Stylowe auta używane

Indywidualny charakter samochodu to dziś rzadka cecha. Wybraliśmy 14 aut, którym charakteru i stylu nie brak.

Ze względu na takie czynniki jak bezpieczeństwo pasażerów, aerodynamika i normy emisji spalin, samochody muszą upodabniać się do siebie. Zarówno pod względem wyglądu, jak i zastosowanych rozwiązań. A chociaż gamy producentów są coraz szersze, coraz mniej w nich pojazdów z indywidualnym stylem. Doświadczenie rynkowe mówi, że takie auta zwykle szybko nabierają statusu "kultowych" na rynku wtórnym, ale sprzedają się fatalnie jako nowe. Producenci wolą więc pozostać przy sprawdzonych koncepcjach.

Na potrzeby naszego przeglądu wybraliśmy 14 stylowych aut z drugiej ręki. Podzieliliśmy je na 3 grupy: styl miejski, styl prestiżowy i styl dla aktywnych. Wszystkie łączy to, że są zupełnie inne niż przyjęta obecnie "normalność".

Reklama

Spis treści:

2. strona: styl sportowy
3. strona: styl prestiżowy
4. strona: styl dla aktywnych

Styl sportowy

Samochody dla osób, które zwykle jeżdżą same lub we dwoje i cenią sobie osiągi.

Porsche Boxster (2005-2012)

Nazywanie Boxstera "ubogim 911" jest pozbawione sensu. To po prostu inny samochód: lżejszy, wyłącznie dwuosobowy i o innej charakterystyce prowadzenia za sprawą centralnego umieszczenia silnika. Wszystkie jednostki napędowe to 6-cylindrowe boksery o pojemności 2,7 l w standardowym Boxsterze i 3,4 l w topowej wersji S. W 2009 r. powiększono bazowy silnik do 2,9 l i wprowadzono 7-biegową skrzynię PDK (odpowiednik DSG). Potencjalne problemy dotykają układ chłodzenia, tuleje wahaczy i łańcuch rozrządu.

Ceny: 42-160 tys. zł

Porsche Boxster: dane techniczne:

2.7 B6: poj.: 2687 cm3, moc: 245 KM, maksymalny moment obr.: 275 Nm,
prędkość maks.: 258 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 6,1 s,
średnie zużycie paliwa: 9,3 l/100 km

Porsche Boxster: polecamy

Samochody w wersji europejskiej, zwłaszcza S z 6-biegową przekładnią manualną, samochody po liftingu z 2009 r.

Porsche Boxster: odradzamy

Przede wszystkim ostrzegamy przed autami podejrzanie tanimi. Powypadkowe Boxstery są skreślone - mają zbyt mało sztywne nadwozie.


Citroen DS3 (2009-)

To jeden z najbardziej udanych Citroenów ostatnich lat, a zarazem logiczny następca modelu C2. DS3 ma zacięcie sportowe, a przy tym pozwala cieszyć się znakomitym wykończeniem kabiny. Ma też wyjątkowo precyzyjną skrzynię biegów. A przede wszystkim jest dużo tańsze od równoletniego Mini, choć przecież korzysta w dużej mierze z tej samej technologii (silniki 1.6 VTi i THP). Różnica w cenie w przypadku rocznika 2009 potrafi przekraczać 10 tys. zł. Jak na razie jedyną powtarzającą się usterka jest rozciągnięty rozrząd w THP.

Ceny: 32-70 tys. zł

Citroen DS3: dane techniczne

1.6 VTi: poj.: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 160 Nm,
prędkość maks.: 190 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 9,9 s,
średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

Citroen DS3: polecamy

Wariant 1.6 VTi i 1.6 THP (po 2010 r.), wersję Sport Chic, również diesel e-HDi o mocy 112 KM nie jest złym pomysłem - niebywale mało pali.

Citroen DS3: odradzamy

Słabowity wariant 1.4 VTi, wersję Racing (fot.) w podejrzanie okazyjnej cenie, samochody z automatyczną skrzynią biegów.

Mini (2006-2013)

Mini wprawdzie prowadzi się znakomicie, ale wypada katastrofalnie pod względem funkcjonalności i co najwyżej przeciętnie, jeśli chodzi o niezawodność. Głównym źródłem problemów we wczesnych autach był silnik 1.6 Turbo i jego wadliwy układ rozrządu. Do normy należało też duże zużycie oleju i usterki pomp wysokiego ciśnienia paliwa. Wolne od problemów są zazwyczaj diesle 1.6 - to sprawdzone silniki Peugeota. Niestety, modny charakter Mini sprawia, że jest to najdroższe auto w swojej klasie.

Ceny: 29-80 tys. zł

Mini: dane techniczne

1.6: poj.: 1598 cm3, moc: 122 KM,
maksymalny moment obr.: 160 Nm,
prędkość maks.: 203 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 9,1 s,
średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Mini: polecamy

Wersję Cooper i Cooper D, nadwozie kombi, czyli Clubman (2 drzwi z prawej).

Mini: odradzamy

Tanie egzemplarze Cooper S, bazową wersję One (ubogie wyposażenie).

Volvo C30 (2006-2012)

To kompaktowe Volvo miało nawiązywać do modeli 480 i P1800ES. Nie było sukcesem sprzedaży ze względu na wysoką cenę i mikrobagażnik, a także brak wersji pięciodrzwiowej. Nie ma jednak zastrzeżeń co do jakości (sprawdzone, solidne silniki) i prowadzenia (platforma pochodzi z Forda). Topowa wersja to T5 z 2,5-litrowym silnikiem turbo o mocy 230 KM. Taki samochód nie wyróżnia się przesadnie na ulicy, a osiągi ma iście sportowe.

Ceny: 23-65 tys. zł

Volvo C30: dane techniczne

2.5 T5: poj.: 2521 cm3, moc: 230 KM, maksymalny moment obr.: 320 Nm, prędkość maks.: 240 km/h, przysp. 0-100 km/h: 6,7 s, średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km

Volvo C30: polecamy

Wersje 5-cylindrowe, samochody w wersjach Momentum i Summum.

Volvo C30: odradzamy

Bazową wersję silnikową 1.6 - nie pasuje do sportowego stylu tego auta.


Używane Volvo - PORADNIK KUPUJĄCEGO

Styl prestiżowy

Luksusowe auta nietypowych producentów rzadko odnosiły sukces. Po latach docenia się je jako komfortowe propozycje w dobrej cenie.

Citroen C6 (2005-2012)

Odważne nawiązanie do klasyki w przypadku Citroena raczej nie przełożyło się na powodzenie rynkowe. Powstało tylko 28 tys. sztuk modelu C6. Samochód jest nietypowy pod każdym względem: wygląda jak liftback, ale to ogromny sedan, w drzwiach nie ma ramek okiennych, a w zawieszeniu zastosowano oczywiście tradycyjną dla Citroena "hydraulikę" Hydractive III+ z 16 stopniami tłumienia i trzema trybami pracy. Wszystkie samochody mają bardzo bogate wyposażenie: trudno spotkać egzemplarze bez "skóry", ciekawostkę stanowi też seryjny wyświetlacz HUD: informacje pojawiają się na przedniej szybie przed kierowcą. Jedyny oszczędny silnik w gamie to 2.2 HDi, oprócz niego stosowano tylko jednostki w układzie V6: benzynową 3.0 oraz wysokoprężne 2.7 i 3.0. Ogólnie C6 nie jest zbyt awaryjny, natomiast na pewno nieco kłopotliwy - ASO często nie radzi sobie nawet z drobnymi usterkami.

Ceny: 35-125 tys. zł

Citroen C6: dane techniczne

2.2 HDi: poj.: 2179 cm3, moc: 173 KM, maksymalny moment obr.: 400 Nm,
prędkość maks.: 210 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 11,7 s,
średnie zużycie paliwa: 7,6 l/100 km

Citroen C6: polecamy

Wersję 2.2 HDi jako potencjalnie najmniej problematyczną w eksploatacji.

Citroen C6: odradzamy

C6 tańsze niż 30 tys. zł, silnik 2.7 HDi. 3.0 HDi jest bardziej dopracowany.

Dodge Charger (2006-)

Największy sedan Dodge'a pochodzi z czasów aliansu Daimler-Chrysler i bazuje na Chryslerze 300C (a więc częściowo na rozwiązaniach Mercedesa). Wszystkie silniki to jednak konstrukcje amerykańskie. Dobrze "dogadują się" z instalacją LPG. Ryk V-ósemki i nieskończone pokłady momentu obrotowego rekompensują wszelkie wady Chargera, takie jak wnętrze wyglądające na starsze o 10 lat niż cały samochód, absurdalne zużycie paliwa i nieeuropejskie prowadzenie. Uwaga na powypadkową przeszłość importowanych aut.

Ceny: 36-130 tys. zł

Dodge Charger: dane techniczne

5.7 HEMI: poj.: 5654 cm3, moc: 340 KM, maksymalny moment obr.: 525 Nm, prędkość maks.: 250 km/h, przysp. 0-100 km/h: 6,0 s, średnie zużycie paliwa: 13,7 l/100 km

Dodge Charger: polecamy

Wersję HEMI i SRT-8. Auto z USA ma styl i charakter dopiero z V8!

Dodge Charger: odradzamy

Auta bez dokumentu potwierdzającego przeszłość (Carfax, AutoCheck).

Jaguar S-Type (1999-2008)

Modna w latach 90. stylistyka z poczwórnymi lampami z przodu i szeroka gama mocnych silników miały zapewnić sukces modelowi S-Type. Nie był on jednak przebojem list sprzedaży. Obecnie ceny tego modelu radykalnie dołują - jest to obok XJ40 najtańszy model angielskiej marki. Potencjalnych nabywców przerażają wysokie ceny części. Warta zainteresowania wersja to... diesel: 2.7 biturbo z Peugeota.

Ceny: 10-65 tys. zł

Jaguar S-Type: dane techniczne

2.7 D: poj.: 2720 cm3, moc: 207 KM, maksymalny moment obr.: 435 Nm, prędkość maks.: 230 km/h, przysp. 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km

Jaguar S-Type: polecamy

Diesle, auta po liftingu z 2005 r., egzemplarze ze skrzynią manualną.

Jaguar S-Type: odradzamy

Samochody sprowadzone z USA, wersję 2.5 V6 z instalacją gazową.

Lancia Thesis (2002-2009)



Do przeszłości należą już czasy, kiedy Thesisa można było kupić za nikły ułamek jego wartości w stosunku do rocznika. Dziś klienci wiedzą już, że to auto kolekcjonerskie, zbudowane tylko w 16 tys. sztuk. Do napędu posłużyły 5- i 6-cylindrowe silniki benzynowe oraz diesle R5 2.4 JTD. To najrozsądniejszy i najłatwiejszy wybór. Technicznie Thesis jest przeciętnie awaryjny, ale mało kto podejmuje się napraw.

Ceny: 12-32 tys. zł

Lancia Thesis: dane techniczne

2.4 JTD: poj.: 2387 cm3, moc: 175 KM, maksymalny moment obr.: 380 Nm,
prędkość maks.: 225 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 9,8 s,
średnie zużycie paliwa: 7,5 l/100 km

Lancia Thesis: polecamy

Diesla - 2/3 ogłoszeń to właśnie JTD, silnik jest znany mechanikom (przeciwnie niż V6).

Lancia Thesis: odradzamy

Thesisy przerobione na LPG - to zmniejsza potencjał egzemplarza na zostanie klasykiem.





Rover 75 (1998-2005)

Zadaniem Rovera 75 było odcięcie angielskiej marce metki producenta nudnych, licencyjnych wersji Hondy. W istocie, Rover 75 to nadzwyczaj stylowy sedan z wnętrzem wykończonym zwykle w kolorze beżowym. Niestety, jasna kolorystyka sprawia, że na tapicerce mocno widać brud i zużycie. W podwoziu zastosowano elementy z BMW serii 3 E46, z BMW pochodzi też diesel - polecamy jego mocniejszą odmianę 2.0 CDTI. Silniki benzynowe są problematyczne.

Ceny: 6-23 tys. zł

Rover 75: dane techniczne

2.0 CDTI: poj.: 1951 cm3, moc: 131 KM, maksymalny moment obr.: 300 Nm,
prędkość maks.: 193 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 11,7 s,
średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km

Rover 75: polecamy

Diesla 131 KM, wersję kombi, samochody sprzed liftingu (na zdjęciu) - są znacznie bardziej stylowe.

Rover 75: odradzamy

Paliwożerną wersję 2.5 KV6, samochody z gazem, egzemplarze przerobione z wersji angielskiej (rozkodujmy VIN na stronie roverki.eu).


Używany Rover 75 (1998-2005) - OPINIE

Używany Citroen C6 (2005-2012) - OPINIE

Styl dla aktywnych

Stylowe pojazdy, które nie wymagają od nabywcy rezygnacji z funkcjonalności i przydatności dla rodziny.

Jeep Patriot (2006-)

Bardziej kanciasty brat modelu Compass był przez jakiś czas dostępny w Polsce. Nie jest to jakościowa ekstraklasa, ale zupełnie dobrą konfigurację stanowi silnik 2.0 lub 2.4 z instalacją LPG + napęd na cztery koła. Odradzamy natomiast diesla: to nieudana jednostka z pompowtryskiwaczami pochodząca z Volkswagena. Wnętrze jest mniej atrakcyjne niż linie nadwozia.

Ceny: 23-70 tys. zł

Jeep Patriot: dane techniczne

2.4: poj.: 2359 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obr.: 220 Nm, prędkość maks.: 183 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,7 s, średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km

Jeep Patriot: polecamy

Wersje benzynowe - można śmiało montować gaz.

Jeep Patriot: odradzamy

Diesle i auta 2WD z USA.

Lancia Musa (2004-2012)

Mikrovan, którego w swoim czasie reklamowała Carla Bruni, to po prostu luksusowa odmiana Fiata Idea. Podwozie i silniki pochodzą natomiast z Grande Punto. Mała Lancia ma eleganckie wykończenie i bogate wyposażenie: trafia się skórzana tapicerka i dach panoramiczny. Co ciekawe, Musa budzi zainteresowanie na rynku wtórnym. Zwłaszcza jeśli pod maską pracuje diesel 1.9 MultiJet. Niestety, liczba ofert jest znikoma.

Ceny: 10-30 tys. zł

Lancia Musa: dane techniczne

2.4: poj.: 2359 cm3, moc: 170 KM,
maks. moment obr.: 220 Nm,
prędkość maks.: 183 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 10,7 s,
śr. zużycie paliwa: 8,7 l/100 km

Lancia Musa: polecamy

Samochody z silnikami benzynowymi 1.4 i dieslami 1.9 Multijet, auta w wersji wyposażenia Oro.

Lancia Musa: odradzamy

Diesla 1.3 MultiJet - za słaby, zautomatyzowaną skrzynię biegów.

Mazda CX-7 (2006-2012)

Skrót SUV rozwija się jako Sport Utility Vehicle, czyli pojazd sportowo-użytkowy. W przypadku Mazdy CX-7 postawiono na sport kosztem walorów użytkowych. W wersji 2.3 DISI Turbo auto ma fantastyczne osiągi i całkiem nieźle się prowadzi jak na pojazd o tak wysokim środku ciężkości. Trzeba tylko uważać na słabe hamulce, niezbyt dobrze dostosowane do masy. Niestety, konstrukcja silnika DISI wyklucza montaż taniej instalacji gazowej (bezpośredni wtrysk benzyny), a sportowo traktowana Mazda zużywa ok. 15 l paliwa na 100 km. Dopiero w 2009 r. wprowadzono oczekiwanego przez Europejczyków diesla, ma on jednak nadzwyczaj skomplikowaną budowę: oprócz filtra DPF zastosowano w nim katalizator selektywny SCR wymagający dodatku mocznika w paliwie. Bolączką silnika 2.3 DISI jest napinacz hydrauliczny łańcucha rozrządu.

Ceny: 40-90 tys. zł

Mazda CX-7: dane techniczne

2.3 DISI: poj.: 2261 cm3, moc: 260 KM, maksymalny moment obr.: 380 Nm,
prędkość maks.: 210 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 8,0 s,
średnie zużycie paliwa: 10,2 l/100 km

Mazda CX-7: polecamy

Samochody po liftingu, wersję wyposażenia Exclusive.

Mazda CX-7: odradzamy

Diesle, skrzynię automatyczną.

Nissan Cube (2010-)

Żaden współczesny samochód nie jest podobny do Nissana Cube. Ten pojazd o asymetrycznych liniach pojawił się nawet na rok w polskiej ofercie Nissana, ale nie zrobił furory (zresztą z Europy szybko go wycofano). W Polsce dostępny był tylko silnik benzynowy 1.6 110 KM, we Francji i we Włoszech również diesel 1.5 dCi z Renault. Wszystkie auta miały kompletne wyposażenie i nie przewidziano opcji dodatkowych. Wadą Cube'a jest mały bagażnik, o usterkach na razie brak informacji. Można spodziewać się problemów z zakupem części w przyszłości.

Ceny: 28-36 tys. zł

Nissan Cube: dane techniczne

1.6: poj.: 1598 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obr.: 153 Nm, prędkość maks.: 175 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,3 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km

Nissan Cube: polecamy

Samochody z polskich salonów sprzedawane
w punktach dilerskich.

Nissan Cube: odradzamy

Czasem pojawiają się Cube'y 1.5 dCi importowane z Włoch. Nie polecamy ich.

Saab 9-3 XWD (2008-2011)

Zła kondycja Saaba była już faktem, gdy podjęto próbę ożywienia sprzedaży, dodając do gamy model oznaczony literą X, czyli z napędem na cztery koła (Turbo X lub XWD). Układ przeniesienia napędu to dzieło firmy Haldex (IV generacja) - działa niezawodnie i szybko, a w połączeniu z mocnymi silnikami turbo Saab 9-3 XWD staje się alternatywą dla Subaru czy Audi. Napęd XWD wystąpił w połączeniu z silnikami benzynowymi 2.0 T i 2.8 V6 Turbo. Nigdy nie łączono go z dieslem 1.9 TTiD, nawet w uterenowionej odmianie 9-3X dostępnej w latach 2009-2010. Ze względu na spore zużycie paliwa, Saab 9-3 XWD nie cieszy się popularnością - zupełnie niesłusznie, bo obydwa silniki benzynowe nie tylko są znakomite, ale również gotowe do współpracy z LPG.

Ceny: 30-55 tys. zł

Saab 9-3 XWD: dane techniczne

2.0 T: poj.: 1998 cm3, moc: 210 KM, maksymalny moment obr.: 300 Nm,
prędkość maks.: 235 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 7,7 s,
średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km

Saab 9-3 XWD: polecamy

Ze względu na małą podaż wszystkie zadbane auta są godne polecenia.

Saab 9-3 XWD: odradzamy

"Crossovera" 9-3X z dieslem i bez napędu XWD. To nie ma sensu.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum


Tanie i lepsze niż się uważa - OPINIE

Dobre i złe wersje - SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy