Volkswagen Golf GTI - pierwsza jazda

Kolejna generacja powstała na modułowej platformie MQB i, mimo większych wymiarów karoserii, jest o 42 kg lżejsza od poprzedniej (masa własna od 1276 do 1317 kg).
Kolejna generacja powstała na modułowej platformie MQB i, mimo większych wymiarów karoserii, jest o 42 kg lżejsza od poprzedniej (masa własna od 1276 do 1317 kg).Volkswagen
Ergonomia i jakość – wzorowe. Sportowe akcenty – w ograniczonej dawce. Konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy, a dźwignię zmiany biegów zamocowano wyżej niż w poprzedniku. Skrzynia DSG błyskawicznie żongluje przełożeniami, ale i ręczna pracuje bardzo przyjemnie.
Ergonomia i jakość – wzorowe. Sportowe akcenty – w ograniczonej dawce. Konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy, a dźwignię zmiany biegów zamocowano wyżej niż w poprzedniku. Skrzynia DSG błyskawicznie żongluje przełożeniami, ale i ręczna pracuje bardzo przyjemnie.Volkswagen

Volkswagen Golf GTI - pierwsza jazda

Wariant Perofrmance ma komplet chłodzonych tarcz o większej średnicy (z przodu 34 zamiast 31 cm, z tyłu – 31 wobec 30 cm).
Wariant Perofrmance ma komplet chłodzonych tarcz o większej średnicy (z przodu 34 zamiast 31 cm, z tyłu – 31 wobec 30 cm).Volkswagen
Silnik: 2.0 TSI, GTI: 220 KM, GTI Performance: 230 KM
Silnik: 2.0 TSI, GTI: 220 KM, GTI Performance: 230 KMVolkswagen
Fotele zapewniają niezawodne podparcie i mają szeroki zakres regulacji. Tradycyjnie dla wersji GTI, zdobi je tapicerka w kratkę.
Fotele zapewniają niezawodne podparcie i mają szeroki zakres regulacji. Tradycyjnie dla wersji GTI, zdobi je tapicerka w kratkę.Volkswagen
Z tyłu Golfa GTI można rozpoznać po LED-owych lampach.
Z tyłu Golfa GTI można rozpoznać po LED-owych lampach.Volkswagen
Kolejna generacja powstała na modułowej platformie MQB i, mimo większych wymiarów karoserii, jest o 42 kg lżejsza od poprzedniej (masa własna od 1276 do 1317 kg).
Kolejna generacja powstała na modułowej platformie MQB i, mimo większych wymiarów karoserii, jest o 42 kg lżejsza od poprzedniej (masa własna od 1276 do 1317 kg).Volkswagen
Wraz z GTI debiutuje system multimedialny z dostępem do internetu (np. Google Street View) oraz 400-watowe nagłośnienie Dynaudio.
Wraz z GTI debiutuje system multimedialny z dostępem do internetu (np. Google Street View) oraz 400-watowe nagłośnienie Dynaudio.Volkswagen
Ergonomia i jakość – wzorowe. Sportowe akcenty – w ograniczonej dawce. Konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy, a dźwignię zmiany biegów zamocowano wyżej niż w poprzedniku. Skrzynia DSG błyskawicznie żongluje przełożeniami, ale i ręczna pracuje bardzo przyjemnie.
Ergonomia i jakość – wzorowe. Sportowe akcenty – w ograniczonej dawce. Konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy, a dźwignię zmiany biegów zamocowano wyżej niż w poprzedniku. Skrzynia DSG błyskawicznie żongluje przełożeniami, ale i ręczna pracuje bardzo przyjemnie.Volkswagen

Historia Golfa GTI

1991 r. - „trójka” GTI jako pierwsza oferowana była także z turbodieslem. Moc: 110-150 KM.
1991 r. - „trójka” GTI jako pierwsza oferowana była także z turbodieslem. Moc: 110-150 KM.Volkswagen
1998 r. - Golf IV GTI – po raz pierwszy z benzynowym silnikiem turbo. Moc: od 115 do 180 KM.
1998 r. - Golf IV GTI – po raz pierwszy z benzynowym silnikiem turbo. Moc: od 115 do 180 KM.Volkswagen
2009 r. - Golf VI GTI był blisko spokrewniony z poprzednikiem. Pod maską – silniki o mocy 210-235 KM.
2009 r. - Golf VI GTI był blisko spokrewniony z poprzednikiem. Pod maską – silniki o mocy 210-235 KM.Volkswagen
1984 r. - druga generacja otrzymała z czasem 16-zaworowy silnik. Moc: od 107 do 139 KM.
1984 r. - druga generacja otrzymała z czasem 16-zaworowy silnik. Moc: od 107 do 139 KM.Volkswagen
1976 r. - lekki i szybki Golf GTI miał być początkowo jedynie serią limitowaną. Moc: 110-112 KM.
1976 r. - lekki i szybki Golf GTI miał być początkowo jedynie serią limitowaną. Moc: 110-112 KM.Volkswagen
2004 r. - w „piątce” zadebiutował silnik TSI (200 KM). Na 30-lecie modelu – wersja o mocy 230 KM.
2004 r. - w „piątce” zadebiutował silnik TSI (200 KM). Na 30-lecie modelu – wersja o mocy 230 KM.Volkswagen

Mechaniczna szpera

Nowością w Golfie GTI – zarezerwowaną dla wersji Performance – jest mechaniczna blokada dyferencjału z elektronicznym sterowaniem. W razie poślizgu jednego z przednich kół kieruje ona moment obrotowy do drugiego, o lepszej trakcji.
Nowością w Golfie GTI – zarezerwowaną dla wersji Performance – jest mechaniczna blokada dyferencjału z elektronicznym sterowaniem. W razie poślizgu jednego z przednich kół kieruje ona moment obrotowy do drugiego, o lepszej trakcji.Volkswagen

W ciągu 37 lat sześć pokoleń Golfa GTI znalazło łącznie 1,9 mln nabywców

Z lewej strony - Volkswagen Golf GTI I, z prawej - Volkswagen Golf GTI VII.
Z lewej strony - Volkswagen Golf GTI I, z prawej - Volkswagen Golf GTI VII.Volkswagen

Dane techniczne: Volkswagen Golf GTI (1976 r.)

Wersja
GTI (1976 r.)
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1588 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Moc maksymalna
110 KM/6100
Maksymalny moment obrotowy
141 Nm/5000
Osiągi
Prędkość maksymalna
182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,0 s
Zużycie paliwa w l/100 km*
8,0
Cena
13 850 DM
*cykl mieszany

Dane techniczne: Volkswagen Golf GTI

Wersja
GTI
GTI Performace
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1984 cm3
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
220 KM/4500
230 KM/4700
Maksymalny moment obrotowy
350 Nm/1500
350 Nm/1500
Osiągi
Prędkość maksymalna
246 (244) km/h
250 (248) km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,5 s
6,4 s
Zużycie paliwa w l/100 km*
6,0 (6,4)
6,0 (6,5)
Cena
107 390 zł
111 390 zł
*cykl mieszany; w nawiasach dane dla wersji z DSG