Porównanie: VW Polo GTI, VW Golf GTI

Przydomek GTI jednoznacznie kojarzy się z Golfem, jednak sportowa wersja Polo ma bardzo podobny charakter. Za to różnica w cenie jest olbrzymia.

Polo GTI nadaje się do szybkiej jazdy tak samo dobrze, jak Golf GTI.
Polo GTI nadaje się do szybkiej jazdy tak samo dobrze, jak Golf GTI.Motor

Dla Golfa, GTI to odmiana kultowa. Dzięki pierwszej generacji z roku 1976  emocje towarzyszące jeździe sportowym autem mógł przeżywać praktycznie każdy. Zamontowanie mocnego silnika w popularnym modelu okazało się strzałem w dziesiątkę. Legenda przodka jest ciągle żywa, nowe auta ewidentnie na tym korzystają.

Z Polo sprawa jest inna. Co prawda od dawna oferowany jest z mocnymi silnikami (zaczęło się w latach osiemdziesiątych od wersji G40 ze sprężarką spiralną), ale do statusu Golfa GTI nigdy się nie zbliżył. Ot, jeden z wielu "ostrych", miejskich hatchbacków.

Te wizerunkowe niuanse są dosyć ważne - w końcu mówimy o samochodach, które mają wywoływać emocje. Ale sama legenda nie wystarczy, o wiele ważniejsze są wrażenia z jazdy. A pod tym względem różnice się zacierają.

Spłaszczona u dołu kierownica z czerwonymi szwami to najbardziej charakterystyczny wyróżnik wersji GTI. Materiały i jakość wykonania wzorcowe, ale wszystko wygląda bardzo poważnie.Motor

Na pierwszy rzut oka trudno odgadnąć, w którym aucie się siedzi. Jasne, Polo jest trochę ciaśniejsze, ale z przodu miejsca nie brakuje. Deski rozdzielcze są niemal identyczne, spłaszczone u dołu kierownice również, a głębokie fotele przednie są rewelacyjne. Tapicerka - obowiązkowo w kratkę, jak pierwszym Golfie GTI. Zakres regulacji fotela i kierownicy w obu autach bez problemu pozwala na znalezienie odpowiedniej pozycji. Polo przegrywa w dwóch kategoriach: ilość miejsca z tyłu oraz pojemność bagażnika. Ale nie oszukujmy się - takimi autami rzadko jeździ się z kompletem pasażerów i wypchanym bagażnikiem.

Deska Golfa wygląda niemal identycznie jak ta w Polo. Tu także dominuje poważny nastrój -€“ trochę zbyt poważny, jak na sportowe auto. Kierowcy stworzono jednak idealne warunki do jazdy.Motor

Bardzo zbliżone odczucia wywołuje jazda obydwoma GTI. Bez dwóch zdań - to są szybkie auta. Pomiary wskazały, że są nawet szybsze niż obiecuje producent. Ale, co dla GTI charakterystyczne, nie mają wybuchowego charakteru. To nie są bezkompromisowe samochody podskakujące na każdej nierówności, ogłuszające wszystkich wokół rykiem silnika. Nie, te auta są bardziej stonowane. Przy spokojnej jeździe wręcz komfortowe i ciche, ożywiające się jednak na każde żądanie kierowcy. Oznacza to, że znakomicie nadają się do jazdy na co dzień. Do tej roli pasują też skrzynie DSG - w Polo seryjna, siedmiobiegowa, w Golfie opcjonalna, sześciobiegowa.

Porównanie: Volkswagen Polo GTI, Volkswagen Golf GTI

Porównanie: VW Polo GTI, VW Golf GTI (czytaj test)

Polo GTI nadaje się do szybkiej jazdy tak samo dobrze, jak Golf GTI.Motor
Volkswagen Polo GTI 3d DSGMotor
Volkswagen Polo GTI 3d DSGMotor
Volkswagen Golf GTI 3d DSGMotor
Fotele są bardzo mocno wyprofilowane. Zapewniają wygodną jazdę i dobre trzymanie w zakrętach.Motor
Siedmiobiegowa skrzynia DSG w Polo GTI to standard. Gwarancja szybkich zmian biegów.Motor
Spłaszczona u dołu kierownica z czerwonymi szwami to najbardziej charakterystyczny wyróżnik Polo w wersji GTI. Materiały i jakość wykonania wzorcowe, ale wszystko wygląda bardzo poważnie.Motor
Od razu widać, że fotele są znakomite. Twarde wyprofilowanie idealnie podpiera ciało kierowcy.Motor
Aktywne amortyzatory wymagają 3890 zł dopłaty. Tryb „Sport” na nasze drogi jest zbyt twardy.Motor
Deska Golfa wygląda niemal identycznie jak ta w Polo. Tu także dominuje poważny nastrój – trochę zbyt poważny, jak na sportowe auto. Kierowcy stworzono jednak idealne warunki do jazdy.Motor
Volkswagen Golf GTI 3d DSGMotor

Co w dzisiejszych czasach bardzo ważne, oba auta są oszczędne. Polo nawet bardzo. Mały silnik wspomagający się turbosprężarką i kompresorem przy równomiernej jeździe zużywa nawet poniżej 6 l/100 km! Pamiętajmy, że moc wynosi aż 180 KM. Ale nawet w dwulitrowym, 210-konnym Golfie nie można narzekać na spalanie. Wynik na poziomie 8 l/100 km można uzyskać bez trudu.

No właśnie: koszty. Cena zakupu to najbardziej odczuwalna różnica między tymi autami. Decydując się na Polo GTI w kieszeni zostanie ponad36 000 zł. Wystarczy na Volkswagena Up! I na dobrą sprawę trudno odgadnąć co więcej otrzymuje się za wydane w ten sposób pieniądze.

PodsumowanieGolf GTI to świetne auto, ale Polo GTI mu nie ustępuje. Robi to samo za mniejsze pieniądze. Nasz wybór: Volkswagen Polo. Różnicę w cenie na niekorzyść Golfa lepiej wydać w inny sposób.

Dane techniczne
VW Polo GTI 3d DSG
VW Golf GTI 3d DSG
Silnik
benz., turbo, kompr.
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1390 cm3
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
180 KM/6200
210 KM/5300
Maks. moment obrotowy
250 Nm/2000
280 Nm/1700
Masa/ładowność
1194/486 kg
1339/551 kg
Średnica zawracania
10,6 m
10,9 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
204/882 l
350/1305 l
Pojemność zbiornika paliwa
45 l
55 l
Wymiar (dł./szer./wys.)
398/168/145 cm
421/178/147 cm
Rozstaw osi
247 cm
258 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
229 km/h
238 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,9 s
6,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,5/5,1/5,9
10,0/5,9/7,4
Teoretyczny zasięg
763 km
743 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,8 s
6,5 s
Elastyczność 60-100 km/h
3,4 s
3,2 s
Elastyczność 80-120 km/h
4,6 s
4,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,4 m
37,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,2 m
36,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,6 dB
67,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,9/5,7
10,5/7,7
Rzeczywisty zasięg
662 km
604 km
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas