Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - test na dystansie 15 tys. km

Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).
Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).Motor
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.Motor

Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition

Za obszytą skórą kierownicę ze sterowaniem radiem trzeba dopłacić 1200 zł.
Za obszytą skórą kierownicę ze sterowaniem radiem trzeba dopłacić 1200 zł.Motor
Z tyłu jest wąsko – wygodnie usiądą tylko dwie osoby. Na szczęście nie brakuje miejsca na nogi.
Z tyłu jest wąsko – wygodnie usiądą tylko dwie osoby. Na szczęście nie brakuje miejsca na nogi.Motor
Na przednie fotele nie można narzekać. Nie utrudniają wsiadania i zdają egzamin na trasie.
Na przednie fotele nie można narzekać. Nie utrudniają wsiadania i zdają egzamin na trasie.Motor
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.Motor
Podłokietnik na szczęście można składać. Rozłożony utrudnia obsługę „ręcznego”.
Podłokietnik na szczęście można składać. Rozłożony utrudnia obsługę „ręcznego”.Motor
27 zł - koszt przejechania 100 km na LPG.
27 zł - koszt przejechania 100 km na LPG.Motor
Totalne zaskoczenie – ten niewielki liftback ma bagażnik o pojemności 550 l. Swobodnie mieści walizki trzyosobowej rodziny.
Totalne zaskoczenie – ten niewielki liftback ma bagażnik o pojemności 550 l. Swobodnie mieści walizki trzyosobowej rodziny.Motor
Rodzinny Rapid waży 1060 kg, a zatem tylko o 45 kg więcej niż bazowa Fabia.
Rodzinny Rapid waży 1060 kg, a zatem tylko o 45 kg więcej niż bazowa Fabia.Motor
Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).
Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).Motor

Zobacz również:

    Instalacja LPG z dotryskiem benzyny

    Skody wyposaża Rapida w sprawdzoną instalację sekwencyjnego wtrysku firmy Landi Renzo.
    Skody wyposaża Rapida w sprawdzoną instalację sekwencyjnego wtrysku firmy Landi Renzo.Motor
    We wnęce zmieścił się 40-litrowy zbiornik i zostało miejsce na narzędzia oraz zestaw naprawczy.
    We wnęce zmieścił się 40-litrowy zbiornik i zostało miejsce na narzędzia oraz zestaw naprawczy.Motor
    Wskazuje aktualny tryb zasilania. Górny rząd lampek odpowiada ilości gazu w zbiorniku.
    Wskazuje aktualny tryb zasilania. Górny rząd lampek odpowiada ilości gazu w zbiorniku.Motor
    Ułatwia tankowanie, ale nie wygląda zbyt estetycznie. Mógł trafić pod klapkę wlewu benzyny.
    Ułatwia tankowanie, ale nie wygląda zbyt estetycznie. Mógł trafić pod klapkę wlewu benzyny.Motor

    W górach Rapid przejechał łącznie ok. 400 km

    Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition
    Skoda Rapid 1.2 MPI LPG AmbitionMotor
    W Karpatach, na górskich serpentynach brakowało mocy, ale sytuację ratowała dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Bardzo często trzeba było redukować przełożenia aż do drugiego biegu.
    W Karpatach, na górskich serpentynach brakowało mocy, ale sytuację ratowała dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Bardzo często trzeba było redukować przełożenia aż do drugiego biegu.Motor

    Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - przegląd po zakończeniu testu

    Po zakończeniu testu zbadaliśmy skład spalin: był w normie. Nie trzeba było także dolewać oleju.
    Po zakończeniu testu zbadaliśmy skład spalin: był w normie. Nie trzeba było także dolewać oleju.Motor
    Filtr LPG nie uległ zabrudzeniu. Gaz tankowany na stacjach BP, Aral, Statoil i OMV był czysty.
    Filtr LPG nie uległ zabrudzeniu. Gaz tankowany na stacjach BP, Aral, Statoil i OMV był czysty.Motor
    Śruby mocujące zbiornik LPG są za długie – łatwo nimi o coś zahaczyć. To jedyny słaby punkt instalacji.
    Śruby mocujące zbiornik LPG są za długie – łatwo nimi o coś zahaczyć. To jedyny słaby punkt instalacji.Motor

    Czy Skoda Rapid 1.2 MPI z LPG się opłaca?

    Skoda Rapid: benzyna kontra LPG

     
    Skoda Rapid 1.2 MPI
    Skoda Rapid 1.2 MPI LPG
    Cena wersji podstawowej
    43 800 zł*
    47 790 zł**
    Różnica w cenie
    3990 zł
    Śr. testowe zużycie paliwa (l/100 km)
    7,7 (Pb 95)
    9,0 (LPG) + 0,7 (Pb 95)
    Koszt przejechania 100 km
    42,19 zł
    26,96 zł
    Różnica w koszcie przejechania 100 km
    15,23 zł
    Zwrot zakupu wersji LPG
    po 26 198 km
    *cena z uwzględnieniem upustu 4700 zł; **cena z upustem 4700 zł i dopłatą za LPG 3990 zł

    Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - podsumowanie

      • obszerny bagażnik,
      • niezłe wyciszenie kabiny,
      • staranny montaż,
      • dobre fotele,
      • czytelne wskaźniki
      • wąskie wnętrze,
      • twarde plastiki
      • zaskakująco kulturalna i cicha praca 3-cylindrowej jednostki napędowej,
      • świetna ręczna skrzynia biegów
      • ograniczona moc,
      • niewielki moment obrotowy
      • proste i tanie w naprawach zawieszenie radzi sobie całkiem nieźle,
      • samochód zachowuje się pewnie zarówno kiedy jest pusty, jak też po obciążeniu
      • z tyłu znajdują się bębny hamulcowe, a nie tarcze
      • na liście opcji znajduje się wszystko, czego potrzebuje współczesny kierowca
      • instalacja LPG i kilka podstawowych elementów wyposażenia wywindowały cenę samochodu aż do 58 tys. zł

      Dane techniczne: Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition

      Silnik
      benzynowy
      Pojemność skokowa
      1198 cm3
      Układ cylindrów/zawory
      R3/12
      Zasilanie
      wtrysk wielopunktowy
      Moc maksymalna
      75 KM/5400
      Maks. moment obrotowy
      112 Nm/3750
      Napęd
      przedni
      Skrzynia biegów
      man./5-biegowa
      Hamulce (przód/tył)
      tarcz. went./bębnowe
      Długość/szerokość/wysokość
      448/171/146 cm
      Rozstaw osi
      259 cm
      Średnica zawracania
      10,9 m
      Masa/ładowność
      1060/535 kg
      Pojemność bagażnika (min./maks.)
      550/1490 l
      Poj. zbiornika paliwa (Pb 95/LPG)
      55/40 l
      Opony
      185/60 R15
      Osiągi (dane producenta)
      Prędkość maksymalna
      175 km/h
      Przyspieszenie 0-100 km/h
      13,9 s
      Dane testowe
      Przyspieszenie 0-100 km/h
      14,5 s
      Elastyczność 60-100 km/h
      13,9 s (4. bieg)
      Elastyczność 80-120 km/h
      23,2 s (5. bieg)
      Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
      36,3 m
      Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
      36,0 m
      Poziom hałasu przy 100 km/h
      67,1 dB →
      Rzeczywista prędkość*
      97 km/h
      Liczba obrotów kierownicą
      3,0
      Zużycie paliwa
       
      Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
      8,1/4,6/5,9
      Dane producenta - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
      brak danych
      Teoretyczny zasięg (benz.)
      930 km
      Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
      8,5/6,1/7,7
      Dane testowe - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
      11,8/7,7/9,2
      Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG)
      1050 km
      Cena wersji podstawowej**
      48 500 zł
      Cena
      58 050 zł
      Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
      *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem