Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - test na dystansie 15 tys. km
Skoda Rapid 1.2 LPG gwarantuje rekordowo niski koszt przejechania 100 km – ok. 27 zł. Czy ta oszczędność nie wymaga zbyt wielu wyrzeczeń?
Po zakończeniu produkcji cieszącej się olbrzymią popularnością Octavii II Tour 1.6 z instalacją LPG, Skoda postanowiła wypełnić powstałą lukę modelem Rapid 1.2 - także z instalacją gazową. Przejechaliśmy 15 tys. km po najbardziej wymagających drogach Europy, żeby sprawdzić, czy ta dość młoda konstrukcja Skody może dorównać bardzo wysoko ocenianej poprzedniczce. Celem testu było także wypróbowanie nowej instalacji gazowej, która z powodu programowego dotrysku benzyny w stanach szczególnego obciążenia silnika została mocno skrytykowana na forach internetowych. Internauci obawiają się, że takie rozwiązanie wypacza sens przeróbki samochodu i redukuje oczekiwane oszczędności do nieopłacalnego minimum.
Pozory mylą
Rapid Liftback jest samochodem mniejszym od Octavii II Tour. Różnice są jednak niewielkie. Młodsza konstrukcja jest krótsza o 9 cm, węższa o 7. Ma natomiast o 1 cm większy rozstaw osi i identyczną wysokość. W efekcie czteroosobowa rodzina w żadnym wypadku nie odczuje, że ma do dyspozycji mniej miejsca. Niemal bez zmian pozostała objętość bagażnika (550 wobec 560 l).
Podczas testowych wypraw wielokrotnie sprawdzaliśmy to w praktyce. Do bagażnika mieszczą się trzy duże walizki "lotnicze". Samochód dzielnie spisywał się także wożąc sprzęt fotograficzny (statywy, oświetlenie na stelażach, drabinę). Wszyscy testujący podkreślali funkcjonalność wnętrza oraz ilość miejsca na nogi dla dorosłych pasażerów jadących z tyłu. Odległość między oparciem przedniego fotela a krawędzią tylnej kanapy wynosi od 19 do 43 cm. To więcej niż może zaoferować najnowszy Volkswagen Golf kombi (7-34 cm) i praktycznie tyle samo ile oferuje Octavia III (14-43 cm)! Test z funkcjonalności zaliczamy na piątkę.
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition (czytaj test)
Szukamy oszczędności
O ile poprzednia i najnowsza Octavia pod każdym względem równały do najlepszych, o tyle Rapid z założenia jest samochodem budżetowym. Oszczędności widać w materiałach wykończeniowych (doskonałym przykładem są wykonane w całości z twardego plastiku deska rozdzielcza i "boczki" drzwi), ale nie tylko. Zawieszenie bazuje na tanim układzie McPherson z przodu i belce skrętnej z tyłu. W tym ostatnim przypadku prostota konstrukcji przekłada się akurat na niskie koszty serwisowania, a zatem bezsprzecznie jest zaletą. Tym bardziej że nie wpływa negatywnie na właściwości jezdne.
Niezależnie od obciążenia Rapid zachowuje się na drodze bardzo przewidywalnie. Jego możliwości trakcyjne z dużym zapasem przerastają potencjał bazowego silnika. Podczas jazdy dziurawą trasą transfogaraską w rumuńskich Karpatach podwozie świetnie wybierało nierów-ności i ani raz nie "dobiło" do ograniczników, choć samochód był bardzo obciążony.
Duży rozstaw osi stabilizuje auto podczas jazdy autostradowej.
75 KM na diecie
Trzy cylindry i tylko 75 KM może zakrawać na żart w tym rodzinnym modelu, ale trzeba pamiętać, że Rapid jest lekki - waży zaledwie 1060 kg, a zatem tylko o 45 kg więcej niż bazowa Fabia. W mieście z tym silnikiem jeździ się znakomicie. W trasie utrzymanie stałej prędkości rzędu 120-130 km/h nie stanowi większego problemu. Przynajmniej na równej drodze. O bezpiecznym wyprzedzaniu lepiej natomiast zapomnieć, chyba że do dyspozycji są dwa pasy do jazdy w przód.
Nagrodą za słabe osiągi jest niskie zużycie LPG - zwykle od 7 do 9 litrów na każde 100 km. A ile benzyny pochłania funkcja dotrysku tego paliwa? Po każdym tankowaniu LPG, tankowaliśmy także (pod korek) "bezołowiówkę".
Test pokazał, że wszystko zależy nie - jak twierdzą niektórzy internauci - wyłącznie od obrotów, ale od dynamiki jazdy. Komputer sterujący wtryskiem analizuje pracę wtryskiwaczy LPG i dopiero na tej podstawie "dodaje" benzynę lub nie. 4 tys. obrotów nie jest zatem jedyną granicą. Możliwa jest także aktywacja dotrysku przy innych prędkościach obrotowych. Sprawdziliśmy - na 40 l LPG Rapid może potrzebować nawet 7 l benzyny. Ale zdarzało się, że po zużyciu pełnego zbiornika gazu z baku nie ubyła ani kropla. Przyjęta średnia 3 l/zbiornik jest zatem realna do uzyskania.
Instalacja LPG z dotryskiem benzyny
Aby chronić gniazda zaworowe do Skody Rapid montuje się instalację LPG, która przy pełnym obciążeniu silnika dotryskuje benzynę, a w sytuacjach skrajnych - przechodzi nawet na zasilanie benzyną.
Sekwencyjny wtrysk
Zbiornik zamiast koła
Przełącznik LPG
Zawór w zderzaku
W górach Rapid przejechał łącznie ok. 400 km
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - przegląd po zakończeniu testu
Po ekspresowym przejechaniu 15 tys. km po najgorszych europejskich trasach oddaliśmy samochód do warsztatu, w którym zleciliśmy weryfikację stanu technicznego samochodu i kondycji instalacji LPG. Zawieszenie nie wykazywało żadnych luzów, w układzie napędowym nie pojawiły się wycieki. Jazdę po rumuńskich wertepach bez najmniejszego uszczerbku przetrwały także ładne, aluminiowe felgi. Fabryczny rozmiar opon 185/60 R15 to - jak się okazuje - rozsądne optimum.
Pomiar składu spalin
Nowy i stary filtr po 10 tys. km
Wystające śruby
Czy Skoda Rapid 1.2 MPI z LPG się opłaca?
Skoda Rapid 1.2 MPI | Skoda Rapid 1.2 MPI LPG | |
Cena wersji podstawowej | 43 800 zł* | 47 790 zł** |
Różnica w cenie | 3990 zł | |
Śr. testowe zużycie paliwa (l/100 km) | 7,7 (Pb 95) | 9,0 (LPG) + 0,7 (Pb 95) |
Koszt przejechania 100 km | 42,19 zł | 26,96 zł |
Różnica w koszcie przejechania 100 km | 15,23 zł | |
Zwrot zakupu wersji LPG | po 26 198 km | |
*cena z uwzględnieniem upustu 4700 zł; **cena z upustem 4700 zł i dopłatą za LPG 3990 zł |
Średnio na każde 40 litrów gazu Skoda zużywała ok. 3 l benzyny. Podczas łagodnej jazdy w trasie auto obywało się bez dotrysku benzyny.
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - podsumowanie
Test pokazał, że instalacji LPG z dotryskiem benzyny nie należy się obawiać. Wręcz przeciwnie - to bardzo dobre rozwiązanie, które chroni silnik zastępując systemy lubryfikacji gniazd zaworowych. Zużycie benzyny w trybie pracy na LPG zależy wyłącznie od kierowcy. Podczas delikatnej jazdy jest w zasadzie pomijalne, co czyni z Rapida wyjątkowo oszczędny środek transportu.
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition: nadwozie i wnętrze
Plusy:
- obszerny bagażnik,
- niezłe wyciszenie kabiny,
- staranny montaż,
- dobre fotele,
- czytelne wskaźniki
Minusy:
- wąskie wnętrze,
- twarde plastiki
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition: układ napędowy
Plusy:
- zaskakująco kulturalna i cicha praca 3-cylindrowej jednostki napędowej,
- świetna ręczna skrzynia biegów
Minusy:
- ograniczona moc,
- niewielki moment obrotowy
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition: właściwości jezdne
Plusy:
- proste i tanie w naprawach zawieszenie radzi sobie całkiem nieźle,
- samochód zachowuje się pewnie zarówno kiedy jest pusty, jak też po obciążeniu
Minusy:
- z tyłu znajdują się bębny hamulcowe, a nie tarcze
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition: wyposażenie i cena
Plusy:
- na liście opcji znajduje się wszystko, czego potrzebuje współczesny kierowca
Minusy:
- instalacja LPG i kilka podstawowych elementów wyposażenia wywindowały cenę samochodu aż do 58 tys. zł
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1198 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna | 75 KM/5400 |
Maks. moment obrotowy | 112 Nm/3750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./bębnowe |
Długość/szerokość/wysokość | 448/171/146 cm |
Rozstaw osi | 259 cm |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Masa/ładowność | 1060/535 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 550/1490 l |
Poj. zbiornika paliwa (Pb 95/LPG) | 55/40 l |
Opony | 185/60 R15 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s ↓ |
Elastyczność 60-100 km/h | 13,9 s (4. bieg) ↓ |
Elastyczność 80-120 km/h | 23,2 s (5. bieg) ↓ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,3 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,0 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 67,1 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,0 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,1/4,6/5,9 |
Dane producenta - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | brak danych |
Teoretyczny zasięg (benz.) | 930 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,5/6,1/7,7 |
Dane testowe - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 11,8/7,7/9,2 |
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG) | 1050 km |
Cena wersji podstawowej** | 48 500 zł |
Cena | 58 050 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Jacek Ambrozik; zdjęcia: autor, Robert Brykała, Piotr Nurczyński