Używany Volkswagen New Beetle (1998-2010)

VW New Beetle cieszył się popularnością tylko na samym początku produkcji. Choć zapoczątkował modę na retro, nie był jej najbardziej udanym przejawem.

Nowe wcielenie klasycznego Garbusa budziło spore kontrowersje. Z jednej strony - stylizacja nawiązująca do lat minionych i miłe dla oka "smaczki" w rodzaju wazonika na desce rozdzielczej. Z drugiej - brak najbardziej charakterystycznej cechy poprzednika, czyli silnika bokser za tylną osią. Cała technologia pochodziła z VW Golfa IV, za to cena była wyraźnie wyższa. Po krótkim okresie zachwytu, zwłaszcza ze strony klientów amerykańskich, zainteresowanie spadło. Mimo spadającego popytu, New Beetle utrzymał się w produkcji aż przez dwanaście lat z jednym liftingiem w 2006 roku.

Reklama

Zaleta - indywidualność

New Beetle w rzeczywistości zapoczątkował modę na tzw. retro-look, czyli samochody nawiązujące do swoich klasycznych odpowiedników. Użytkownicy New Beetle’a zazwyczaj także nie szczędzą mu ciepłych słów: samochód budzi pozytywne uczucia, cieszy oko i daje radość z użytkowania. Rzadko ulega poważnym awariom, a dzięki konstrukcji "modularnej", identycznej z innymi samochodami koncernu VW z tych lat, nie pochłania dużych wydatków na naprawy. New Beetle dobrze nadaje się dla par, które nie mają jeszcze dzieci, chyba że ma być użytkowany jako drugie auto w rodzinie. Kabriolet to natomiast idealny fun-car na ciepłe dni.

W gamie silników znajdziemy same doskonale znane jednostki - wybór był ogromny. Podstawowa jednostka 1.4 nadaje się tylko do użytku w mieście. Nieco większe silniki benzynowe 1.6 i 2.0 mają 8 zaworów i moc 102-116 KM. Archaiczna konstrukcja jest ich zaletą - idealnie nadają się do zasilania LPG, czego nie da się powiedzieć o 20-zaworowej jednostce 1.8 wyposażonej w turbodoładowanie. Z drugiej strony - New Beetle 1.8 turbo to prawdziwe GTI. Beetle Turbo ma charakterystyczny akcent w postaci wysuwanego spoilera nad tylną szybą.

Sporadycznie na rynku pojawiają się wersje z silnikami 5-cylindrowymi 2.3 V5 (20V) i rzędowym 2.5, dostępnym tylko na rynku  amerykańskim i to po liftingu. Sporym zainteresowaniem cieszą się natomiast New Beetle TDI: wszystkie mają silnik 1.9. Aż do liftingu wytwarzano prostą wersję 90-konną z pompą wtryskową, równolegle jednak była w ofercie odmiana z pompowtryskiwaczami (101-105 KM).

Wady - głównie drobne

W egzemplarzach sprzed liftingu zaczynają już dość powszechnie ujawniać się wady wynikające z drobnych niedopracowań konstrukcyjnych. Czasem bywają one zabawne: wciskamy guzik otwierania bagażnika w kabinie, ale zanim zdążymy dobiec do tyłu auta, klapa "osiada" i mechanizm znów się blokuje. Bardziej frustrująca bywa niemożność wymiany żarówki przedniego reflektora - z tym zadaniem nie poradzimy sobie gołymi rękami. Przed zakupem sprawdźmy, czy działają światła hamulcowe - awarie ich włącznika to norma.

Mechanika nie należy do zawodnych, jednak nie radzimy interesować się autami z USA z automatyczną skrzynią biegów. Jej wytrzymałość często kończyła się na 100 tys. km, a potem wymagała remontu.

Jeśli chodzi o zawieszenie, jest niemal równie proste i niezawodne co w klasycznym Garbusie, ale zamiast drążków skrętnych zastosowano sprężyny śrubowe - z przodu w kolumnach McPhersona, z tyłu - współpracujące z belką skrętną. Dzięki pokrewieństwu z Golfem IV, części dostaniemy dosłownie w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Do zalet Beetle’a należy niezły poziom wyposażenia: prawie wszystkie samochody mają klimatyzację manualną, seryjnie stosowano 6 airbagów i układy ABS oraz ESP.

Do wielkiej rzadkości należą pojazdy kupione w Polsce - większość pochodzi z Niemiec, krajów Beneluksu lub Stanów Zjednoczonych i zwykle ma za sobą jakieś przygody blacharskie. Przez długi czas New Beetle trzymał wręcz zaporowe ceny, obecnie zdecydowanie potaniał. Samochodów po liftingu jest bardzo mało (głównie nieciekawe i powypadkowe oferty z USA), a ewenementem jest Beetle z silnikiem turbo.

Podsumowanie

Choć w istocie VW Beetle nie jest mistrzem praktyczności, ma swój nieodparty urok. Jest jednak nadal znacznie droższy od Golfa, a zatem to propozycja dla fana (lub fanki) oryginalnej stylizacji. Z drugiej strony - koszty utrzymania zadbanych egzemplarzy są niskie.

Volkswagen New Beetle: historia modelu
1994: pierwszy koncept New Beetle’a.
1998: prezentacja modelu. Rozpoczęcie produkcji w Niemczech i Meksyku.
2000: limitowana do 250 sztuk wersja RSI 3.2 VR6 4x4. Do gamy dołącza wersja TDI 90 KM.
2002: prezentacja kabrioletu.
2003: silnik TDI z pompowtryskiwaczami.
2005: lifting modelu, nowe tylne lampy, mocniejszy silnik TDI i nowy silnik 2.5 R5 20V (na rynek USA).
2010: zakończenie produkcji.

Volkswagen New Beetle: typowe usterki i problemy
VW New Beetle nie należy do samochodów bardzo awaryjnych. Usterki dotyczą głównie drobiazgów.

  • Usterki zamka tylnej klapy - po wciśnięciu przycisku w kabinie klapa otwiera się, a następnie natychmiast zamyka.
  • Awarie skrzyni automatycznej - głównie w samochodach z USA.
  • Usterki układu doładowania w silniku TDI.
  • Pękające i łamiące się elementy na tablicy przyrządów.
  • Choć nie jest to usterka, problem stanowi bardzo trudna wymiana żarówki z przodu.


Volkswagen New Beetle: warto poszukać

  • Konfiguracji 1.6 + LPG.
  • Auta z silnikiem 1.8 turbo.
  • Wersji 1.9 TDI PD.

Volkswagen New Beetle: tego unikaj

  • Wersji 2.3 V5.
  • Tanich aut z USA, zwłaszcza z automatyczną skrzynią.

Dane techniczne: Volkswagen New Beetle (1998-2010) - wersje benzynowe

Wersja1.41.61.8 T1.8 TS2.02.32.5
Silnikbenzynowybenzynowybenz. turbobenz. turbobenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1390 cm31595 cm31781 cm31781 cm31984 cm32324 cm32480 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/8R4/20R4/20R4/8VR5/20R5/20
Moc maksymalna75 KM102 KM150 KM180 KM116 KM170 KM150 KM
Maksymalny
moment obrotowy
126 Nm148 Nm210 Nm220 Nm170 Nm220 Nm209 Nm
Osiągi       
Prędkość maksymalna161 km/h179 km/h203 km/h210 km/h185 km/h211 km/h204 km/h
Przysp. 0-100 km/h14,6 s11,5 s9,0 s8,6 s10,9 s8,7 s8,4 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
7,17,58,19,08,78,99,2

Dane techniczne: Volkswagen New Beetle (1998-2010) - wersje wysokoprężne

Wersja1.9 TDI1.9 TDI PD1.9 TDI PD
Silnikturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1896 cm31896 cm31896 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8R4/8
Moc maksymalna90 KM101 KM105 KM
Maks. moment obrotowy210 Nm240 Nm240 Nm
Osiągi   
Prędkość maksymalna168 km/h178 km/h180 km/h
Przysp. 0-100 km/h14,4 s12,4 s11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,55,15,4

Tekst: Jerzy Krawczyk, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Volkswagen Beetle w wersji kabriolet - NOWOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy