Miliardy złotych z viaToll. Ale system ma większe możliwości

Ponad 4,1 mld zł netto wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego od początku funkcjonowania systemu viaToll - poinformował we wtorek Krzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services, operatora viaToll.

Na kamery łakomym okiem spoglądą różne służby
Na kamery łakomym okiem spoglądą różne służbyWojciech StróżykReporter

Na przychody systemu viaToll składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAuto od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej ponad 3 tys. 145 km sieci dróg płatnych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Gorzkowski poinformował na konferencji prasowej, że od początku działania systemu viaToll, czyli od 1 lipca 2011 r. do końca czerwca br., wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) dokładnie 6 mld 332 mln 876 tys. 580 zł. Wskazał, że całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaToll, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1 mld 129 mln 413 tys. 674 zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1 mld 82 mln 433 tys. 760 zł. W związku z tym zysk netto KFD wyniósł 4 mld 121 mln 29 tys. 146 zł.

"Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15 proc. kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg. Zaś procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał, wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych" - powiedział Marek Cywiński z Kapsch Telematic Services.

Firma poinformowała także, że obecnie w systemie viaToll zarejestrowanych jest ponad 982 tys. 489 pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów. Użytkownicy zarejestrowani w systemie viaToll, w przeważającej większości (blisko 80 proc.), rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko, co piąty (20,8 proc.) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

Cywiński poinformował także, że we współpracy z ministerstwem infrastruktury i budownictwa firma będzie prowadzić w okresie wakacyjnym akcję pod nazwą "Szeroka Polska".

"Otrzymaliśmy od resortu infrastruktury zapytanie, w jaki sposób moglibyśmy się włączyć w działania usprawniające ruch na autostradach w okresie szczytu wakacyjnego. Jedyne rozwiązanie, jakie możemy zaproponować to (...) zwiększenie intensywności wykorzystania elektronicznych urządzeń viaAuto" - powiedział Cywiński.

Dodał, że urządzenia viaAuto firm będzie oferować w promocyjnej cenie.

Gorzkowski pytany, czy prowadzone są rozmowy w sprawie rozszerzenia funkcjonalności systemu elektronicznego poboru opłat tak, aby pomagał on służbom specjalnym w zwalczaniu przestępczości, odpowiedział: "Jako operator systemu byliśmy proszeni o wskazanie (...), jakie funkcjonalności ma model stosowany w Polsce".

Dodał, że w austriackim, niemieckim czy czeskim systemie poboru opłat na drogach wbudowana jest taka funkcjonalność, aby "końcówki systemów mogły być w odpowiednich służbach". "Po to, aby śledzić niebezpieczne ładunki, żeby w większym stopniu analizować ruch (...), aby zwalczać przemyt" - tłumaczył Gorzkowski.

Poinformował, że od początku działania systemu viaToll ponad 5 tys. "różnego rodzaju" zapytań trafiło do firmy od "różnych służb, najczęściej od Straży Granicznej". Dodał, że prośby o udostępnienie danych z systemu viaToll przekazywane są za pośrednictwem GDDKiA. W systemie znajdują się informacje o lokalizacji, w której dany pojazd się znajdował, czasie w którym nastąpiła rejestracja w systemie, a także o rodzaju pojazdu.

"Jak rozumiem idea jest taka, żeby polski system viaToll mógł być wykorzystywany przez służby bez wiedzy operatora i takie możliwości w systemie są. Trzeba by rozszerzyć tylko pewne funkcjonalności" - powiedział Gorzkowski. Z kolei Cywiński dodał, że koszt ewentualnego rozszerzenia systemy jest "niewielki".

ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu.

Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działa na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrakt na realizację tej usługi wygasa w listopadzie 2018 r.

Krajowy Fundusz Drogowy istnieje w strukturach Banku Gospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas