Kierowcy ciężarówek! Ostrożniej!

Jak poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego i relacje pomiędzy autami małymi a tymi dużymi? Poniżej kilka porad dotyczących sytuacji na drodze. To porady dla wszystkich, ale przede wszystkim dla kierowców ciężarówek.

article cover
INTERIA.PL

Aby im, ale także i nam jeździło się lepiej.

Widoczność

Jest jednym z najważniejszych problemów, z którymi borykają się kierowcy samochodów ciężarowych, dzieląc drogę z innymi jej użytkownikami. Pomimo wyposażenia samochodu ciężarowego w zewnętrzne lusterka, obejmujące prawie całe otoczenie, lusterka zbliżające zarówno z przodu, jak i po bokach, a nawet w kamerę cofania, pole widzenia kierowcy jest w pewnych sytuacjach ograniczone. Na przykład przednie słupki kabiny i obudowy zewnętrznych lusterek mogą zakłócać widoczność boczną pod pewnym kątem w kierunku przodu pojazdu.

Zmiana pasa ruchu dużym problemem

Zmiana pasa ruchu jest dla kierowcy samochodu ciężarowego jednym z najbardziej skomplikowanych manewrów. Manewr ten jest od czasu do czasu konieczny, dlatego też kierowcy samochodów osobowych powinni mieć na uwadze fakt, że kierowca samochodu ciężarowego może w swoich lusterkach nie widzieć wszystkiego. Jeśli kierowca samochodu osobowego nie widzi twarzy kierowcy w lusterku samochodu ciężarowego lub przez boczną szybę, kierowca ciężarówki również go nie widzi! W takiej sytuacji nieodzowna jest ostrożność. Kierowca samochodu osobowego powinien zwolnić i pozwolić pojazdowi ciężarowemu na zmianę pasa ruchu.

Znaczenie kierunkowskazów

Coraz więcej użytkowników drogi, szczególnie kierowców samochodów osobowych, ignoruje najistotniejszą dostępną pomoc we wspólnym korzystaniu z drogi – kierunkowskazy. Innymi częstymi powodami poważnych wypadków z udziałem samochodów ciężarowych są zmęczenie i nieuwaga. W tej dziedzinie naukowcy pracują nad różnymi systemami „śledzenia oczu”, w których wykorzystuje się kamery do śledzenia ruchu gałek ocznych kierowcy i uruchamiania alarmu w przypadku senności lub nieuwagi.

Kierowcy samochodów osobowych muszą zrozumieć

My kierowcy aut osobowych musimy brać pod uwagę warunki, w jakich pracuje kierowca samochodu ciężarowego. Doskonale wiadomo też, że 24-metrowy ciągnik z naczepą może ważyć nawet 50 ton i rozwijać prędkość 80 km/h w terenie niezabudowanym. Z tego powodu kierowca może potrzebować znacznej odległości na zatrzymanie pojazdu, jeśli na drodze przed nim wydarzy się coś nieoczekiwanego.

Kolejnym zagrożeniem jest przekraczanie osi jezdni i zmuszanie kierowców samochodów osobowych do zjeżdżania na bok. Wielu kierowców samochodów ciężarowych mówi, że taka beztroska – zarówno ze strony kierowcy wyprzedzającego, jak i nadjeżdżającego z przeciwka – jest jednym z najczęstszych i najpoważniejszych problemów ruchu drogowego.Jeśli kierowca samochodu ciężarowego straci zimną krew i skręci zbyt mocno, konsekwencje mogą być dramatyczne.

Światła mijania włączone w odpowiednim momencie

Jednym z na pozór drobnych aspektów bezpieczeństwa, o którym powinni pamiętać kierowcy samochodów osobowych jest następująca kwestia: podczas dojeżdżania do wierzchołka wzniesienia w nocy, światła na szczycie kabiny kierowcy często są widoczne na chwilę przed reflektorami. Kierowca samochodu osobowego powinien włączyć światła mijania natychmiast po zauważeniu świateł kabiny. Kierowca samochodu ciężarowego, ze względu na swoje wyższe położenie, może zostać chwilę później oślepiony przez długie światła samochodu osobowego.

Pas bezpieczeństwa najważniejszy

Na koniec: zapinanie pasa bezpieczeństwa jest najistotniejszym środkiem bezpieczeństwa – niezależnie od tego, czy kierowca prowadzi samochód ciężarowy czy osobowy. Kierowcy samochodów osobowych zwykle lepiej przestrzegają tych zaleceń, jednak stuprocentowe ich przestrzeganie wydaje się nie do osiągnięcia. Również coraz większa liczba kierowców samochodów ciężarowych zdaje sobie sprawę ze znaczenia pasa bezpieczeństwa, chociaż nadal zbyt wielu ignoruje je. Sama poduszka powietrzna to zdecydowanie za mało. Pas bezpieczeństwa działa efektywnie we wszystkich rodzajach wypadków, szczególnie w przypadku najczęstszego dachowania. Poduszka powietrzna zapewnia dodatkowe zabezpieczenie tylko w przypadku poważnych zderzeń czołowych.

Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas