Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance - test
Najmniejsze kombi w gamie Volvo, a do tego najmocniejszy diesel z fabrycznym pakietem Polestar podnoszącym moc do 230 KM. Taka konfiguracja czyni z V60 prawdziwy ekspres.
Czasy kiedy kombi Volvo były do bólu praktyczne i rysowane "od linijki" to już historia. V60 to obecnie najmniejsze kombi w gamie szwedzkiej marki. Model ten zadebiutował zaledwie 3 lata temu, a już przeszedł lifting. Teraz przednia część nadwozia utrzymana jest w nowej, wspólnej z pozostałymi modelami stylistyce.
V60 wygląda nowocześnie i dynamiczne, ale cierpi na tym przestronność kabiny. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem, to na tylnej kanapie nie jest już tak dobrze, a 430-litrowy bagażnik daleko odbiega od standardów klasy średniej.
W szerokiej gamie silników wyróżnia się 5-cylindrowy turbodiesel z oznaczeniem D5. Jego moc to 215 KM, ale Volvo ma dla tego modelu "kurację wzmacniającą" w postaci pakietu Polestar Performance (dopłata 4600 zł). Zmiana oprogramowania silnika skutkuje wzrostem mocy do 230 KM, a maksymalny moment obrotowy zwiększa się z 440 do 470 Nm. Już w standardowej wersji V60 D5 jest szybkie, a po tuningu to wrażenie jeszcze się wzmacnia.
Mimo sporej masy własnej (ponad 1,8 t) szwedzkie kombi imponuje dynamiką. Większe wrażenie niż przyspieszenie 0-100 km/h robi elastyczność. Czas rozpędzania od 60 do 100 km/h wynosi 4,0 sekundy, co jest wynikiem porównywalnym z 252-konnym Mercedesem E 350 CDI. Osiągi to jedno, a sposób pracy silnika to drugie. W tym przypadku V60 D5 zasługuje na pochwały - moc rozwijana jest płynnie, a brzmienie silnika, typowe dla jednostek 5-cylindrowych, nie kojarzy się z dieslem.
Topowa wersja silnikowa standardowo współpracuje ze skrzynią manualną i ma napęd na przednią oś. Jednak w przypadku takiej mocy sensowną kombinacją jest 6-biegowy automat i napęd 4x4, który jest warunkiem dobrej trakcji. Sprawna skrzynia automatyczna idealnie pasuje do charakteru auta. Podobnie jest z aktywnym zawieszeniem Four-C, które ma 3 tryby pracy: komfortowy świetnie sprawdza się w ruchu miejskim, a tryb zaawansowany jest idealny do autostradowej jazdy z wysokimi prędkościami.
V60 D5 po liftingu to mocny, komfortowy i solidnie wykonany samochód, który tradycyjnie dla Volvo naszpikowany jest rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo. Jest tylko jedno "ale" - w prezentowanej konfiguracji kosztuje niemal tyle samo co najlepszy model Volvo ostatnich lat, czyli SUV XC60 z tym samym silnikiem i podobnym wyposażeniem.
Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance
Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance (czytaj więcej)
Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance - podsumowanie
Bardziej stylowe niż praktyczne kombi. Z 230-konnym silnikiem jest szybkie, wygodne i przy tym bezpieczne.
Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance: plusy
- duża moc,
- przyjemne brzmienie silnika,
- wysoki poziom bezpieczeństwa,
- jakość wykonania,
- komfort jazdy.
Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance: minusy
- mało miejsca na tylnej kanapie,
- niewielki bagażnik,
- koszt pakietu Polestar,
- cena zakupu... porównywalna z XC60.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 230 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 470 Nm/1750 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 464/187/184 cm |
Rozstaw osi | 278 cm |
Średnica zawracania | 11,3 m |
Masa/ładowność | 1813/467 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 430/1240 l |
Poj. zbiornika paliwa | 68 l (ON) |
Opony | 235/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,8 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,5 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,3 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,6 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,6/5,2/6,4 |
Teoretyczny zasięg | 1060 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,8/6,6/8,2 |
Rzeczywisty zasięg | 830 km |
Cena wersji podstawowej** | 179 700 zł |
Cena | 209 500 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby; *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński