Seat Leon 1.4 TSI 122 Style - test

Choć 3. odsłona Seata Leona debiutowała niemal rok temu, w Polsce pojawia się dopiero teraz. Ma jednak wszystko, by szybko nadrobić zaległości.

Poza testowaną wersją pięciodrzwiową, Leon po raz pierwszy jest oferowany także z trojgiem drzwi (później dołączy kombi).
Poza testowaną wersją pięciodrzwiową, Leon po raz pierwszy jest oferowany także z trojgiem drzwi (później dołączy kombi).Motor
Design kokpitu nie jest może tak efektowny jak dotąd, ale poprawiły się jakość tworzyw i staranność wykonania, osiągając poziom nowej Octavii (do Golfa trochę brakuje). Ergonomia – perfekcyjna.Motor

Spór między polskim importerem Seatów i ich producentem sprawił, że od kilku miesięcy do salonów tej marki nie docierały nowe auta. Choć w gamie pojawiły się w tym czasie nowości, jak Mii, Toledo czy trzecia odsłona Leona, polscy klienci nie mieli nawet okazji ich obejrzeć. Na szczęście nadeszła zmiana i znów można w Polsce kupować nowe modele Seata. Pierwszym, którego wypróbowaliśmy jest Leon.

Trzecia generacja kompaktowego Seata powstała na platformie MQB, podobnie jak nowe odsłony VW Golfa, Audi A3 i Skody Octavii, i ma pełnić rolę najbardziej dynamicznego z całej czwórki. Podkreśla to wygląd nadwozia, któremu trudno odmówić sportowego stylu.

Twardszy image

Choć sama sylwetka czy zarys okien bardzo się nie zmieniły, znane z poprzednika obłości w nowym Leonie zastąpiono zdecydowanymi liniami i wyraźnymi przetłoczeniami, dzięki czemu zyskał on twardszy, bardziej "męski" charakter. Stracił za to ukryte tylne klamki - wyróżnik poprzedniego Leona (do gamy dołączyła odmiana trzydrzwiowa, więc nie ma już sensu jej udawać).

Co ciekawe, nowy model jest o 5 cm krótszy od poprzedniego i wymiarami odpowiada teraz Golfowi. Rozstaw osi urósł przy tym o 6 cm, dzięki czemu Leon pozbył się jednej z największych wad poprzednika, czyli ciasnoty w kabinie. Z przodu model ten zawsze oferował dużo przestrzeni, ale w nowej odsłonie jest jej jeszcze więcej. Za to dopiero teraz także w drugim rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem - wygodnie usiądą tam dwie osoby o wzroście 185 cm, nawet jeśli jadący z przodu są równie rośli.

Obszerny jest też bagażnik Leona (380-1210 l), jego załadunek utrudnia jednak bardzo wysoki próg.

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style (czytaj test)

Poza testowaną wersją pięciodrzwiową, Leon po raz pierwszy jest oferowany także z trojgiem drzwi (później dołączy kombi).Motor
Na gładkim asfalcie Seat Leon zawsze czuł sie dobrze, nowa generacja wyróżnia się jednak zupełnie niezłym komfortem jazdy po drogach o gorszej nawierzchni.Motor
Między zegarami – dobrej jakości ekran komputera pokładowego. Jego obsługa przyciskami na kierownicy jest wygodna i banalnie prosta.Motor
Wreszcie przestronnie jest także z tyłu Leona – miejsca wystarczy tu nawet dla wysokich osób.Motor
Pod bagażnikiem zmieszczono jeszcze tzw. dojazdówkę.Motor
W załadunku przeszkadza wysoki próg – walizki trzeba podnieść aż 75 cm nad ziemię, a potem opuścić na położoną 27 cm niżej podłogę.Motor
Bagażnik kompaktowego Seata urósł z 341 do 380 l. Po złożeniu tylnego oparcia (dzielonego w proporcji 40:60) pojemność rośnie do 1210 l, ale na podłodze powstaje dość wysoki stopień.Motor
Design kokpitu nie jest może tak efektowny jak dotąd, ale poprawiły się jakość tworzyw i staranność wykonania, osiągając poziom nowej Octavii (do Golfa trochę brakuje). Ergonomia – perfekcyjna.Motor
Schowek kryje czytnik CD i wejście na kartę SD, a także kabel do łączenia się przez USB.Motor
Duże fotele z niezłym podparciem bocznym. Szkoda, że pasy nie mają regulacji wysokości.Motor
Płaski grill i zdecydowanie narysowane reflektory z efektownymi światłami dziennymi LED dodają Leonowi sportowego charakteru.Motor

Pozytywnie zaskakuje też widoczność z miejsca kierowcy - ani przednie, ani tylne słupki nie zasłaniają zbyt wiele, a lusterka są bardzo duże.

Sport bez wyrzeczeń

Druga generacja Leona miała sztywne zawieszenie, czyniące ją niesamowicie zwinnym autem, które nie przepadało za nierównościami. Pod tym względem kompaktowy Seat nieco dojrzał. Nowy model zapewnia większy komfort jazdy, jego zawieszenie pracuje cicho i nie robią na nim wrażenia nawet spore dziury w jezdni.

A przy tym auto nadal cieszy szybką reakcją na ruchy kierownicy, nie przechyla się zbyt mocno w łukach i potrafi dać dużo frajdy na krętej drodze. Co ciekawe, udało się to mimo rezygnacji z wielowahaczowego zawieszenia z tyłu (otrzymują je tylko najmocniejsze wersje Leona, reszta ma prostszą belkę skrętną). Stratę tę rekompensuje niższa masa nowego auta - w testowanej wersji jest o 100 kg lżejsze od poprzednika.

Choć w ofercie są mocniejsze silniki, do dynamicznej jazdy zupełnie wystarcza 122-konna jednostka 1.4 TSI, która napędza testowany samochód. W połączeniu z dobrze zestopniowaną sześciobiegową skrzynią pozwala ona na sprint do 100 km/h w niezłe 9,4 s, ale z najlepszej strony pokazuje się w niskim i średnim zakresie obrotów.

Dzięki takiej charakterystyce da się Leonem podróżować szybko, nie zużywając dużo paliwa. Poza miastem na każde 100 km wystarcza 5,5 l, w ruchu miejskim spalanie rośnie do 8,8 l/100 km. Mocne dodawanie gazu oczywiście podnosi te wyniki - podczas takiej jazdy w mieście Seat potrafi zużyć nawet kilkanaście litrów benzyny na 100 km. To jednak typowe dla niedużych silników z turbodoładowaniem.

Diodowa rewolucja

Bardzo ciekawym elementem nowego Leona są jego reflektory. Jeszcze kilka lat temu nie było na drogach aut z diodowymi światłami głównymi, dopiero Audi zaproponowało niedawno takie rozwiązanie jako opcję do kilku ze swoich modeli. A teraz całe zewnętrzne oświetlenie w technice LED mogą mieć nabywcy Seata Leona - co więcej, w dwóch z czterech wersji wyposażeniowych otrzymają je bez żadnej dopłaty!

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style (czytaj test)

Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor

Dobrze wyceniony

Nowy Leon nie tylko wymiarami odpowiada VW Golfowi, także jego cena została ustalona na zbliżonym poziomie. Odmiana Style kosztuje prawie tyle samo, co porównywalna wersja Volkswagena, oferując przy tym podobną przestronność i bogatsze wyposażenie seryjne. Dużo więcej trzeba zapłacić nie tylko za Audi A3 (co nie powinno nikogo zaskoczyć), ale także za uchodzącą za tańszą Skodę Octavię.

Kompaktowy Seat dawno nie był tak kuszącą propozycją.

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style - podsumowanie

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • przestronna i porządnie wykończona kabina,
  • duży i foremny bagażnik,
  • wysoka ergonomia i łatwość obsługi

Minusy:

  • brak regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa,
  • wysoki próg bagażnika

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: układ napędowy

Plusy:

  • bardzo dobre osiągi,
  • świetna elastyczność,
  • nieduże zużycie paliwa,
  • precyzyjna i dobrze zestopniowana skrzynia biegów

Minusy:

  • spore zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: właściwości jezdne

Plusy:

  • szybka reakcja na ruchy kierownicy,
  • odporność na boczne podmuchy wiatru,
  • spory komfort jazdy

Minusy:

  • tylnemu zawieszeniu zdarza się "dobić" przy pełnym obciążeniu

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: wyposażenie i koszty

Plusy:

  • rozsądna cena zakupu,
  • seryjne zewnętrzne oświetlenie LED,
  • multimedia w standardzie,
  • nieprzesadzone ceny opcji

Minusy:

  • część dodatków dostępna
  • tylko w topowej wersji FR

Nowy Leon to naprawdę dobra oferta - samochód ten zachował usportowiony charakter poprzednika, pozbywając się przy tym jego największych mankamentów, jak ciasna tylna część kabiny czy zawieszenie zestrojone zbyt sztywno na polskie drogi. Teraz to komfortowe auto o dynamicznym charakterze, wyróżniające się nowoczesnym wyposażeniem i rozsądnie skalkulowaną ceną.

Porównanie cen kompaktów Grupy Volkswagena

Porównanie kompaktów Grupy VW zaskakuje - najtańsza wbrew pozorom wcale nie jest Octavia, lecz Golf. Po zrównaniu wyposażenia najmniej kosztuje Seat Leon.

 
Audi A3
Seat Leon
Skoda Octavia
VW Golf
Wersja
1.4 TSI 122
Attraction
1.4 TSI 122
Style
1.4 TSI
140 Ambition
1.4 TSI 122
Comfortline
7 poduszek powietrznych
i ESP
seryjne
seryjne
seryjne
seryjne
Automatyczna klimatyzacja
dopłata 4060 zł*
seryjne
dopłata 1800 zł
dopłata 1390 zł
Radio CD z MP3
seryjne
seryjne
seryjne
seryjne
Tempomat
dopłata 1300 zł
seryjne
dopłata 700 zł
seryjne
Czujniki cofania
dopłata 4060 zł*
dopłata 1374 zł
seryjne
dopłata 1020 zł
Światła ksenonowe (lub LED)
dopłata 4060 zł*
seryjne
dopłata 4000 zł
dopłata 1330 zł
Aluminiowe felgi 16''
dopłata 4060 zł*
seryjne
seryjne
seryjne
Lakier metaliczny
dopłata 3110 zł
dopłata 2370 zł
dopłata 1950 zł
dopłata 1820 zł
Cena
95 070 zł
72 505 zł
74 350 zł
72 390 zł
Cena po zrównaniu wyposażenia
103 540 zł
76 249 zł
82 800 zł
77 950 zł
*pakiet

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style - diodowa rewolucja w segmencie kompaktów

W wersjach Style oraz FR nowy Leon seryjnie oferuje nie tylko dzienne (1), ale także światła mijania i drogowe (2) w technologii LED.

1

Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor

2

Seat Leon 1.4 TSI 122 StyleMotor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1395 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
122 KM/5000
Maks. moment obrotowy
200 Nm/1400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
426/182/146 cm
Rozstaw osi
264 cm
Średnica zawracania
10,2 m
Masa/ładowność
1224/506 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
380/1210 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Opony
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,7 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,5/4,4/5,2
Teoretyczny zasięg
960 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,8/5,5/7,2
Rzeczywisty zasięg
690 km
Cena wersji podstawowej**
72 505 zł
Cena
72 505 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas