemie viaToll zarejestrowanych jest ponad 982 tys. 489 pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów. Użytkownicy zarejestrowani w systemie viaToll, w przeważającej większości (blisko 80 proc.), rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko, co piąty (20,8 proc.) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).
Cywiński poinformował także, że we współpracy z ministerstwem infrastruktury i budownictwa firma będzie prowadzić w okresie wakacyjnym akcję pod nazwą "Szeroka Polska".
"Otrzymaliśmy od resortu infrastruktury zapytanie, w jaki sposób moglibyśmy się włączyć w działania usprawniające ruch na autostradach w okresie szczytu wakacyjnego. Jedyne rozwiązanie, jakie możemy zaproponować to (...) zwiększenie intensywności wykorzystania elektronicznych urządzeń viaAuto" - powiedział Cywiński.
Dodał, że urządzenia viaAuto firm będzie oferować w promocyjnej cenie.
Gorzkowski pytany, czy prowadzone są rozmowy w sprawie rozszerzenia funkcjonalności systemu elektronicznego poboru opłat tak, aby pomagał on służbom specjalnym w zwalczaniu przestępczości, odpowiedział: "Jako operator systemu byliśmy proszeni o wskazanie (...), jakie funkcjonalności ma model stosowany w Polsce".
Dodał, że w austriackim, niemieckim czy czeskim systemie poboru opłat na drogach wbudowana jest taka funkcjonalność, aby "końcówki systemów mogły być w odpowiednich służbach". "Po to, aby śledzić niebezpieczne ładunki, żeby w większym stopniu analizować ruch (...), aby zwalczać przemyt" - tłumaczył Gorzkowski.
Poinformował, że od początku działania systemu viaToll ponad 5 tys. "różnego rodzaju" zapytań trafiło do firmy od "różnych służb, najczęściej od Straży Granicznej". Dodał, że prośby o udostępnienie danych z systemu viaToll przekazywane są za pośrednictwem GDDKiA. W systemie znajdują się informacje o lokalizacji, w której dany pojazd się znajdował, czasie w którym nastąpiła rejestracja w systemie, a także o rodzaju pojazdu.
"Jak rozumiem idea jest taka, żeby polski system viaToll mógł być wykorzystywany przez służby bez wiedzy operatora i takie możliwości w systemie są. Trzeba by rozszerzyć tylko pewne funkcjonalności" - powiedział Gorzkowski. Z kolei Cywiński dodał, że koszt ewentualnego rozszerzenia systemy jest "niewielki".
ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu.
Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działa na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrakt na realizację tej usługi wygasa w listopadzie 2018 r.
Krajowy Fundusz Drogowy istnieje w strukturach Banku Gospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.