Volkswagen golf VIII. Nowe wcielenie ikony, legendy, pojazdu kultowego
Jest! Przyjechał! Pierwszy bezpośredni kontakt z najnowszą, ósmą już generacją Volkswagena Golfa to coś więcej niż premierowe spotkanie z dowolnym innym modelem samochodu. Mamy przecież do czynienia z ikoną, legendą, pojazdem kultowym, bestsellerem, wieloletnim liderem europejskiego rynku, niedoścignionym wzorcem, wyznacznikiem standardów w kategorii kompaktów. W tej sytuacji dreszczyk emocji jest zupełnie zrozumiały.
![Volkswgen Golf VIII](https://i.iplsc.com/000A1X6TN3KJ0F38-C322-F4.webp)
Napisaliśmy: dreszczyk emocji? No tak, chociaż już w pierwszych recenzjach wyglądu "ósemki" powtarzały się te same zarzuty, które padały przy debiutach "siódemki", "szóstki", "piątki" itd. Mianowicie, że najnowszy Golf stanowi jedynie rozwinięcie poprzednika; że niemieckim stylistom, czy może raczej ich zwierzchnikom, znów zabrakło fantazji i śmiałości. Jednocześnie wysunięto te same argumenty na ich obronę: tu nie chodzi o odwagę, lecz o chłodną kalkulację. Po co zmieniać coś, co od lat się świetnie sprzedaje, a więc najwyraźniej odpowiada gustom milionów nabywców? Ewolucja jest zawsze bezpieczniejsza od rewolucji i przynosi mniej ofiar. Czytaj: zniechęconych klientów.
![](https://i.iplsc.com/000A1X7J35I7DBF9-C322-F4.webp)
Golf VIII rzeczywiście nawiązuje swoim wyglądem do Golfa VII. Został w końcu zbudowany na tej samej płycie podłogowej, ma bardzo zbliżone wymiary i nakreślone według identycznej koncepcji nadwozie. Co nie zmienia faktu, że samochód, który pojawił się w naszej redakcji - egzemplarz w trochę "niepoważnym" kolorze Lime Yellow, osadzony na opcjonalnych, osiemnastocalowych kołach z efektownymi alufelgami - prezentował się świeżo i atrakcyjnie.
To samo można powiedzieć o jego wnętrzu. Jasnopopielata tapicerka (i takaż podsufitka) będzie trudna w utrzymaniu, ale ładnie współgra z limonkową karoserią. Elektrycznie ustawiany "ortopedyczny" (ergoActive) fotel kierowcy jest obszerny i przyjemnie twardy. Duży zakres regulacji pozwoli każdemu, niezależnie od gabarytów, wybrać optymalną pozycję za kierownicą i zapewnia swobodę ruchów. Na brak miejsca nie powinien narzekać również siedzący obok kierowcy pasażer. Na tylnej kanapie wygodnie będą podróżować osoby o wzroście do 180-185 cm.
![](https://i.iplsc.com/000A1X5NGNVHTOWI-C322-F4.webp)
Bagażnik nie imponuje bazową pojemnością (381 litrów), ale jest foremny i funkcjonalny, a podwójna podłoga wraz ze złożonym oparciem kanapy tworzą płaską powierzchnię załadunkową.
Dzięki relatywnie cienkim słupkom A, umieszczonym przy nich małym szybkom i przymocowaniu bocznych lusterek do poszyciu drzwi kierowca nowego Golfa widzi więcej i lepiej niż kierowcy wielu innych współczesnych aut. Manewrowanie autem ułatwiają dodatkowo czujniki parkowania i opcjonalna kamera cofania.
![](https://i.iplsc.com/000A1X7OBVIUSGUX-C322-F4.webp)
Jakość materiałów i staranność montażu jest typowa dla marki Volkswagen, czyli wysoka. Na pochwałę zasługuje dbałość o szczegóły, na przykład wyłożenie miękką wyściółką kieszeni w drzwiach czy pomysłowe uchwyty na napoje, zapewniające stabilność różnego rodzaju butelkom, puszkom i kubkom.
Na konsoli środkowej znajdziemy dwa wejścia USB i indukcyjną ładowarkę telefonu. Są tu również włączniko-wyłączniki elektromechanicznego hamulca pomocniczego i systemu autohold, skądinąd w samochodzie z manualną skrzynią biegów średnio przydatnego.
![](https://i.iplsc.com/000A1X5K5W51NAE7-C322-F4.webp)
A teraz czas na największe zaskoczenie. Otóż o ile stylistyką nowego wcielenia króla kompaktów zajęli się konserwatyści, to projekt jego kokpitu powierzono postępowcom. W Golfie VIII klasyczne, analogowe instrumenty pokładowe zastąpiono cyfrowymi. Wyświetlacz Active Info Display z centralnym ekranem systemu infotainment ujmuje wspólna, szeroka i dość kontrowersyjna estetycznie plastikowa ramka. Pokrętła i przyciski skupiono na kierownicy (jest ich tu łącznie 18). Większością funkcji samochodu, w tym głośnością audio i trójstrefową klimatyzacją, steruje się za pomocą paneli dotykowych. Niestety, w sposób dość zagmatwany. Jest też obsługa gestami i głosowa. Kiedy jednak spróbowaliśmy podać nawigacji docelowy adres podróży usłyszeliśmy, że nasza prośba nie może być w tej chwili spełniona i żeby spróbować ponownie później. Czy jakoś tak... Jeszcze raz sprawdza się stara prawda, że lepsze jest wrogiem dobrego.
Volkswagen Golf 1.5 TSI Style na zdjęciach
![](https://i.iplsc.com/000A2M01ODRRKIW3-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A2M036GUW2JKA-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A2LZYLMBRV51Q-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A2M023RLQWD6Q-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A2LZXSJAVJ4W8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A2LZZGSP4GXF8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A2M0059R7ORTU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A2LZWF90AGEO6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SDR5P6Q6NQT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SDTQAAKY88F-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SDG2KOQN4KI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SDA0IKECF4C-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SD7WX071IHY-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SD56OXOLWQ3-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SD8XISFQG46-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SD19L78LCUB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SD6O0XOOCPK-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SD2446I40PI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCU0RW8FIB2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SD0IML5XAL7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCW3A77B3ET-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCSI6FJIX77-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCP3DJNPLUI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCKO4JC3H6D-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCJ2N5SJC3G-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCLUQ5GV52V-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCQ6QBAJTH1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCOBUB4KIX7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCHNPKPV9ON-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SC8RPCKUMJT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCB642YPN84-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SC4DSUWX2F1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SCA8IUQ6NPP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SC7EERO7W0A-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000A1SC53QIAWPT1-C322-F4.webp)
Pod maską użyczonego nam Volkswagena pracował czterocylindrowy silnik o pojemności 1498 ccm. Pomimo stosunkowo skromnej mocy (130 KM) i niezbyt wysokiego momentu obrotowego (maksymalnie 200 Nm) zapewnia on zupełnie przyzwoite osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 9,2 sekundy, prędkość maksymalna 214 km/godz. Dane katalogowe znajdują potwierdzenie we wrażeniach z jazdy. Tak napędzany niemiecki kompakt jest wystarczająco żwawy. Pod względem zachowania na drodze nadal może stanowić wzór dla konkurencji. Jest stabilny i absolutnie przewidywalny, niczym dobrze ułożony wierzchowiec. Skrzynia biegów funkcjonuje precyzyjnie i płynnie. Zawieszenie skutecznie niweluje większość nierówności nawierzchni. Układ kierowniczy daje poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Na pochwałę zasługuje dobre wyciszenie kabiny. Inżynierowie z Wolfsburga - brawo Wy!
![](https://i.iplsc.com/000A1X5B70F5I3V9-C322-F4.webp)
Z pamięci komputera pokładowego wydobyliśmy informację, że na dystansie 1071 kilometrów średnie spalanie wyniosło 7,4 l/100 km. Nam udało się osiągnąć o litr lepszy. Producent podaje, że zużycie paliwa w cyklu mieszanym powinno wynieść 5,5 l/100 km.
Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 KM 6 M Style (to topowa, całkiem bogata wersja wyposażenia) kosztuje wyjściowo 100 690 zł. Dodatki, obecne w recenzowanym przez nas egzemplarzu (m.in. dostęp bezkluczykowy, nawigacja Discover Pro z 10-calowym ekranem, wyświetlacz HUD, tuner cyfrowy DAB, rozpoznawanie znaków drogowych, reflektory LED Matrix) podniosłyby końcowy rachunek do 126 430 zł. A to, jak za kompakt, napędzany niezbyt mocny benzyniakiem, z "manualem", cena już bardzo wysoka.