Volvo V60 Plug-In Hybrid - test

Na rynku jest wiele aut hybrydowych, ale dotychczas nikt nie „wycisnął” z tego rodzaju napędu więcej, niż Volvo w przypadku modelu V60 Plug-In Hybrid.

Gdyby nie naklejki, hybrydowe Volvo niczym nie różniłoby się od zwykłych V60.
Gdyby nie naklejki, hybrydowe Volvo niczym nie różniłoby się od zwykłych V60.Motor

Większość aut hybrydowych łączy silnik benzynowy z elektrycznym. Jednak często od takiej "hybrydy" oszczędniejszy okazuje się zwykły turbodiesel. Dlatego więcej sensu zdaje się mieć auto, w którym z silnikiem elektrycznym współpracuje wysokoprężny. Pierwszy takie rozwiązanie zaproponował Peugeot i rzeczywiście - modele 3008 HYbrid4 i 508 RXH okazały się wyjątkowo oszczędne, ten drugi zużył w naszym teście 4,8 l ON na 100 km w trasie oraz 6,5 l/100 km w mieście.

Pomysł ten rozwinęło Volvo, montując w V60 turbodiesla i silnik elektryczny oraz dodając możliwość ładowania baterii z gniazdka (w teorii pełne ładowanie prądem o natężeniu 16 A trwa tylko 3,5 godziny). Zestaw ten można nazwać optymalnym. Zwłaszcza że nie jest to byle diesel, lecz 5-cylindrowa jednostka o mocy aż 215 KM, która zapewnia świetnie osiągi i jeszcze lepsze brzmienie.

Tani dojazd do pracy

Volvo ma trzy programy jazdy. W trybie Power diesel i jednostka elektryczna łączą swoje siły dla jak najlepszych osiągów, a po wciśnięciu przycisku Hybrid oba silniki współdziałają jak w typowej hybrydzie.

Najciekawszy jest jednak tryb Pure, w którym auto porusza się tylko "na prądzie". W przeciwieństwie do wspomnianych Peugeotów, które w ten sposób mogą pokonać najwyżej kilka kilometrów, Volvo przejedzie bez pomocy silnika spalinowego aż 50 km (i to nawet z prędkością 120 km/h). Gdy prądu zabraknie, auto przechodzi w tryb Hybrid - ładuje akumulatory przy zwalnianiu i tylko czasem zupełnie wyłącza silnik spalinowy.

Oryginalny design, wysokiej jakości materiały wykończeniowe, świetna ergonomia, łatwa obsługa – kabina hybrydowego V60 nie różni się od innych wersji.Motor

Taka konstrukcja sprawia, że jeśli właściciel podłączy auto w nocy do gniazdka, to następnego dnia zacznie ono zużywać olej napędowy dopiero po 50 km.

Ile? Testowane Volvo po rozładowaniu baterii zużywało w ruchu miejskim 8 l ON na 100 km (podczas spokojnej jazdy w trasie 4,6 l, a na autostradzie - 7,1 l/100 km). Zatem jeżdżąc tylko po mieście, za pokonanie pierwszych 50 km płaci się jedynie 6-7 zł, a za każde kolejne 50 km - 21 zł. No, chyba że w okolicy pracy też ma się gdzie podładować baterie. Ale to akurat w Polsce jest mało realne.

Prąd na później

Ciekawą funkcją w V60 Plug-In Hybrid jest tryb oszczędzania baterii. Po jego włączeniu samochód wykorzystuje głównie silnik spalinowy, by móc skorzystać z prądu dopiero później, np. po wjeździe do centrum miasta. Funkcja ta pozwala też naładować baterie podczas jazdy (do połowy - wystarczy na ok. 20 km).

Cenne oszczędzanie

Hybrydowe V60 występuje tylko w topowej wersji Summum, co winduje jego cenę do 273 900 zł. Seryjnie oferuje ona nawet elektryczne sterowanie fotela kierowcy i skórzaną tapicerkę, a także biksenonowe reflektory. Jednak zwykłe V60 z 215-konnym dieslem, napędem 4x4 i tym samym wyposażeniem kosztuje o ponad 70 tys. zł mniej. Z tego powodu hybryda jest ciekawą ofertą tylko w krajach wspierających takie auta odpowiednimi przepisami.

Volvo V60 Plug-In Hybrid

Volvo V60 Plug-In Hybrid (czytaj test)

Za napęd V60 odpowiadają silniki Diesla i elektryczny.Motor
Gdyby nie naklejki, hybrydowe Volvo niczym nie różniłoby się od zwykłych V60.Motor
Z tyłu – tylko przeciętna ilość miejsca. Trójce dorosłych będzie już ciasno.Motor
Fotele są obszerne, wygodne i zapewniają dobre podparcie w zakrętach.Motor
Z powodu akumulatorów pod podłogą, bagażnik V60 mieści nie 430, lecz tylko 305 l (tyle, co niektóre auta miejskie).Motor
Te trzy przyciski służą do wyboru trybu jazdy. Nad nimi m.in. klawisz Save pozwalający zachować prąd na później.Motor
Oryginalny design, wysokiej jakości materiały wykończeniowe, świetna ergonomia, łatwa obsługa – kabina hybrydowego V60 nie różni się od innych wersji.Motor
Volvo to kolejny producent pokazujący, że diesel w hybrydzie ma dużo sensu.Motor
Znane z innych modeli Volvo wskaźniki na ekranie LCD tu są seryjne i informują także o ładowaniu akumulatorów.Motor
Dodatkową korzyścią dla jeżdżącego hybrydą Plug-In jest wolne miejsce parkingowe w niektórych supermarketach.Motor
Volvo V60 Plug-In HybridMotor
Gniazdo do ładowania baterii ukryto przed drzwiami kierowcy.Motor
Volvo V60 Plug-In HybridMotor

Volvo V60 Plug-In Hybrid - podsumowanie

Jako hybryda V60 ma same zalety, ale w Polsce wysokacena czyni go gadżetem dla majętnych ekologów.

Volvo V60 Plug-In Hybrid: plusy

  • spory zasięg na energii elektrycznej,
  • małe zużycie paliwa,
  • bogate wyposażenie seryjne,
  • funkcja zachowywania prądu na później

Volvo V60 Plug-In Hybrid: minusy

  • wysoka cena zakupu,
  • przeciętne hamulce,
  • nieopłacalność zakupu w kraju bez odpowiednich przepisów
 
Volvo V60 Plug-In Hybrid
Silnik
diesel biturbo/elektr.
Pojemność skokowa
2400 cm3
Układ cylindrów/zawory
R5/20
Moc maksymalna (benz.)
215 KM/4000
Moc maksymalna (elektr.)
68 KM/2400
Moc maksymalna (łączna)
283 KM
Maks. moment obrotowy (benz.)
440 Nm/1500
Maks. moment obrotowy (elektr.)
200 Nm/1700
Maks. moment obrotowy (łączny)
640 Nm
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
464/187/148 cm
Rozstaw osi
278 cm
Średnica zawracania
11,3 m
Masa/ładowność
1874/631 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
305/1126 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (ON)
Opony
235/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
17,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,8 dB
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
Zużycie paliwa 
Średnie wg producenta
1,8 l/100 km
Teoretyczny zasięg
900 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,0/4,6/6,3
Rzeczywisty zasięg
710 km
Cena wersji podstawowej**
273 900 zł
Cena
273 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas