Mercedes opracował kurtyny powietrzne dla pieszych

Ostatnie dekady przyniosły ogromny postęp w dziedzinie bezpieczeństwa oferowanego przez samochody. Dotyczy to nie tylko poziomu zabezpieczenia przed skutkami wypadków pasażerów pojazdu, ale też niechronionych uczestników ruchu.

Projekt poduszki kurtynowej dla pieszych
Projekt poduszki kurtynowej dla pieszychInformacja prasowa (moto)

Właśnie z myślą o ochronie przechodniów stosowane są dziś - montowane na specjalnych zawiasach, wykonane z odkształcalnych materiałów - maski. Te, w razie najechania na pieszego, unoszą się tworząc pod sobą kieszeń powietrzną amortyzującą uderzenie.

Niektórzy producenci, jak chociażby Volvo, poszli nawet o krok dalej i wyposażają swoje pojazdy w specjalne - zaprojektowane z myślą o pieszych - poduszki powietrzne. Tego typu urządzenie znajdziemy m.in. pod maską Volvo V40. Ukryta w podszybiu poduszka jest na tyle duża, by pokryć nie tylko większą część szyby czołowej, ale też uchronić pieszego przed uderzeniem głową w słupek.

Podobny pomysł przyświecał ostatnio konstruktorom Mercedesa. Z amerykańskiego biura patentowego wyciekł właśnie, opracowany przez konstruktorów Daimlera, projekt zewnętrznej kurtyny powietrznej dla pieszych. Podobnie, jak w przypadku poduszki stworzonej przez Volvo, jej głównym zadaniem jest ochrona głów przechodniów przed kontaktem ze słupkiem A.

Pomysł jest bardzo prosty - to klasyczna kurtyna tyle tylko, że montowana nie w kabinie, a w zewnętrznej obudowie słupka A. Gdy czujniki przeciążeniowe wykryją zderzenie, generatory gazu w ułamku sekund wypełniają worki poduszek, które zakrywają metalowe elementy słupków. To niezwykle ważne, bowiem słupki A z reguły stanowią podstawę szkieletu nośnego samonośnych karoserii, co oznacza, że wykonuje się je z możliwie jak najtwardszych materiałów. Wiele ofiar śmiertelnych potrąceń ginie właśnie w wyniku uderzenia głową o słupek. Stosunkowo niegroźny jest za to kontakt z laminowaną przednią szybą, która sama, odkształcając się w momencie uderzenia, pełni funkcję "poduszki". Warto zaznaczyć, że opracowane przez Mercedesa kurtyny połączone są z "aktywną" maską. Mamy więc do czynienia z kompletnym systemem ochrony przechodniów.

Co ciekawe, projekt ujrzał światło dzienne dopiero teraz, chociaż Daimler złożył niezbędną dokumentację już w lipcu 2015 roku. Może to oznaczać, że koncern zdążył już opracować warianty produkcyjne i kurtyny powietrzne dla pieszych trafią wkrótce na listę wyposażenia pojazdów z gwiazdą na masce.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas