Używany Rover 75 (1998-2005)
Model 75 miał być gwoździem programu angielskiej fabryki Rovera, a stał się gwoździem do trumny.
Rover 75 zaprojektowany został przy współudziale inżynierów z BMW, które było wówczas właścicielem angielskiej marki. Mariaż niemieckiej myśli technicznej i angielskiej, tradycyjnej stylizacji okazał się trafiony. Powstały w jego następstwie samochód jest stosunkowo niezawodny, bardzo wygodny i technicznie nowoczesny. Niestety stylizacja, która miała być kołem napędowym sprzedaży, okazała się na niektórych rynkach nader staromodna.
Wnętrze auta zachęca do długich podróży. Miękkie, szerokie fotele i wygodne zawieszenie zapewniają komfort na najwyższym poziomie. Miejsca jest wystarczająco dużo zarówno z przodu, jak i z tyłu. Egzemplarze z rynku wtórnego są zazwyczaj doskonale wyposażone. Klimatyzacja jest standardem, a skórzana tapicerka czy ogrzewanie postojowe nie są w Roverze niczym niezwykłym. Pięknie stylizowane, kremowe zegary oraz drewniane elementy nadają wnętrzu klubowy charakter.
Samochody były produkowane z czterema silnikami benzynowymi samodzielnej konstrukcji Rovera oraz jednym dieslem, pochodzącym z fabryk BMW. Najmniejszą jednostką napędową jest silnik 1.8/120 KM. To niestety trochę za mało, szczególnie dla samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Auto z takim silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 11,6 s. Lepszym rozwiązaniem są takie same, ale rzadko spotykane jednostki, które wyposażono w turbodoładowanie (150 KM).
Znacznie wyższą kulturę pracy, ale jednocześnie zdecydowanie wyższe koszty eksploatacji i serwisu, zapewniają silniki sześciocylindrowe o pojemności 2,0 i 2,5 l (moc 150-177 KM).
Niestety, silniki benzynowe mogą sprawiać użytkownikowi masę problemów. Charakteryzują się przeciętną niezawodnością, natomiast części zamienne do nich są bardzo drogie, a serwis słabo dostępny.
Zawieszenie zaadaptowano z BMW serii 3, mimo tego, że "dawca" jest autem tylnonapędowym. W efekcie uzyskano bardzo wysoki komfort podróżowania. Samochód nie nadaje się do szybkich slalomów, ale nikt tego od niego nie oczekuje.
Samochód jest bardzo udany, choć nie potwierdzają tego wyniki sprzedaży. Klasą, wyposażeniem i przestronnością wnętrza odpowiada BMW serii 5 bądź Audi A6. Cena używanego jest jednak atrakcyjniejsza od ceny konkurentów. Na drugim biegunie są bardzo drogie naprawy i problematyczny dostęp do części. Polecamy zwłaszcza wywodzące się z BMW silniki Diesla.
Rover 75: historia modelu
1998: prezentacja modelu. Auto zastępuje linię Rover 600.
2001: premiera wersji kombi i usportowionej odmiany MG ZT.
2005: zakończenie produkcji. Prawa do marki przejmują Chińczycy, kontynuując produkcję auta pod nazwą Roewe 750.
Rover 75: typowe usterki i problemy
- Awarie wentylatora chłodnicy.
- Usterki silniczków sterujących zmiennymi długościami kolektora dolotowego.
- Pękająca obudowa alternatora.
- Wypalona uszczelka pod głowicą.
Rover 75: plusy
- Bardzo oryginalny styl.
- Bogate wyposażenie.
- Atrakcyjne ceny.
Rover 75: minusy
- Problematyczny dostęp do części.
- Wysokie koszty napraw.
Tekst: Jan Tyllo, zdjęcia: Rafał Andrzejewski