Używany Ford Mustang (2005-2014)

Wygląda jak milion dolarów. Jeździ całkiem dobrze jak na amerykański samochód. Ale wczesne egzemplarze prezentowały niepokojąco niską jakość wykonania.

Używany Ford Mustang (2005-2014)
Używany Ford Mustang (2005-2014)Motor

Bez dużej przesady można powiedzieć, że w 2005 r. Mustang narodził się na nowo. Piąta generacja (na zdjęciach) nawiązywała stylizacją do klasyki, była zdecydowanie ładniejsza niż trzy poprzednie razem wzięte, a Ford obiecywał znaczącą poprawę jakości.

Obietnice nie sprawdziły się do końca, jednak Mustang i tak zapewnia mnóstwo radości z jazdy i jest to fakt niezaprzeczalny. Z radością z eksploatacji bywa różnie. Wczesne egzemplarze były trapione przez wiele typowych usterek, które sukcesywnie usuwano w następnych latach i obecny model (od 2011 r.) jest już naprawdę dopracowany.

V6 wystarczy?

Odpowiedź brzmi - tak, o ile jest odpowiednio wyposażony. Podstawowe egzemplarze 4.0 V6 miały wprawdzie felgi aluminiowe, "elektrykę" czy radio z CD, ale brakowało im... ABS-u. Niektóre opcje, takie jak skórzane fotele z podgrzewaniem, reflektory ksenonowe czy DVD z GPS, wprowadzono dopiero w latach 2007-2008.

Niestety, tablica przyrządów dobrze wygląda tylko z daleka. Z bliska materiały na konsoli środkowej rażą fatalną jakością. Radio z CD seryjne, ale dość prymitywne.Motor

Nieprawdą jest twierdzenie, jakoby Mustang w wersji V6 był ociężały i powolny. Owszem, z "automatem" (5-biegowym) trudno uznać go za króla przyspieszeń, ale wersja ze skrzynią manualną do 100 km/h przyspiesza w 7,4 s.

Zużycie paliwa jest typowe dla amerykańskich aut sportowych: w trasie spada nawet poniżej 10 l/100 km (dobra aerodynamika), w mieście rośnie... dwukrotnie. To samo dotyczy wersji GT z silnikiem 4.6 V8, jednak w rzeczywistości Mustang V6 i GT są bardzo różnymi autami. Model 8-cylindrowy jest znacznie szybszy, ma w standardzie ABS, a z zewnątrz można go rozpoznać po dodatkowej parze świateł w przednim grillu (rzadkość w V6, tylko dla pakietu Pony Package). Zużycie paliwa jest nieco wyższe niż w V6, ale różnica nie stanowi przepaści. Topowa odmiana to Shelby GT500.

Rumak z problemami

Podstawowym problemem, który dotykał prawie wszystkich właścicieli Mustangów z lat 2005-07 było zapowietrzanie się zbiornika paliwa. Tankowanie często trwało niebywale długo - pistolet co chwilę "odbijał". Usterkowy system audio obniżał co najwyżej komfort jazdy, ale słabe zawieszenie (stuki, szybko zużywające się tuleje) zarówno z przodu jak, i z tyłu to już poważniejszy problem. W szczególności moc silnika źle znosiło podwozie odmiany GT500. Ma ona również słabe sprzęgło.

Typowa eksploatacja Mustanga raczej nie drenuje portfela. Podwozie nie należy do nadmiernie skomplikowanych. Z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu - oś sztywna i układ wielowahaczowy. Warto pamiętać, że (dość nietrwałe) łożyska da się wymieniać tylko razem z piastą. Ceny części nie przerażają, a polecanych sklepów można poszukać na forum mustangklub.pl (warto znać oznaczenie fabryczne modelu - to S197).

Mustang nie do końca rozprawia się z mitem o fatalnie prowadzących się amerykańskich muscle-cars. Jest łatwy do opanowania w zakręcie, ale na krótkich, poprzecznych nierównościach traci stabilność i tył zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie. Działanie kontroli trakcji użytkownicy oceniają jednoznacznie: fatalne. Hamulce w V6 - przeciętne, w V8 - o niebo lepsze.

Dobra proporcja

Gdyby przeliczać złotówki na konie mechaniczne, Mustang to prawdziwa okazja. Najtańsze egzemplarze (niewarte uwagi) kosztują 45 tys. zł, dobre oferty zaczynają się od 50 tys. zł. Auto musi mieć certyfikat Carfax lub AutoCheck - tam znajdują się informacje o przebytych kolizjach.

