Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic - test

Walka na liczbę biegów staje się coraz bardziej zaciekła. Na szczyt rankingu właśnie wspiął się Mercedes, oferując klasę E ze skrzynią o dziewięciu przełożeniach.

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic
Mercedes E 350 BlueTEC 9G-TronicMotor

Automatyczne skrzynie biegów przechodzą ostatnio szybki rozwój. Jeszcze niedawno w drogich autach spotykało się przekładnie 4-biegowe, teraz nie trafiają one nawet do aut miejskich. Najnowsze modele mają dziś automaty o dziewięciu przełożeniach.

Aut, które oferują aż tyle biegów jest kilka. Chrysler 200, Jeepy Cherokee i Renegade, Range Rover Evoque oraz Acura TLX korzystają ze skrzyni firmy ZF, jedynie Mercedes stworzył własną konstrukcję. Skrzynia 9G-Tronic docelowo ma trafić do większości modeli tej marki, ale póki co jest dostępna wyłącznie w nie tak dawno odświeżonym Mercedesie E 350 BlueTEC. Sprawdziliśmy, jak się spisuje.

Im więcej, tym lepiej

Przed liftingiem ta wersja silnikowa korzystała ze skrzyni 7G-Tronic. Producent określał jej przyspieszenie do 100 km/h na 6,6 s, a średnie zużycie paliwa na 5,5 l na 100 km. Teraz auto powinno zachować takie same osiągi przy nieco mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo - średnio 5,3 l/100 km. Tyle teoria, a jak jest w praktyce?

Podczas naszych pomiarów nowy Mercedes osiągnął "setkę" w 6,7 s (poprzednikowi zajęło to 6,9 s). Przy wyższych prędkościach różnica też jest znikoma. Minimalny czas rozpędzania się od 60 do 100 km/h nadal wynosi 3,8 s, nieznacznie poprawił się wynik w zakresie 80-120 km/h: 4,6 wobec 4,7 s. Wszystkie te różnice są właściwie niezauważalne.

Jasne drewno to tylko jeden z wielu rodzajów wykończenia kokpitu. Ekran ma funkcję Splitview, dzięki której pasażer może oglądać np. telewizję, gdy kierowca śledzi nawigację.Motor

Mimo to wystarczy krótka przejażdżka klasą E, by zrozumieć celowość montowania aż 9-biegowej przekładni. Dzięki niej w kabinie jest bardzo cicho. Przy 100 km/h nasz sonometr pokazał wartość 60,6 dB, a przy 130 km/h głośność wzrosła raptem do 65 dB. To dokładnie tyle, ile u poprzednika z 7-biegowym automatem zmierzyliśmy przy 100 km/h! Nowy model nawet przy 140 km/h uzyskuje wynik lepszy niż większość aut przy 100 km/h (66,0 dB).

Co ważniejsze, 9-biegowy automat pozwolił ograniczyć zużycie paliwa. Mercedes twierdzi, że auto zużywa w trasie 4,7 l ON na 100 km. Co ciekawe, nam udało się uzyskać znacznie niższy wynik, bo podczas jazdy z prędkościami 70-90 km/h drogimi krajowymi i lokalnymi E 350 BlueTEC zużył zaledwie 4,3 l/100 km. Na "gierkówce" spalanie wzrosło niemal do 5 l/100 km, a na autostradzie na każde 100 km auto zużyło 6,6 l ON.

Tak rewelacyjne wyniki pomiarów głośności i spalania potwierdzają sens zwiększania liczby przełożeń.

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic (czytaj test)

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-TronicMotor
Mercedes E 350 BlueTEC 9G-TronicMotor
Mercedes E 350 BlueTEC 9G-TronicMotor
Fotele z masażem kosztują 7226 zł, a za ich podgrzewanie i wentylację trzeba dopłacić kolejne 6210 zł.Motor
Nabywcy klasy E mogą wybierać między wersjami z kanapą z tyłu (standard) lub z dwoma osobnymi fotelami.Motor
Fotele z tyłu oferują podróżnym wyjątkowo wygodne zagłówki.Motor
W testowanym aucie są aż trzy piloty i tyle samo słuchawek.Motor
Za dopłatą także jadący z tyłu mają do dyspozycji ekrany.Motor
Tylne siedzenia się nie składają. Do dyspozycji jest jedynie otwór między fotelami na dłuższe przedmioty.Motor
Jasne drewno to tylko jeden z wielu rodzajów wykończenia kokpitu.Motor
Ekran ma funkcję Splitview, dzięki której pasażer może oglądać np. telewizję, gdy kierowca śledzi nawigację.Motor
Dodatkowy pilot służy do zdalnej obsługi funkcji ogrzewania postojowego.Motor
...i ogranicza pojemność bagażnika z 540 do 490 l. Kolejne litry zabierają półka ze wzmacniaczami (część audio Bang & Olufsen) oraz duże zawiasy.Motor
Dodatkowa półka jakością wykonania nie przystaje do Mercedesa.Motor
Pod podłogą bagażnika: zbiornik na płyn AdBlue, który rozkłada tlenki azotu...Motor

Limuzyna dla czworga

Kabina zapewnia mnóstwo miejsca nawet dla wysokich podróżnych, których może być pięciu (standardowo) lub czterech, jak w testowanym aucie. Dwa podgrzewane fotele zamiast kanapy z tyłu to część pakietu, który zmienia klasę E w pełnoprawną limuzynę. Kosztuje on aż 17 642 zł i zawiera także rolety w tylnych drzwiach i na tylnej szybie (ta ostatnia obsługiwana elektrycznie) oraz dwa dodatkowe lusterka w podsufitce.

Mistrz komfortu

Standardowo klasa E jest oferowana z 16-calowymi felgami, na których prezentuje się jak taksówka. Auto na zdjęciach to jej przeciwieństwo - ma aż 19-calowe obręcze i niskoprofilowe opony o rozmiarze 245/35 z przodu oraz 275/30 na tylnej osi. Czy to nie przesada?

Wcale nie taka duża. Oczywiście kiedy drogie felgi dzieli od nawierzchni tak niewielka odległość, trzeba uważać na krawężniki czy dziury w jezdni. Jednak samochód wciąż zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy. Gdy zawieszenie pracuje w trybie komfortowym, auto zdaje się płynąć nad nierównościami. Sportowego trybu (w którym klasa E staje się zaskakująco zwinna) lepiej jednak nie próbować poza nowymi jezdniami.

Bogato wyposażony Mercedes E 350 BlueTEC kosztuje 263,6 tys. zł, ale samochód na zdjęciach - niejako pokazowy - ma tyle dodatków, że jego cena przekracza 450 tysięcy.

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic - podsumowanie

Czy warto zwiększać liczbę biegów w autach osobowych? Mercedes pokazuje, że ma to dużo sensu. Zwłaszcza gdy przekładnia jest tak sprawna jak 9G-Tronic. Duża liczba przełożeń zapewnia szokująco małe zużycie paliwa, pozwala też zachować niesamowitą ciszę w kabinie. Tak naprawdę trudno znaleźć jakąkolwiek wadę tego rozwiązania.

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • elegancka sylwetka,
  • przestronna i świetnie wykończona kabina,
  • wiele możliwości personalizacji wnętrza,
  • doskonałe wyciszenie

Minusy:

  • miejscami kiepsko wykończony bagażnik

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic: układ napędowy

Plusy:

  • elastyczny i mocny silnik,
  • szybko i płynnie działająca skrzynia biegów,
  • zaskakująco małe zużycie paliwa,
  • bardzo dobra trakcja

Minusy:

  • konieczność dolewania AdBlue (5% zużycia ON)

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic: właściwości jezdne

Plusy:

  • duży komfort jazdy (jak na felgi 19'' - szokująco duży),
  • pewne zachowanie w zakrętach,
  • precyzyjny układ kierowniczy

Minusy:

  • wrażliwość na duże wyrwy czy wystające studzienki (wina niskoprofilowych opon)

Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie,
  • mnóstwo opcji dodatkowych,
  • możliwość wyboru foteli z tyłu zamiast kanapy

Minusy:

  • wysoka cena zakupu,
  • konieczność dopłacania za składanie tylnego oparcia

9-biegowa automatyczna przekładnia 9G-Tronic

9-biegowa automatyczna przekładnia 9G-TronicMotor

Skrzynia 9G-Tronic jest przeznaczona do samochodów z napędem tylnym lub 4x4 (także do modeli hybrydowych). Potrafi ona przenosić do 1000 Nm momentu obrotowego i według producenta powinna zapewniać do 6,5% oszczędności na paliwie. Konstrukcja z lekkich materiałów (obudowa skrzyni ze stopów magnezu, obudowa konwertera z aluminium, miska olejowa z plastiku) sprawia, że nowa skrzynia waży mniej niż jej poprzedniczka, 7G-Tronic. Przekładnia 9G-Tronic bardzo szybko żongluje przełożeniami, a kiedy trzeba, potrafi "przeskoczyć" nawet kilka biegów.

Przy prędkości 100 km/h na 9. biegu na obrotomierzu jest ledwie 1100 obr./min, a samochód zużywa średnio 4,9 l na 100 km.Motor
Gdy prędkość rośnie do autostradowych 140 km/h, obrotomierz wskazuje 1500 obr./min. Podczas takiej jazdy auto potrzebuje 6,6 l ON na każde 100 km.Motor
3-litrowego turbodiesla umieszczono wzdłużnie między przednimi kołami. Moc 252 KM zapewnia autu świetne osiągi.Motor
 
Mercedes klasy E
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2987 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
252 KM/3600
Maks. moment obrotowy
620 Nm/1600
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./9-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
488/185/147 cm
Rozstaw osi
287 cm
Średnica zawracania
11,3 m
Masa/ładowność
1810/630 kg
Pojemność bagażnika
490 l
Poj. zbiornika paliwa
59 l* (ON)
Opony
225/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,7 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
17,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
60,6 dB
Głośność przy 130/140 km/h
65,0/66,0 dB
Rzeczywista prędkość**
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,4/4,7/5,3
Teoretyczny zasięg
1110 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,6/4,4/6,5
Rzeczywisty zasięg
910 km
Cena wersji podstawowej***
263 600 zł
Cena
263 600 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*za dopłatą (565 zł) zbiornik 80-litrowy;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński, archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas