Skoda Fabia 1.6 TDI Monte Carlo - test
Wygląd Fabii Monte Carlo sugeruje, że ma się do czynienia z autem sportowym. To tylko pozory.
Czerwony lakier plus dach, lusterka, felgi, grill, spojler i ozdobne listwy w kolorze czarnym. A do tego przyciemniane szyby, kierunkowskazy i wnętrze reflektorów. Z takim pakietem stylizacyjnym Skoda Fabia Monte Carlo wygląda oryginalnie. Trudno się przy tym oprzeć wrażeniu, że to samochód sportowy. Jednak poza utwardzonym zawieszeniem i głębiej wyprofilowanymi fotelami, ta wersja miejskiej Skody ma niewiele wspólnego z autami o wysokich osiągach, w tym Fabią RS z silnikiem rozwijającym 180 KM.
Pod maską odmiany Monte Carlo może pracować jednostka o mocy co najwyżej 105 KM - benzynowa 1.4 lub diesel 1.6. W tym drugim przypadku o sportowym charakterze można zdecydowanie zapomnieć. Oczekujący na bonus w postaci superniskiego zużycia paliwa (które obiecuje producent w danych fabrycznych) także mogą być nieco rozczarowani. O katalogowym spalaniu w trasie na poziomie 3,6 l/100 km czy 5,1 l/100 km w mieście trzeba zapomnieć. Podczas testu wyniosło ono odpowiednio 4,8 l i 6,4 l/100 km, i to mimo stosowania się do sugestii dotyczących zmiany biegów - wrzucania 4. przy ok. 50 km/h i 5. mniej więcej przy 70 km/h. Silnik jest za to nieźle wyciszony - głośniej zaczyna pracować dopiero powyżej 3000 obrotów/min, co jak na diesla jest dobrym wynikiem.
Skoda Fabia 1.6 TDI Monte Carlo
Skoda Fabia 1.6 TDI Monte Carlo - test (czytaj test)
Zastrzeżeń nie można mieć do pracy zawieszenia. Dzięki zamianie jego charakterystyki na nieco twardszą, szybsze pokonywanie zakrętów nie skutkuje przechyłami nadwozia. Dostępne za dopłatą 17-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami wyglądają naprawdę efektownie, ale ujemnie wpływają na komfort podróżowania - pokonywane nierówności są wyraźnie odczuwane.
Plusy:
Atrakcyjny wygląd, dobre wyciszenie wnętrza, wygodne fotele, pojemny i ustawny bagażnik, bogate wyposażenie.
Minusy:
Niezbyt precyzyjnie pracująca skrzynia biegów, zużycie paliwa sporo wyższe niż wynika to z danych fabrycznych.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 |
Moc maksymalna | 105 KM/4400 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 315/1180 l |
Opony | 205/40 R17 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 400/164/150 cm |
Rozstaw osi | 245 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 5,1/3,6/4,2 |
Średnie zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 6,4/4,8 |
Cena | 66 200 zł |
Maciej Pobocha