Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance - test

Najmniejsze kombi w gamie Volvo, a do tego najmocniejszy diesel z fabrycznym pakietem Polestar podnoszącym moc do 230 KM. Taka konfiguracja czyni z V60 prawdziwy ekspres.

V60 przeszło właśnie lifting. Trudno nazwać go dyskretnym, bo mocno zmienił się przód nadwozia.
V60 przeszło właśnie lifting. Trudno nazwać go dyskretnym, bo mocno zmienił się przód nadwozia.Motor

Czasy kiedy kombi Volvo były do bólu praktyczne i rysowane "od linijki" to już historia. V60 to obecnie najmniejsze kombi w gamie szwedzkiej marki. Model ten zadebiutował zaledwie 3 lata temu, a już przeszedł lifting. Teraz przednia część nadwozia utrzymana jest w nowej, wspólnej z pozostałymi modelami stylistyce.

Najbardziej widoczny efekt liftingu to wyświetlacz zamiast zestawu zegarów. Jego zawartość i wygląd kierowca może konfigurować na kilka sposobów. Szkoda, że przy okazji nie uproszczono systemu sterowania multimediami i nawigacją.Motor

V60 wygląda nowocześnie i dynamiczne, ale cierpi na tym przestronność kabiny. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem, to na tylnej kanapie nie jest już tak dobrze, a 430-litrowy bagażnik daleko odbiega od standardów klasy średniej.

W szerokiej gamie silników wyróżnia się 5-cylindrowy turbodiesel z oznaczeniem D5. Jego moc to 215 KM, ale Volvo ma dla tego modelu "kurację wzmacniającą" w postaci pakietu Polestar Performance (dopłata 4600 zł). Zmiana oprogramowania silnika skutkuje wzrostem mocy do 230 KM, a maksymalny moment obrotowy zwiększa się z 440 do 470 Nm. Już w standardowej wersji V60 D5 jest szybkie, a po tuningu to wrażenie jeszcze się wzmacnia.

Mimo sporej masy własnej (ponad 1,8 t) szwedzkie kombi imponuje dynamiką. Większe wrażenie niż przyspieszenie 0-100 km/h robi elastyczność. Czas rozpędzania od 60 do 100 km/h wynosi 4,0 sekundy, co jest wynikiem porównywalnym z 252-konnym Mercedesem E 350 CDI. Osiągi to jedno, a sposób pracy silnika to drugie. W tym przypadku V60 D5 zasługuje na pochwały - moc rozwijana jest płynnie, a brzmienie silnika, typowe dla jednostek 5-cylindrowych, nie kojarzy się z dieslem.

Topowa wersja silnikowa standardowo współpracuje ze skrzynią manualną i ma napęd na przednią oś. Jednak w przypadku takiej mocy sensowną kombinacją jest 6-biegowy automat i napęd 4x4, który jest warunkiem dobrej trakcji. Sprawna skrzynia automatyczna idealnie pasuje do charakteru auta. Podobnie jest z aktywnym zawieszeniem Four-C, które ma 3 tryby pracy: komfortowy świetnie sprawdza się w ruchu miejskim, a tryb zaawansowany jest idealny do autostradowej jazdy z wysokimi prędkościami.

V60 D5 po liftingu to mocny, komfortowy i solidnie wykonany samochód, który tradycyjnie dla Volvo naszpikowany jest rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo. Jest tylko jedno "ale" - w prezentowanej konfiguracji kosztuje niemal tyle samo co najlepszy model Volvo ostatnich lat, czyli SUV XC60 z tym samym silnikiem i podobnym wyposażeniem.

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance (czytaj więcej)

V60 przeszło właśnie lifting. Trudno nazwać go dyskretnym, bo mocno zmienił się przód nadwozia.Motor
Szlachetne, jak na diesla, brzmienie i świetne osiągi. Silnik D5 to mocny punkt V60.Motor
Dwustopniowe podwyższenia siedzisk dla dzieci w tylnej kanapie to świetne rozwiązanie. Do tego rozsądnie wycenione (1240 zł).Motor
To najbardziej sportowe fotele dostępne w V60. Tradycyjnie dla marki, zagłówek nie jest regulowany, a mimo to wygodny.Motor
Najbardziej widoczny efekt liftingu to wyświetlacz zamiast zestawu zegarów. Jego zawartość i wygląd kierowca może konfigurować na kilka sposobów. Szkoda, że przy okazji nie uproszczono systemu sterowania multimediami i nawigacją.Motor
System Sensus Connected Touch bazuje na Androidzie, co pozwala na budowanie bazy aplikacji.Motor
Aplikacja TuneIn pozwala słuchać setek stacji radiowych z całego świata.Motor
W schowku przed pasażerem zestaw wejść i czytnik kart SD. W port USB można wpiąć modem internetowy z kartą SIM.Motor
Kombi klasy średniej z bagażnikiem 430 litrów? Kompaktowe kombi są znacznie lepsze.Motor
Standardowo silnik D5 ma 215 KM. Z pakietem Polestar moc wzrasta do 230 KM.Motor

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance - podsumowanie

Bardziej stylowe niż praktyczne kombi. Z 230-konnym silnikiem jest szybkie, wygodne i przy tym bezpieczne.

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance: plusy

  • duża moc,
  • przyjemne brzmienie silnika,
  • wysoki poziom bezpieczeństwa,
  • jakość wykonania,
  • komfort jazdy.

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance: minusy

  • mało miejsca na tylnej kanapie,
  • niewielki bagażnik,
  • koszt pakietu Polestar,
  • cena zakupu... porównywalna z XC60.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2400 cm3
Układ cylindrów/zawory
R5/20
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
230 KM/4000
Maks. moment obrotowy
470 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
464/187/184 cm
Rozstaw osi
278 cm
Średnica zawracania
11,3 m
Masa/ładowność
1813/467 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
430/1240 l
Poj. zbiornika paliwa
68 l (ON)
Opony
235/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,8 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,3 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,6/5,2/6,4
Teoretyczny zasięg
1060 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,8/6,6/8,2
Rzeczywisty zasięg
830 km
Cena wersji podstawowej**
179 700 zł
Cena
209 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas