Toyota Verso 1.6 D-4D Premium - test
Zanim do sprzedaży trafi BMW serii 2 Active Tourer, jedynym vanem z turbodieslem BMW – 1.6 o mocy 112 KM – jest... Toyota Verso.
Toyota chciała - w zgodzie z obowiązującymi trendami - zaoferować do swojego kompaktowego vana turbodiesla o pojemności mniejszej niż dwa litry. Ale zamiast silnik konstruować samodzielnie postanowiła znaleźć partnera, który ma już taką jednostkę i może ją udostępnić. W 2011 r. japoński koncern podpisał umowę o współpracy z BMW, na mocy której Niemcy będą dostarczać m.in. silniki wysokoprężne. Pierwszym modelem Toyoty, do którego trafił turbodiesel 1.6 (pracuje w BMW serii 1 i Mini), jest właśnie Verso. Toyota zastosowała m.in. własne dwumasowe koło zamachowe i sześciobiegową, manualną skrzynię biegów.
Wydaje się, że niewielka pojemność i skromna moc 112 KM w zestawieniu ze sporymi rozmiarami i masą Verso (prawie 1,6 tony) nie wróżą niczego dobrego. Ale okazuje się, że 270 Nm osiągane przy 1750 obr./min to siła pozwalająca wystarczająco sprawnie napędzać japońskiego minivana. Verso płynnie przyspiesza od ok. 1500 obr./min, ale silnik zaskakująco dobrze znosi pracę także na wysokich obrotach, co przydaje się np. podczas wyprzedzania ciężarówek na drogach lokalnych. W przeprowadzonych pomiarach od 0 do 100 km/h Verso 1.6 D-4D przyspieszyło w 12,5 s, od 60 do 100 na 4. biegu w 10,1 s, a od 80 do 120 km/h na 6. biegu w 19,4 s. Odmianie z silnikiem 2.0 D-4D (124 KM, 310 Nm) przyspieszenie do "setki" zajmuje 11,2 s. Zdecydowanie lepsza jest za to elastyczność: wynosi odpowiednio 6,4 i 14,5 s.
Średnie zużycie paliwa w teście, choć wyraźnie wyższe niż to podane w danych fabrycznych, i tak należy uznać za niskie - wyniosło 6,2 l/100 km. Skrzynia biegów pracuje bardzo precyzyjnie, dopóki nie chcemy zmieniać przełożeń zbyt szybko i za brutalnie - wtedy działa opornie.
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium (czytaj test)
Podobać się może kultura pracy silnika. 1.6 D-4D nie generuje nadmiernych wibracji, a przy prędkości 140 km/h na szóstym biegu obrotomierz wskazuje 2300 obr./min i we wnętrzu jest cicho.
Za Verso z dieslem 1.6 trzeba zapłacić od 86 990 zł (wersja Active), a za 2.0 D-4D - 89 990 zł. Trzy tysiące złotych dopłaty to niewiele, jak za znacznie lepszą elastyczność większego silnika.
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium (czytaj test)
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium - podsumowanie
Mariaż Toyoty Verso z silnikiem BMW udał się znakomicie. Ale BMW nigdy nie było tanie...
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium: plusy
- wystarczające osiągi,
- cicha praca silnika,
- niewysokie zużycie paliwa,
- przestronne wnętrze
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium: minusy
- wysoka cena odmiany z silnikiem 1.6,
- w wersji siedmioosobowej niewielka pojemność bagażnika do rolety
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 112 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 270 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 446/179/163 cm |
Rozstaw osi | 278 cm |
Masa/ładowność | 1590/670 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 155-440/1645 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 186 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,5/3,9/4,5 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,3/5,1/6,2 |
Cena | 92 990 zł |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała