Dacia Lodgy - pierwsza jazda
We wrześniu w polskich salonach debiutuje nowy model Dacii. To rodzinny minivan Lodgy, trochę większy od Renault Scenic, ale zdecydowanie tańszy.
Nadrzędnym celem przy projektowaniu Dacii Lodgy była jak największa funkcjonalność. Lodgy nie jest piękna, nie dysponuje wyrafinowanym wyposażeniem, czy szeroką gamą silników. Ten minivan ma spełnić oczekiwania rodzin poszukujących przestronnego auta nie tylko na wakacje, ale przede wszystkim do codziennej jazdy.Lodgy ma długość blisko 450 cm, szerokość 175 i wysokość 171 cm. Dla porównania Renault Scenic ma 435 cm długości, 185 szerokości i 164 cm wysokości. Nowa Dacia będzie oferowana w wersji 5- lub 7-osobowej. W tym drugim przypadku, w trzecim rzędzie siedzeń mogą wygodnie podróżować osoby o wzroście nawet ponad 180 cm. W zależności od liczby foteli bagażnik ma pojemność od 207 do 2617 l (tylko przy dwóch 2 miejscach).
Duże auto rodzinneWnętrze Lodgy jest szare, nieco smutne, wszędzie królują tworzywa sztuczne znane z innych modeli Dacii. Kokpit jest niemal identyczny jak w innych autach tej marki. Przed oczami kierowcy 3 zegary, na konsoli centralnej duże nawiewy, a poniżej nich wnęka na radio lub zestaw Media NAV, którego menu na dotykowym 7-calowym ekranie ułatwi korzystanie z radia, telefonu czy nawigacji. Można będzie też podłączyć iPoda lub smartfona za pomocą umieszczonych na panelu czołowym gniazd USB i AUX. a potem obsługiwać je wykorzystując ekran dotykowy lub przełączniki przy kierownicy. Przednie fotele mają stosunkowo krótkie siedziska i wysokie oparcia. Dobrą widoczność do przodu zapewnia duża szyba, ale lusterka boczne są zdecydowanie za małe, powinny być większe.Cena ma znaczenieDo napędu Lodgy przewidziano 4 silniki. Optymalnym wdaje się mocniejszy (107 KM) silnik wysokoprężny. Auta z dieslami są też bardzo dobrze wyciszone. Zawieszenie Lodgy to kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Nawet na drogach gorszej jakości auto sprawuje się poprawnie, dobrze wybiera nierówności, ale zdecydowanie mniej pewnie radzi sobie podczas szybciej pokonywanych zakrętów. Ale nie jest to auto sportowe, a rodzinny minivan do spokojnej jazdy. Większym zmartwieniem może być jazda z pełnym obciążeniem. Masa własna Lodgy wynosi ok. 1200 kg, a gdy dodamy do tego komplet pasażerów i bagaż, to może być ciężko. Ceny Lodgy poznamy w sierpniu, najtańsza będzie wersja z silnikiem benzynowym 1.6. Ma kosztować nieco poniżej 40 tys. zł. Aktualnie najtańszy Scenic z silnikiem benzynowym 1.6 (110 KM) kosztuje od 69 350 zł.Dacia Lodgy już jest produkowana w nowej fabryce koncernu Renault Nissan w Maroku, a dokładnie w Tangerze, tuż u wejścia do Cieśniny Gibraltarskiej, czyli bardzo blisko Europy.
Dacia Lodgy
Dacia Lodgy - pierwsza jazda (czytaj artykuł)
Wkrótce inne nowe DacieLodgy to jednak nie jedyna nowość rumuńskiej marki w tym roku. Jesienią powinna zadebiutować Dacia wzorowana na Kangoo, w wersji osobowej i dostawczej. Ten model także będzie produkowany w Maroku. W fabryce w Tangerze powstawać będzie docelowo ok. 400 tys. aut. Fabryka ta jest też pierwszym na świecie zakładem produkującym auta, który nie emituje dwutlenku węgla.Jacek Franek
Wersja | 1.6 | 1.2 tce | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Silnik | benzynowy | benzynowy, turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1149 cm3 | 1461 cm3 | 1461 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/16 | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 83 KM/5000 | 115 KM/4500 | 90 KM/3750 | 107 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 134 Nm/2800 | 190 Nm/2000 | 200 Nm/1750 | 240 Nm/1750 |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 179 km/h | 169 km/h | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s | 10,6 s | 12,4 s | 11,6 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 9,4/5,7/7,1 | 7,1/5,1/5,8 | 4,9/3,8/4,2 | 5,3/4,0/4,4 |