Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection - test

Siła trzech serc – dzięki wsparciu dwóch jednostek elektrycznych hybrydowa „ravka” łączy atuty SUV-ów z silnikami benzynowymi i dieslami.

Toyota RAV4 Hybrid
Toyota RAV4 HybridMotor

Pierwszy popularny SUV, pierwsza masowa hybryda - Toyota ma swoje zasługi w kształtowaniu motoryzacyjnych trendów.

Napęd hybrydowy jest dziś pomostem pomiędzy "samotnym" silnikiem spalinowym a napędem elektrycznym, zaś SUV-y stanowią 1/3 europejskiego rynku nowych aut i ciągle rosną w siłę

Więcej niż moda

Toyota RAV4 Hybrid łączy oba te trendy - a jednocześnie odpowiada na kolejny, czyli odpływ klientów od diesli. Tylko czy z sensem?

"Na papierze" jej parametry wyglądają bardzo przyzwoicie: moc 197 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 8,3 s oraz zużycie paliwa wynoszące niewiele ponad 5 l/100 km

Hybrydowy napęd korzysta z trzech silników: spalinowego o mocy 155 KM oraz dwóch elektrycznych, z których jeden odpowiada za wprawianie w ruch kół tylnej osi (143 + 68 KM).

I faktycznie, za kierownicą hybrydowej "ravki" przestaje dziwić, dlaczego Toyota nieco po macoszemu traktuje diesle. Auto okazuje się sprawne nie tylko w sprincie, ale i w pomiarach elastyczności, co najbardziej liczy się przy wyprzedzaniu. Płynnie nabiera prędkości, a w szerokim zakresie obrotów silnika benzynowego niemal nie słychać. Jego odgłos pojawia się w kabinie dopiero przy agresywnym przyspieszaniu, nie jest jednak szczególnie natarczywy.

Napęd RAV4 generuje 197 KM. Pracuje płynnie i cicho, zapewnia bardzo dobrą elastyczność i w mieście zużywa 7,5-8 l/100 km.Motor

Jednostki elektryczne wspomagają i odciążają spalinową, ale mogą też napędzać auto samodzielnie. W trybie EV, aktywowanym przyciskiem, Toyota rozpędza się do około 55 km/h i może przejechać ponad 2 km. Przy odpowiednim wyczuciu pedału gazu pozwala to pokonywać korki bez angażowania silnika benzynowego.

Taki charakter napędu sprawia, że Toyota najlepiej czuje się w mieście i na drogach jednojezdniowych - i tam też okazuje się naprawdę oszczędna. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużywa około 6 l/100 km, a w korkach - 7,5-8 l/100 km. Czyli mniej od porównywalnego diesla.

Hybrydowy napęd RAV4 przegrywa jedynie walkę z oporem powietrza: w trakcie jazdy autostradowej zapotrzebowanie na benzynę rośnie do ok. 10,8 l/100 km.

Praktyczna i ergonomiczna deska „ravki”. Dużo schowków, przyzwoite wykonanie, przyjemne dla oka akcenty (np. skórzane wstawki), wygodna lokalizacja instrumentów.Motor
Monitor energii pozwala obserwować tryb pracy napędu. Czytelny interfejs, obsługa bazowych funkcji przyciskami i pokrętłami.Motor
[1] Wersja Selection ma m.in. podgrzewane kierownicę oraz przednią szybę. [2] Wyposażenie obejmuje liczne systemy wspomagające, w tym rozpoznawanie znaków, układ antykolizyjny z wykrywaniem pieszych oraz aktywne: tempomat i asystent pasa. [3] Można wymusić pracę napędu w trybie elektrycznym. Program Sport aktywniej korzysta z układu 4x4.

Stara szkoła

Walory napędu Toyoty idą w parze z jej funkcjonalnym nadwoziem. W obu rzędach przestrzeni nie zabraknie nawet wysokim osobom, kabina ma sporą szerokość, a bagażnik - choć nieco mniejszy niż w wersjach spalinowych - wciąż jest bardzo pojemny. Zaakceptować trzeba jedynie zbyt wątłe wyprofilowanie siedzeń oraz próg, jaki powstaje po złożeniu oparcia kanapy.

Z perspektywy kierowcy cieszy uporządkowany i praktyczny kokpit. RAV4 nie pozwala sobie na słabości, jeśli chodzi o wyposażenie z zakresu multimediów czy systemów wspomagających, a do ich obsługi służą głównie przyciski oraz pokrętła - i całe szczęście.

Wygodna pozycja i obszerne, aczkolwiek płaskie fotele ze skokową regulacją oparcia.Motor
Regulowane oparcia, płaska podłoga, dużo miejsca w każdym kierunku.Motor

Na drodze RAV4 stawia na łagodne tłumienie nierówności. Wyjątkiem są głębokie dziury, na których "odzywają się" 18-calowe felgi.

W łukach Toyota okazuje się bezpiecznie podsterowna. Jej układ kierowniczy nie jest angażujący i izoluje sporo informacji od kół, ale pozwala wystarczająco precyzyjnie dobrać tor jazdy. Plus za 1650 kg uciągu przyczepy (wersja 4x4; 4x2: 800 kg).

Niemal kompletnie wyposażona Toyota RAV4 Hybrid 4x4 kosztuje blisko 165 tys. zł. I praktycznie nie ma rywali. Zbliżone diesle z automatami okazują się nawet... droższe.

bagażnik Motor
Bezdotykowe otwieranie bagażnika – seryjne. Niski próg, ale pokrywa mogłaby unosić się wyżej.Motor
Duży, 501-litrowy bagażnik z haczykami na torby i kołem dojazdowym. Niestety, po złożeniu oparć powstaje schodek.Motor
 
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection
Silnik
benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa
2494 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
197 KM/5700
Maks. moment obrotowy
b.d.
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość
461/185/168 cm
Rozstaw osi
266 cm
Średnica zawracania
11,2 m
Masa/ładowność
1735/535 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
501/1633 l
Poj. zbiornika paliwa
56 l (Pb 95)
Opony
235/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
Zużycie paliwa*
5,4/5,1/5,2
Zasięg
1070 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,5 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,6 dB
Zużycie paliwa*
7,9/5,9/6,9
Rzeczywisty zasięg
810 km
Cena
164 900 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

TOYOTA RAV4 HYBRID 4X4 SELECTION: PLUSY I MINUSY

+ przestronna kabina+ ergonomiczny kokpit+ płynne działanie napędu+ przyzwoite osiągi i komfort+ niskie zużycie paliwa w mieście

- zużycie paliwa na autostradzie- nieco ociężałe prowadzenie- nie da się zblokować napędu 4x4

TOYOTA RAV4 HYBRID 4X4 SELECTION: PODSUMOWANIE

Mimo dodatkowej masy akumulatora RAV4 prowadzi się przewidywalnie i stabilnie.Motor

Pakowny, wygodny SUV i bezkonkurencyjny napęd. Na drodze gra jednak bardziej na rozsądku niż na emocjach.

Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection

Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionMotor

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 49/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas