Używany Citroen C6 (2005-2012)
Citroen C6 to ryzykowny zakup, ale warto się skusić. Krajowe, serwisowane egzemplarze okazują się niezawodne i... trudno je kupić – cieszą się dużym wzięciem.
Citroen C6 nie odniósł wielkiego sukcesu na rynku pierwotnym. Na wtórnym - duży spadek wartości - sprawia, że popyt na krajowe, bezwypadkowe egzemplarze C6 przewyższa podaż. Największym zainteresowaniem cieszą się najdroższe wersje wyposażenia - szczególnie Exclusive. Nic dziwnego - C6 to jeden z najbardziej oryginalnych, a jednocześnie najtańszych przedstawicieli klasy premium. Interesują się nim nie tylko ortodoksyjni miłośnicy marki. Używane C6 chętnie kupują także ci, którym zależy na wygodnym, prestiżowym aucie i nie chcą przepłacać.
Bez wycieraczki, bez ramek
Nadwozie C6 to bez wątpienia dzieło sztuki użytkowej. Linia nawiązuje wprost do kultowego modelu DS i nie odbiega zbytnio od prototypu C6 Lingage (zaprezentowanego w 1999 r.).
Uwagę zwracają dwa charakterystyczne detale - brak ramek okiennych w drzwiach oraz tylna, wklęsła szyba, której odpowiednia aerodynamika zastępuje tradycyjną wycieraczkę.
Wysoka ocena należy się za jakość wykonania karoserii - jest dobrze zabezpieczona przed korozją. W swoim czasie była też ponadprzeciętnie bezpieczna. To pierwszy Citroen, w którym zastosowano ładunki pirotechniczne pod maską. W chwili zderzenia z pieszym "odskakuje" ona na kilka cm, aby złagodzić skutki wypadku.
Królują diesle
Podstawowy, benzynowy silnik 3.0 V6 jest niezawodny i wystarczająco mocny, ale nie cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym, ponieważ zużywa od 13 do 16 l benzyny na każde 100 km. Bardzo dobrze sprzedają się natomiast znacznie bardziej ekonomiczne diesle. Wszystkie mają pasek rozrządu, wszystkie są wyposażone w podwójne doładowanie. W przypadku egzemplarzy 2-3 letnich klienci poszukują głównie topowych wersji 3.0 V6 HDI 240 KM z japońskim automatem (AISIN TF-80SC).
W przypadku modeli starszych - wzrasta zainteresowanie bazowym 2.2 HDI 173 KM z ręczną skrzynią biegów. Powód jest prosty - koszty jego serwisowania są dwukrotnie niższe niż wersji V6.
Najbardziej skutecznie można targować się w przypadku starego diesla 2.7 V6 HDI 208 KM - był produkowana tylko do 2008 roku, a zatem szanse na znalezienie tego drogiego w naprawach modelu z autentycznym, niskim przebiegiem są już minimalne.
Większość elementów zawieszenia C6 zapożyczono z modeli C5 i 407, co sprawia, że koszty obsługi pozostają na rozsądnym poziomie. Wszystkie wersje mają oczywiście seryjną hydropneumatykę.
Przed zakupem
Na wysokociśnieniowej myjni należy sprawdzić szczelność szyb bocznych, a później... pojechać do ASO, na pełną diagnostykę zespołu napędowego i zawieszenia. Jeśli C6, to tylko w idealnym stanie!
Osoba zainteresowana zakupem używanej, luksusowej limuzyny musi zwykle wybierać między atrakcyjną ceną, a dobrym stanem technicznym. W przypadku używanego Citroena C6 można mieć okazyjnie jedno i drugie.
Citroen C6: historia modelu
1999: prototyp C6 Lingage.
2005: premiera modelu C6 z silnikami 3.0 V6 oraz 2.7 V6 HDI.
2008: nowe silniki 2.2 HDI oraz 3.0 V6 HDI.
2012: koniec produkcji.
Citroen C6: typowe usterki i problemy
- Wycieki oleju z silników wysokoprężnych.
- Stare diesle mają zwykle zużyty filtr cząstek stałych.
- Automatyczne skrzynie są drogie w obsłudze.
- Nie warto kupować okazyjnie tanich aut po wypadku. Elementy karoserii są drogie. Np. za używaną maskę trzeba zapłacić nawet 2 tys. zł.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Robert Magdziak