Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - test na dystansie 15 tys. km

Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).
Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).Motor
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.Motor

Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition

Za obszytą skórą kierownicę ze sterowaniem radiem trzeba dopłacić 1200 zł.
Za obszytą skórą kierownicę ze sterowaniem radiem trzeba dopłacić 1200 zł.Motor
Z tyłu jest wąsko – wygodnie usiądą tylko dwie osoby. Na szczęście nie brakuje miejsca na nogi.
Z tyłu jest wąsko – wygodnie usiądą tylko dwie osoby. Na szczęście nie brakuje miejsca na nogi.Motor
Na przednie fotele nie można narzekać. Nie utrudniają wsiadania i zdają egzamin na trasie.
Na przednie fotele nie można narzekać. Nie utrudniają wsiadania i zdają egzamin na trasie.Motor
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.
Deskę rozdzielczą i boczki drzwi wykonano z twardego plastiku. Na szczęście poszczególne elementy zostały dość starannie zmontowane i nie skrzypią podczas jazdy. W teście wykazały się także niezłą odpornością na zużycie.Motor
Podłokietnik na szczęście można składać. Rozłożony utrudnia obsługę „ręcznego”.
Podłokietnik na szczęście można składać. Rozłożony utrudnia obsługę „ręcznego”.Motor
27 zł - koszt przejechania 100 km na LPG.
27 zł - koszt przejechania 100 km na LPG.Motor
Totalne zaskoczenie – ten niewielki liftback ma bagażnik o pojemności 550 l. Swobodnie mieści walizki trzyosobowej rodziny.
Totalne zaskoczenie – ten niewielki liftback ma bagażnik o pojemności 550 l. Swobodnie mieści walizki trzyosobowej rodziny.Motor
Rodzinny Rapid waży 1060 kg, a zatem tylko o 45 kg więcej niż bazowa Fabia.
Rodzinny Rapid waży 1060 kg, a zatem tylko o 45 kg więcej niż bazowa Fabia.Motor
Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).
Skoda Rapid 1.2 z instalacją LPG przeszła ciężki sprawdzian na drogach Litwy, Bułgarii i Rumunii (na zdjęciu trasa transfogaraska).Motor

Instalacja LPG z dotryskiem benzyny

Skody wyposaża Rapida w sprawdzoną instalację sekwencyjnego wtrysku firmy Landi Renzo.
Skody wyposaża Rapida w sprawdzoną instalację sekwencyjnego wtrysku firmy Landi Renzo.Motor
We wnęce zmieścił się 40-litrowy zbiornik i zostało miejsce na narzędzia oraz zestaw naprawczy.
We wnęce zmieścił się 40-litrowy zbiornik i zostało miejsce na narzędzia oraz zestaw naprawczy.Motor
Wskazuje aktualny tryb zasilania. Górny rząd lampek odpowiada ilości gazu w zbiorniku.
Wskazuje aktualny tryb zasilania. Górny rząd lampek odpowiada ilości gazu w zbiorniku.Motor
Ułatwia tankowanie, ale nie wygląda zbyt estetycznie. Mógł trafić pod klapkę wlewu benzyny.
Ułatwia tankowanie, ale nie wygląda zbyt estetycznie. Mógł trafić pod klapkę wlewu benzyny.Motor

W górach Rapid przejechał łącznie ok. 400 km

Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG AmbitionMotor
W Karpatach, na górskich serpentynach brakowało mocy, ale sytuację ratowała dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Bardzo często trzeba było redukować przełożenia aż do drugiego biegu.
W Karpatach, na górskich serpentynach brakowało mocy, ale sytuację ratowała dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Bardzo często trzeba było redukować przełożenia aż do drugiego biegu.Motor

Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - przegląd po zakończeniu testu

Po zakończeniu testu zbadaliśmy skład spalin: był w normie. Nie trzeba było także dolewać oleju.
Po zakończeniu testu zbadaliśmy skład spalin: był w normie. Nie trzeba było także dolewać oleju.Motor
Filtr LPG nie uległ zabrudzeniu. Gaz tankowany na stacjach BP, Aral, Statoil i OMV był czysty.
Filtr LPG nie uległ zabrudzeniu. Gaz tankowany na stacjach BP, Aral, Statoil i OMV był czysty.Motor
Śruby mocujące zbiornik LPG są za długie – łatwo nimi o coś zahaczyć. To jedyny słaby punkt instalacji.
Śruby mocujące zbiornik LPG są za długie – łatwo nimi o coś zahaczyć. To jedyny słaby punkt instalacji.Motor

Czy Skoda Rapid 1.2 MPI z LPG się opłaca?

Skoda Rapid: benzyna kontra LPG

 
Skoda Rapid 1.2 MPI
Skoda Rapid 1.2 MPI LPG
Cena wersji podstawowej
43 800 zł*
47 790 zł**
Różnica w cenie
3990 zł
Śr. testowe zużycie paliwa (l/100 km)
7,7 (Pb 95)
9,0 (LPG) + 0,7 (Pb 95)
Koszt przejechania 100 km
42,19 zł
26,96 zł
Różnica w koszcie przejechania 100 km
15,23 zł
Zwrot zakupu wersji LPG
po 26 198 km
*cena z uwzględnieniem upustu 4700 zł; **cena z upustem 4700 zł i dopłatą za LPG 3990 zł

Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition - podsumowanie

  • obszerny bagażnik,
  • niezłe wyciszenie kabiny,
  • staranny montaż,
  • dobre fotele,
  • czytelne wskaźniki
  • wąskie wnętrze,
  • twarde plastiki
  • zaskakująco kulturalna i cicha praca 3-cylindrowej jednostki napędowej,
  • świetna ręczna skrzynia biegów
  • ograniczona moc,
  • niewielki moment obrotowy
  • proste i tanie w naprawach zawieszenie radzi sobie całkiem nieźle,
  • samochód zachowuje się pewnie zarówno kiedy jest pusty, jak też po obciążeniu
  • z tyłu znajdują się bębny hamulcowe, a nie tarcze
  • na liście opcji znajduje się wszystko, czego potrzebuje współczesny kierowca
  • instalacja LPG i kilka podstawowych elementów wyposażenia wywindowały cenę samochodu aż do 58 tys. zł

Dane techniczne: Skoda Rapid 1.2 MPI LPG Ambition

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1198 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
75 KM/5400
Maks. moment obrotowy
112 Nm/3750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
448/171/146 cm
Rozstaw osi
259 cm
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1060/535 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
550/1490 l
Poj. zbiornika paliwa (Pb 95/LPG)
55/40 l
Opony
185/60 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,5 s
Elastyczność 60-100 km/h
13,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
23,2 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,1 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,1/4,6/5,9
Dane producenta - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
brak danych
Teoretyczny zasięg (benz.)
930 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,5/6,1/7,7
Dane testowe - LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,8/7,7/9,2
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG)
1050 km
Cena wersji podstawowej**
48 500 zł
Cena
58 050 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem