Skoda Rapid, czyli auto międzyklasowe
Nasz test Skody Rapid powoli zbliża się ku końcowi. Zdecydowanie ciężko będzie nam się rozstać z tak pojemnym i ekonomicznym samochodem, dla którego... trudno znaleźć konkurencję.
Nie, nie dlatego, że Skoda Rapid to niedościgły wzór samochodu. Przeciwnie, jak w każdym pojeździe, także i w Rapidzie można się doszukać słabych stron. Chodzi o co innego.
Skoda okazuje się mistrzem konstruowania samochodów międzyklasowych. Przez lata tak funkcjonowała Octavia, która była (i chyba wciąż jest) przerośniętym kompaktem. W ten sam sposób będzie funkcjonował Rapid, który balansuje na granicy segmentów B i C...
W gamie Skody Rapid jest pozycjonowany między Fabią i nową Octavią. Przyjrzyjmy się więc jego wymiarom.
Rapid ma 448 cm długości i 170,6 cm szerokości. To oznacza, że jest aż o 48 cm dłuższy od Fabii i o 18 cm krótszy od Octavii (przy czym różnica w stosunku do Octavii II to tylko 9 cm).
Jednocześnie Rapid jest o 6 cm szerszy niż Fabia i aż o 11 cm węższy niż Octavia. W gamie Skody wątpliwości więc nie ma, nie będzie można mówić o wzajemnym podbieraniu klientów, czy zachodzeniu na siebie oferty.
Jeśli już jednak porównamy Rapida do samochodów innych marek, to okaże się, że trudno temu modelowi Skody znaleźć konkurenta. Rapid jest bowiem znacznie dłuższy niż zdecydowana większość samochodów segmentu B: o 48 cm od Opla Corsy, 42 cm - Fiata Punto, 52 cm - Peugeota 208, 42 cm - Renault Clio, 50 - Volkswagena Polo.
Czy więc Skoda Rapid nie należy do segmentu B? To nieco przedwczesny wniosek. Pierwsze wątpliwości możemy mieć, gdy porównamy szerokość. Niespełna 171 cm szerokości Rapida to 3 cm... mniej niż mierzą Opel Corsa i Peugeot 208, 2 cm mniej niż Clio i 2 cm więcej niż mierzy Punto...
Podobna analiza pod kątem samochodów stricte kompaktowych wykazuje oczywiście, że Rapid jest znacznie węższy niż np. Volkswagen Golf (aż o 8 cm) czy Ford Focus (aż o 11 cm). Co jednak ciekawe, czeski pojazd pokonuje wiele samochodów kompaktowych pod względem długości: wspomnianego Golfa (w wersji 5-drzwiowej) aż o 13 cm, a Focusa - o 9 cm. Dopiero Focus w wersji sedan może mierzyć się z Rapidem - jest dłuższy o 5 cm, jednak ma aż o 120 litrów mniejszy bagażnik!
Okazuje się więc, że Skoda Rapid jest dłuższa od samochodów kompaktowych, ale węższa od niektórych przedstawicieli segmentu B... Dodatkowo lista opcjonalnego wyposażenia (np. brak możliwości zamówienia klimatyzacji dwustrefowej czy systemów automatycznego parkowania) oraz dostępnych jednostek napędowych (najmocniejszy silnik benzynowy ma 122 KM, najmocniejszy diesel - 105 KM) sugerują, że Rapid powinien być klasyfikowany jako samochód segmentu B. Gdyby tylko nie 4,5 m długości, bagażnik o pojemności 550 litrów (a więc większy niż w kompaktach), silniki o niewielkich mocach i... cena...
Skoda po raz kolejny skonstruowała więc pojazd, w który w mistrzowski sposób wpisuje się między klasy. A wyszukiwanie rynkowych nisz w dzisiejszych trudnych czasach, to cenna umiejętność. Nie oznacza to jednak, że dla Rapida nie da się znaleźć konkurencji. Podobne samochody w ofercie mają np. producenci francuscy: Citroen (C-Elysse, który ma 443 cm długości, 175 cm - szerokości i bagażnik o pojemności 505 l) i Peugeot (model 301 o długości 444 cm, szerokości 175 cm z bagażnikiem o pojemności 506 l).
Rapid ma wszystko, by stać się przebojem na rynkach mniej rozwiniętych, jak polski, gdzie klienci doceniają duży bagażnik, sporą ilość miejsca na tylnej kanapie (siedzące w fotelikach dzieci nie mają problemu ze zmieszczeniem nóg, dzięki czemu nie cierpi kręgosłup kierowcy) czy ekonomiczne silniki. Na przeszkodzie w odniesieniu sukcesu Rapidowi może stanąć tylko cena...