Ford Mustang (2005-2014)

Używany Ford Mustang (2005-2014) - więcej informacji

Mustang w wersji Convertible miał miękki dach składany.Ford
Protoplasta gatunku: pierwszy, oryginalny Mustang, rok 1964.Ford
Model po liftingu, dostępny od 2011 r. z nowym silnikiem 5.0.Ford
Tylne zawieszenie: jego słaby punkt to tuleje wahaczy.Motor
Najmniejszy silnik w Mustangu to 4-litrowy V6 z Explorera.Motor
Z tyłu otwiera się tylko klapa, bez szyby – to prawdziwe coupe.Motor
Niestety, tablica przyrządów dobrze wygląda tylko z daleka. Z bliska materiały na konsoli środkowej rażą fatalną jakością. Radio z CD seryjne, ale dość prymitywne.Motor
System audio zacina się, przyciski są skandalicznej jakości.Motor
Skórzane fotele: wygodne, absolutnie bez sportowego zacięcia.Motor
Używany Ford Mustang (2005-2014)Motor
Używany Ford Mustang (2005-2014)Motor
Używany Ford Mustang (2005-2014)Motor

Ford Mustang (2005-2014) - podsumowanie

"Marzenie" pasuje tylko do niesamowitego modelu GT500, choć i on miewa swoje wpadki. Nazwanie Mustanga "horrorem" byłoby także niesprawiedliwością. To rzetelnie wykonany, zaprojektowany bez finezji samochód sportowy. Jakość typowo amerykańska: trochę się psuje, ale zawsze dojedzie na miejsce. Koszty eksploatacji: do zniesienia.

Wersja specjalna: Shelby GT500

Najmocniejszą i najdroższą wersją Mustanga był (i jest) Shelby GT500. Auto wyposażono w 5,4-litrowy, 24-zaworowy silnik V8 doładowany sprężarką mechaniczną. Moc wynosi 500 KM, ale pomiary na hamowni wskazywały, że była ona zawyżana przez producenta i faktyczne wyniki były niższe. Okazało się, że odpowiadał za to nieodpowiednio dobrany filtr powietrza.

Shelby GT500 jest bardzo szybki, ale ma zarazem ogromny potencjał do modyfikacji modyfikacji. Niewielkie, ale przemyślane zmiany skutkowały mocą powyżej 600 KM. Niestety, podwozie i sprzęgło nie wytrzymują czasem nawet seryjnej mocy silnika 5.4. Zawieszenie jest sztywniejsze niż w standardowym Mustangu, ale ma zbyt słabe tuleje wahaczy. Zużycie paliwa? Nie ma górnej granicy!

Z zewnątrz GT500 wyróżnia się pasami wzdłuż nadwozia i...Ford
...logiem węża zamiast rumaka.Ford

Ford Mustang: historia modelu2005: prezentacja szóstej generacji Mustanga, w ofercie coupe i kabriolet.2007: zmiany w wyposażeniu, prezentacja modelu GT500.2008: limitowana wersja GT "Bullitt".2010: lifting nadwozia.2011: nowe silniki - 3.7 V6 i 5.0 V8 "Coyote".2014: zakończenie produkcji.

Ford Mustang: typowe usterki i problemy

  • Zapowietrzony zbiornik paliwa - nie da się zatankować.
  • Usterki systemu audio "Shaker" - płyty nie odtwarzają się.
  • Łomotanie w zawieszeniu - zbyt szybkie zużycie tulei wahaczy i z tyłu, i z przodu.
  • Usterki pomp wspomagania i cieczy chłodzącej.
  • Awarie sprzęgła - w szczególności dotyczy modelu GT500.
Wersja
4.0 V6
4.6 GT
5.4 GT500
Silnik
benzynowy
benzynowy
benz. kompr.
Pojemność skokowa
4009 cm3
4606 cm3
5409 cm3
Układ cyl./zawory
V6/24
V8/24
V8/24
Moc maksymalna
210 KM
304 KM
500 KM
Maks. moment obr.
326 Nm
434 Nm
651 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
220 km/h
230 km/h
270 km/h
Przysp. 0-100 km/h
7,4 s
5,5 s
4,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
10,4
11,6
13,8

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, Ford

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas